• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adapter eller ny installation?

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Kollar lite på en Ny HB som är en import, ägaren är tysk och har bott i Sverige sen -84.
Då de har använt tyska flaskor så har de aldrig bytt ut gasol kotakterna , så de är tysk standard, (trycket är nog samma 30 mbar)
Måste man byta ut allt eller finns det en övergång från tysk till svensk flaska?
Har googlat men hittar bara adapter från swe till tysk.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Adapter eller ny installation?

Hej

Du behöver bara en adapter som du sätter mellan den Svenska flaskan och befintligt Tysk anslutning i bilen. Kostar ca 150:-

På bilden är det adaptern längst ner till vänster som du behöver

gasoladapter.jpg
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Adapter eller ny installation?

Har samma läge i vår bil. Tysk reduceringsventil och svensk gasolflaska. Mellan dessa sitter en adepter av samma slag som hänvisas till i ett av inläggen ovan.
Tänk på att se till att adaptern inte lossnar från reduceringsventilen när du byter gasolflaskan och kolla även gummipackningen både mot flaskan och reduceringsventilen, de är av lite olika slag.
Ett alternativ är att byta reduceringsventilen till en med svensk koppling. Reduceringen bör bytas vart 10-år och slangarna vart 5-te. Har själv råkat ut för sprickor i slangen som gjorde att gasolen tog slut lite för snabbt. Det luriga var att slangen läckte enbart i ett visst läge. Om man böjde den åt ett annat håll höll sprickorna tätt.
EssoJ
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Adapter eller ny installation?

Hej, mitt första inlägg på forumet.

Min -92 Burstner har 50 mb gasolanläggning och hade en adapter monterad.
Tyckte det blev lite krångligt så jag kollade lite och såg att Lööfs gasol ( säljare för Fogas ) hade en reduceringsventil med svensk anslutning och 50 mb tryck med gängad slanganslutning.

Finns på Fogas hemsida:
REDUCERVENTIL 30 MBAR

OBS det står butan på ex.bilden för 50 mb, men den köpta står det propan på.
Kolla bara vilket tryck kyl, värme/värmepannan och spis går på, nyare tyskar har väl 30 mb och äldre 50 mb, all min gasolutrustning verkar vilja ha 50 mb.

Skönt att slippa den tyska ventilen som är lite svår att dra åt för hand.

Kom å tänka på:
Har du fast monterad reducering och slang till flaskorna så är ju läget lite annorlunda, men det kanske finns svensk slanganslutning att byta ut till.
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Adapter eller ny installation?

Hur vet jag om jag har 30 mbar eller 50 mbar? Står det någonstans (utan att riva ur kylen eller värmaren)?
Bürstner 1992.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Adapter eller ny installation?

I min fanns det en lapp i gasolutrymmet på tyska om 50 mb och den tyska regulatorn var oxå på 50 mb.
Spis och kyl var för bökigt att kolla, men tog bort gallret på luftvärme och den var på 50 mb, likaså varmvattenberedaren.

Svårt att läsa de små texterna när man ser så dåligt som jag !
:D
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Adapter eller ny installation?

I gasol skåpet stod det 30 mbar, ska kolla om Mobilen i Borås har en adapter eller Forsberg för skicka efter den så får jag inte den fören nästa vecka, om det blir husbils köp idag!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Adapter eller ny installation?

Sitter regulatoren på veggen eller tuben? Sitter den på veggen så bytt slangen til en med svensk kobling, sitter den på tuben så bytt regulatoren.
Begge løsningene koster litt mer enn en adapter, men forenkler bruken senere, og delene finnes i nesten hver caravan-shop.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Adapter eller ny installation?

Är det något jag behöver tänka på om t ex kylskåpet pajar och jag behöver byta?
Visste inte att det fanns två "system"….
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Adapter eller ny installation?

Det beror på vilket tryck din regulator/reduceringsventil har.
Är den på 30mb så är det ingen katastrof för en kyl t.e.x. som kräver 50mb, men den kommer troligtvis få sämre effekt ev. så kan kanske utrustning som är för 50mb inte fungera som de skall, gasflödet är vad jag begriper lika.

Men är din reduceringsventil på 50mb så måste du ha grejer som klarar 50mb eller högre tryck !


Edit: Det är oftast bara äldre tyska bilar som har 50mb system.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Adapter eller ny installation?

Det finns en speciell "lineregulator" att köpa i de fall man behöver montera 30mb utrustning i ett 50mb system. Om man kör 50mb utrustning på 30mb får man ganska dålig funktion. Och 30mb utrustning på 50mb är själklart absolut olämpligt.
 
Toppen