• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Fortfarande, efter drygt 3 veckor har jag inte fått något svar från Fale i Falun på det e-mail som jag skickade till ett av de bolag han är vVD i.
Kanske bolaget inte är aktivt, inte läser sin e-mail, eller?

Eftersom jag har hans adress så knåpade jag ihop ett brev med förklarande text om vem jag är och vad jag vill ha hjälp med. Bilder på MC:n, ett adresserat och frankerat svarskuvert och en fråga/svar-blankett bifogades försändelsen.
Detta postades den 17 oktober.
Foto 2016-10-17 14 53 31.jpg

Tyvärr kan det innebära att jag inte kommer längre i ägarspåret än till Fale och 1989 som är uppgiften från Bjure i Bjursås.
Vad gör jag då?
Jag har en idé till!

Fortsättning följer...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteran-MC

Kan inte någon HBK medlem som bor i Falun få adressen och besöka honom, det kan ju finnas en mängd omständigheter som gör att han inte kan svara. Åtminstonde kan du ju få reda vem han köpte av, gamla veteraner kan vandra genom många händer via marknader.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Vad gör jag under tiden jag väntar på brevsvar från Fale?
Jo, cyklar över till kompisen i MC Veteranerna som har en ultraljudtvätt.
Här skall kokas förgasare. Tvätten fylls med varmt vatten och lite diskmedel i första och andra tvätten.
Foto 2016-10-21 15 07 57.jpg

Det blir rätt grumligt vatten.
Den tredje tvätten görs med varmt vatten och citronsyra.
Foto 2016-10-21 15 03 52.jpg


Resultatet blir bra, jox i kanalerna försvinner, klart godkänt.
Foto 2016-10-21 17 31 01.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Kan inte någon HBK medlem som bor i Falun få adressen och besöka honom, det kan ju finnas en mängd omständigheter som gör att han inte kan svara. Åtminstonde kan du ju få reda vem han köpte av, gamla veteraner kan vandra genom många händer via marknader.

Kan vara en bra idé samtidigt som jag är lite varsam med att tränga mig på.
Inget svar från e-mail-adressen på hemsidan, inget svar (ännu) på brevfrågan kan ju tyda på att "jag vill inte ha med detta att göra". Om det sedan beror på ovilja eller oförmåga orsakat av sjukdom så är jag tveksam till ytterligare påtryckning. Via Bjure har jag information tillbaka till 1989 vilket nog är tillräckligt även om det hade varit ett plus att komma ännu längre tillbaka.
Jag avvaktar till posten kommer på måndag 22/10.
Tack för engagemanget, det är tacksamt att ha så många intresserade "följare".
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Hämtade posten i brevlådan, vad sticker ut bland all reklam?
Foto 2016-10-24 15 33 55.jpg


Fale har svarat, ingen ovilja eller oförmåga där inte.
Det tråkiga är att Fale och Bjure inte är överens om vad den förste sålde och vad den andre köpte.
Det innebär att det är stopp i ägarspåret.
Fale-2.JPG


Tidigare har jag prövat allmänhetens spår, se länk till inlägg.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t72151-2/#post820268
Det gav två svar.
Det ena var en herre som tipsade om en företagare som på 50-talet sålde Husqvarna MC i Falun.
Den andra var en dam vars pappa hade haft en sådan men nog inte just denna.
Tyvärr publicerades inte artikeln i papperstidningen.
Därmed stopp även i det spåret.

Det är dags att summera och fundera över vad som är nästa steg.
Fortsättning följer...
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Veteran-MC

Intressant att följa dina vedermödor Robert. Men det får mig att undra, har du möjligtvis en grek i dina anor? En som hette Sisyfos?
// Göte J
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Nu vet jag vad du menar:
"Thanatos dök upp och förde med våld Sisyfos tillbaka till Hades och dödsriket, där han i dess djupaste grotta fick till uppgift att rulla ett stort stenblock uppför en kulle. Om Sisyfos lyckades med att få upp stenblocket på kullen skulle han bli fri. Varje gång han nästan var uppe på kullens topp slant han dock med stenblocket, som störtade ner i avgrunden så att han fick börja om från början. Han fortsätter ännu med detta meningslösa sisyfosarbete som aldrig tar slut."

Nej, stammar från en bondsläkt i Varola, Skaraborg å se Väschöttar di kan va jävlia di, jajjmänsan.
Jag skall ha in den i fordonsregistret, jajjamänsan. ;-)
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Veteran-MC

Nu ska jag bara svamla lite eftersom minnet inte är helt klart, men jag letade efter gamla registreringar till en bil jag köpte och landsarkivet tror jag det var hade uppgifter.
Jag hade bara ett ramnummer att gå på.
Lycka till.

Edit: jag antar att du sett detta Spåra tidigare ägare av motorcykel - Experten
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Nu ska jag bara svamla lite eftersom minnet inte är helt klart, men jag letade efter gamla registreringar till en bil jag köpte och landsarkivet tror jag det var hade uppgifter.
Jag hade bara ett ramnummer att gå på.
Lycka till.

Ja, det är helt rätt men det kräver att just det Landsarkivet har digitaliserat de fordonsregister de ansvarar för. Så är det för Landsarkivet i Härnösand som ansvarar för X, Y, Z, AC och BD.
Landsarkivet i Uppsala har ett digitaliseringsprojekt på gång och har hittills bara hunnit delvis digitalisera de register de ansvarar för.
De gamla registren finns lagrade i registreringsnummer-ordning t.ex.
W1001, W1002 osv.
Det vill till att skanningen sker med stor skärpa och noggrannhet så att t.ex. ramnummer, chassi-nummer tolkas rätt. Det är nog ett fel där som jag råkat ut för.
Vi löser detta....tror jag.

PS
Ja, jag har sökt även på Classic Motor och deras svar överensstämmer med mina erfarenheter.
DS
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Sammanfattning:

Myndighets-spåret med förfrågningar hos Svensk Bilprovning AB, Transportstyrelsen, Landsarkiven i Härnösand och Uppsala samt intyg från Husqvarna Fabriksmuseum ger ingen ytterligare information.

Ägare-spåret, med full visshet är vi nere på år 2002 där Bjure köpte MC:n. Med stor säkerhet tillbaka till år 1989 enligt Bjure i sin kontakt med den han köpte MC:n av. Årtalet gäller säkert men säljare/köpare är inte överens.

Allmänhet-spåret, tyvärr ingen informativ respons från Dalademokratens nätupplaga.

Fakta:
Via besiktningsmärket på bakskärmen är det fastställt att MC: varit registrerad i det gamla fordonsregistret och varit inne på kontrollbesiktning i mars 1967.
MC:n har befunnit sig i Kopparbergs Län 1950, sedan finns en lucka fram till 1989 med avbrott för besiktningen i mars 1967. 1989 – 2002 har MC:n varit i Falun och Bjursås.
Senare ägare är fastställda med år 2002 – 2016.
Allt tyder på att fordonet inte befunnit sig utanför Sveriges gränser.

Nu finns det 3 alternativ för att gå vidare mot en lyckad återregistrering av MC:n i fordonsregistret.
Fortsättning följer…
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Det finns tre alternativ för att gå vidare mot en lyckad återregistrering av MC:n i fordonsregistret.
Jag får ta det i etapper för det blir rätt mycket text.

Alt. 1
Uppgiften från Landsarkivet i Uppsala, att MC:n inte finns i deras register, kan inte stämma.
Återstår att sätta sig på Landsarkivet i Uppsala och bläddra igenom nästan 24 000 registreringsbevis. Med en bläddringshastighet på 15 registreringsbevis per minut, 6 timmar per dag blir det 4-5 dagar.
Förhoppningsvis så blir resultatet att man återfinner registreringsbeviset och får då en vidimerad kopia som underlag för ursprungskontrollen som beställs hos Transportstyrelsen.

Titta på bifogade exempel på registreringsbevis som gäller för min tidigare Svartqvarna 1946. Det är högst troligt att otydlighet i fälten registreringsnummer, motornummer och ramnummer gör att de inte tolkats 100% rätt vid inskanningen. Registreringsbeviset är skrivet på en skrivmaskin där man nog inte "borstat tänderna" dvs rengjort typerna på ett bra tag.
De med rött inringade fälten skall vara sökbara efter digitalisering. Redan vid okulär besiktning får man titta noga för att avgöra vilka vissa siffror är.

Den med svart inringade texten:
Det har varit krigstid och många fordon var inkallade/krigsplacerade, dvs. Kronan kunde tvångsinkalla ett civilt fordon för militärtjänst.
Texten ”Icke lämplig för krbr” betyder ”Icke lämplig för krigsbruk”. M.a.o. den var för klen för militären att komma tuffande på denna ”Tyngre Mc”.

Den med blått inringade fältet:
Den registrerade ägaren vid datum 18/1 -49 är fortfarande i livet, 92 år gammal och bor kvar på samma adress. Därför har jag blankat hans namn. Han var 25 år när han köpte MC:n och jodå, han kom ihåg den svarta Husqvarnan och blev glad av att höra att den återfunnits och kommit i bruk igen.
Reistreringsbevis.JPG

Alternativ 2 i morgon.
Fortsättning följer…
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteran-MC

24000 låter mycket, om du får söka själv kan du kanske begränsa sökningen genom att söka på enstaka sökbegrepp och utesluta det som du misstänker felaktigt och komma ned till ett mer rimligt antal.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Vanskelig å filtrere når en sitter med 24000 ark papir, det blir manuell bledring av det hele. Uansett hvor en starter blir det statistisk minst 12000 ark å titte på. heldigvis så kan en fort gå til neste når det ikke står rett merke i den posisjonen på arket og skriften er tydelig.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Det finns tre alternativ för att gå vidare mot en lyckad återregistrering av MC:n i fordonsregistret.
Jag får ta det i etapper för det blir rätt mycket text.

Alt. 2
För att få en godkänd ”Ansökan om ursprungskontroll” utan det gamla registreringsinstrumentet måste jag bevisa att jag med alla till hands stående bud sökt hos myndigheter, landsarkiv och hos säljare/köpare. Sökningen i Dalademokraten borde vara ett extra plus.
Det bevisar att fordonet inte är skrotat efter år 1972 eftersom den inte varit inregistrerad i fordonsregistret efter 1972 och därmed inte kunnat begäras skrotad. Det är ett av villkoren för att kunna återinföra ett fordon i fordonsregistret.
Jag måste bevisa att fordonet brukats i Sverige och att det gått att fastställa fordonets historia 20 år tillbaka d.v.s. år 2016 – 20 år = år 1996.
Tidigare har jag skrivit om Tillverkar-, Ägar-, Myndighet- och Allmänhet-spåret.


Alternativ 3 i morgon.
Fortsättning följer…
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Det finns tre alternativ för att gå vidare mot en lyckad återregistrering av MC:n i fordonsregistret.
Jag får ta det i etapper för det blir rätt mycket text.

Alt. 3
Registreringsbesiktiga MC:n som ett samlarfordon.
Text från Transportstyrelsens hemsida.
Ett samlarfordon är ett fordon som huvudsakligen ska användas vid utställningar, veteranbilsrallyn eller liknande och som kan antas endast i mindre utsträckning kommer att brukas i trafik.
Detta är ett alternativ när det är mer eller mindre omöjligt att hitta någon historik om fordonet.
Ett exempel. Du hittar ett fordon på en skrot eller under en tall i skogen. Du får markägarens tillstånd att rensa bort skrotet från hans skog. Du bedömer att du kan renovera skrotet men du får ingen träff på sökning på ramnumret någonstans. Lyckas du återställa fordonet till körbart skick, teknik- och trafik-säkra den så kan du få den registrerad som samlarfordon.
Det är oklart vilken årsmodell ett fordon som registreras som ett samlarfordon får. Risken är att den blir åsatt innevarande år som årsmodell.

Det går en gräns vid 1950 års modell eller äldre, de fordonen behöver inte kontrollbesiktigas årligen eller vartannat år, vad som gäller för aktuellt fordon.
Eftersom min MC är av 1950 års modell vill jag helst få den registrerad som 1950 års modell.
Någon fordonsskatt betalas inte för fordon som är äldre än 30 år.

Det finns ytterligare val, t.ex. egentillverkat fordon vilket inte är intressant för detta fordon.

I morgon: Mitt val är?
Fortsättning följer…
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Jag tror mig ha tillräckligt underlag för att kunna gå på det tidigare beskrivna alternativ 2.
Blankett med anvisningar för ansökan om ursprungskontroll finns här:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/sok/?q=Ursprungskontroll

Jag har gjort en sammanställning över vad jag kommit fram till vilket jag också visat i denna tråd.
Följande skickar jag till Transportstyrelsen:
Blankett Ansökan om ursprungskontroll.
Följebrev på 3 sidor som beskriver Tillverkar-, Myndighet-, Ägar- och Allmänhet-spåret med hänvisning till bilagor.
23 bilagor med bl.a. kopior på inköpskvitto, intyg, Landsarkivs-ansökningar, mail-fråga-svar, utdrag från Dalademokraten, foton mm.
Dokument.jpg


En kompis i MC-Veteranerna Kungsbacka, en pensionerad Hovrättsdomare, numera passionerad Guld- och Silverpil-renoverare, har läst igenom inlagan. Han fäster stor vikt vid kontrollbesiktnings-etiketten som bevis. Han har själv gått igenom samma process men då med ett skogsvrak som blev en Guldpil i nyskick och blev registrerat som samlarfordon.
Här har jag fått låna den till en av årets kaj-träffar.
2016-07-27 17.32.28.jpg


Med en av Transportstyrelsen godkänd ursprungskontroll, ett återställande av fordonet till den specifikation som gällde för det fabrikatet, modellen och årsmodell, borde ge en godkänd registreringsbesiktning.
Ett säkerställande av funktions- och trafik-säkerhetsdetaljer borde därefter kunna ge en godkänd kontrollbesiktning som följer efter en registreringsbesiktning.

Det som sker nu är att Transportstyrelsen skapar ett ärende med ärendenummer av min ansökan.
Därefter skickar de en faktura på 700kr(?) och påbörjar inte behandlingen av min ansökan förrän jag betalat fakturan.

Fortsättning följer…
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Det administrativa arbetet med ansökan om ursprungskontroll är avslutat och ansökan är postad.

Nu börjar det praktiska.
MC:n upphängd med spännband i taket.
Målet är total nedmontering, rengöring men inte polering, därefter återmontering. Den får behålla sin patina som visar att den är 66 år gammal.
"Skit" är inte patina.
Foto 2016-10-16 16 49 31.jpg

Nedmonteringen påbörjad. Ännu så länge går det bra.
Foto 2016-10-17 22 22 42.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

De flesta skruvarna gick att lossa med milt upp till kraftig påverkan.
Denna ville inte lossna och den sitter ju väldigt utsatt till.
Skärm-1.jpg

Det fick bli vinkelslip för att slipa bort skallen.
Ersättaren får bli en "Lundsholm-skruv".
Skärm-2.jpg

Nedplockad och uppsorterad.
Foto 2016-10-18 16 45 22.jpg

Lagras i bastu-förrådet, nu är vi där igen ;-)
Foto 2016-10-18 17 08 18.jpg
 
Toppen