• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott när man sover

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Ikke prøv på dette forum å si at man har blitt bedøvet av noe.... Her er det åpenbart stor ekspertise som har svarene...

Jeg har hørt konklusjoner om diagnoser til alt fra Professorer i ortopedi, Nevrologer, leger og ikke minst spesial-sjukepleiere som man noen ganger kan få inntrykk av at er mer fagpersoner enn legene... Og jaggu tar fagpersoner ofte feil om diagnoser som de har rett... Så at de har fasiten om dette tema er for meg humoristisk.

Jeg kjenner også ett ektepar i husbil, og en langtransport fører, som er blitt "dopet" ned og ble rundstjålet, og jeg har langt mer tillit til disse enn noen debattanter, som tror og mener..

Vi må hver og en ta de forholdsregler vi føler er bekvemme for oss selv, men jeg liker ikke at det skal regelrett angripes på de som har vært utsatt for angrep og som forteller det i forumet.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Inbrott när man sover

Självklart känner vi för alla som blivit utsatta för stölder under vistelse i husbilen. Ingen vill förringa deras berättelse om det hemska de varit med om. Det är dock väldigt viktigt att vi kan reda ut det här med sövning.

Jag har själv blivit sövd mer än en gång. Den senast gången var då jag donerade en njure. Narkosläkaren kontrollerade mig otroligt noga innan. Jag var övervakad hela tiden.

Dessa nollor som utför inbrotten efter vägarna skall ha tillgång till någon gas som fungerar att söva med utan att döda. De sedan skall kunna bedöma bilarnas volym och bilarnas ventilationssystem och dosera precis. Själva skall de ju också in och leta efter värdeföremål. Hur skall de kunna avgöra om gasen har verkat?

Jag behöver inte någon medicinsk expert för att begripa detta är omöjligt.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Er det en gass de tilfører, hvordan vet man det?

Det kan vel også være en væske, som de tilfører kjøretøy som gir ønsket effekt?

Og jeg har ingen motforestilling om at kriminelle ikke vet hva som skal til for å få en sovende person, til å sove enda noe dypere i en husbil... så rive opp dør, ventilere, gjennomsøke og forsvinne.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Ett lite märkligt fenomen i "gas-historien":

När polisen i Sverige rutinmässigt började ta blodprov på alla som uppgav att de blivit sövda, för att med hjälp av Rättsmedicinalverket, ta reda på vilken slags gas som använts, så upphörde anmälningarna om "gasning" helt!

Projektet var ett initiativ från den polis i Mölndal som på den tiden hade hand om alla "vägrån" i södra Sverige, och det var i många polisdistrikt som provtagningarna gjordes.
 
S

seamaster

Guest
Jag jobbar varannan vecka på akutmottagningen i Fredrikstad Norge och försöker nu under sommaren använda husbilen där som boende så mycket som möjligt! Det är ju livet liksom :)
Helgen som nu var så skulle jag jobba, samtidigt firade vi 1- årig bröllopsdag så min man tog semester och följde med mig i husbilen på "jobbarhelg" :) Kajaken lastades på taket å packning stuvades.
Jag jobbar bara natt så planen var att han skulle paddla medans jag sov efter nattpasset. Vi ställde oss vid sidan om Gamlebyen på en nyanlagd grusparkering inte långt från färjeläget. Torsdag natt funkade bra, Fredag natt funkade bra, men lördag natt.... min man Tony vaknade av ett ficklampe sken ca 03.00, funderade först vem som fn lyste in i husbilen.. men kom på att det går ju inte?! Vi har ju monterat upp isolergardinerna! Alltså måste det va nån inne i bilen!! Jodå i passagerarsätet sitter det en invandrare å rotar i handskaffet.
Tony rusar upp å bla__en springer iväg mot en bil som står parkerad med 3 andra väntande bla__ar... han kastar sig i bilen å drar iväg! Det Tony fick kvar va en uppbruten passagerardörr stulen plånbok å allt va det bara innebär, natten gick ju åt att söka efter hur man ska spärra allt :-(
Allt slutade ju egentligen efter omständigheterna bra... polisen va väldigt tillmötesgående i Norge, anmälan hos svenska polisen Ok och Folksam Ok. Det som inte är OK är ilskan över den kränkning som man utsätts för! Vakna upp mitt i natten och ha en främmande människa i sitt hem som inte vill dig väl!!!! Dessutom feg så fnskapet har backup i mörkret utanför!! Nej Usch!!!! vart är vi på väg?
Vi har åtminstone förstått att vi kan inte åka runt med frihet å naivitet i sinnet, utan nu byggs det om i husbilen med lite ditt å datt :) så kanske man kan skapa sig en borg där muren håller, å rämnar den dååå faan ska det åtminstone svida!!! :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Här kommer lite fakta gällande sövning/gasning i större samanhang än en enskild individ!

Fentanyl – narkosmedel vid teaterstormningen i Moskva

/Malbeck:wideeyed:

Tack för länken till rapporten!

Enligt rapporten dog 15 - 20 procent av gisslan. Några dödsfall har inte rapporterats i samband med "gasning" i husbilar.

Värt att notera är också att den svenska polisen, vid de brottsplatsundersökningar och husrannsakningar som gjorts i samband med "husbilsrån", aldrig kunnat finna något (t.ex. fyllda eller tomma behållare) som tyder på att någon form av gas har använts.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Inbrott när man sover

en brakskit är ju också gas,,
men det finns också riktiga brakskitar,,dom lämnar ingen gas,,
bara förödelse!!


på väg till vänersborg,,träffar gärna någon kreativ som vill prata lite,,
 
Senast redigerad av en moderator:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Lösningen är billiga backsensorer.

Jag har installerat en sensor vid varje dörr på bilen, och två vid dörren in i bodelen. De är kopplade via en brytare som gör att dagtid kan jag avaktivera dessa. Kvällstid aktiveras de genom att slå till brytaren. Detta gör att det tjuter i sirenen om någon kommer för nära och man vaknar.

Jag har testat och justerat känsligheten på dem så de larmar när någon kommer ungefär en meter från dörrarna. det är helt omöjligt att gå nära bilen utan att larmet aktiveras. Samt att sensorerna är så små att en bandit skulle ha svårt att upptäcka dem.

Installationen tog ca 2-timmar att göra, om man inte har tummen mitt i handen så borde de flesta kunna lösa detta. Man sover tryggt om natten oberoende av var man står. Kolla Biltema eller liknande för mer info om backsensorer.

//Freddy
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inbrott när man sover

Inget fel på spännband, men på en del Fiat-hytter är det allt för enkelt att med en vass kniv skära bort gummit på den lilla sidorutan för att kunna ta sig in i bilen eller ev skära av spännbanden. Bättre med en tunnare kätting med hänglås.

Men visst det bästa skyddet är ett larm som aktiveras innan själva inbrottet.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Inbrott när man sover

Det är ju sant att våra lås i de flesta fall är rena skämtet.

Skaffade sådana här till vår Mc Louis det första jag gjorde...
Rejäla saker... det tyska stålet biter :)
Diebstahlschutz Schlösser für Fahrerhaustüren

Finns till både förardörrar(halvintegrerade) och bodelsdörren, läsbara med samma nyckel.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: inbrott när man sover

Jag jobbar varannan vecka på akutmottagningen i Fredrikstad Norge och försöker nu under sommaren använda husbilen där som boende så mycket som möjligt! Det är ju livet liksom :)
Helgen som nu var så skulle jag jobba, samtidigt firade vi 1- årig bröllopsdag så min man tog semester och följde med mig i husbilen på "jobbarhelg" :) Kajaken lastades på taket å packning stuvades.
Jag jobbar bara natt så planen var att han skulle paddla medans jag sov efter nattpasset. Vi ställde oss vid sidan om Gamlebyen på en nyanlagd grusparkering inte långt från färjeläget. Torsdag natt funkade bra, Fredag natt funkade bra, men lördag natt.... min man Tony vaknade av ett ficklampe sken ca 03.00, funderade först vem som fn lyste in i husbilen.. men kom på att det går ju inte?! Vi har ju monterat upp isolergardinerna! Alltså måste det va nån inne i bilen!! Jodå i passagerarsätet sitter det en invandrare å rotar i handskaffet.
Tony rusar upp å bla__en springer iväg mot en bil som står parkerad med 3 andra väntande bla__ar... han kastar sig i bilen å drar iväg! Det Tony fick kvar va en uppbruten passagerardörr stulen plånbok å allt va det bara innebär, natten gick ju åt att söka efter hur man ska spärra allt :-(
Allt slutade ju egentligen efter omständigheterna bra... polisen va väldigt tillmötesgående i Norge, anmälan hos svenska polisen Ok och Folksam Ok. Det som inte är OK är ilskan över den kränkning som man utsätts för! Vakna upp mitt i natten och ha en främmande människa i sitt hem som inte vill dig väl!!!! Dessutom feg så fnskapet har backup i mörkret utanför!! Nej Usch!!!! vart är vi på väg?
Vi har åtminstone förstått att vi kan inte åka runt med frihet å naivitet i sinnet, utan nu byggs det om i husbilen med lite ditt å datt :) så kanske man kan skapa sig en borg där muren håller, å rämnar den dååå faan ska det åtminstone svida!!! :)


Alltid tråkigt med folk som inte kan hålla tassarna borta från andras egendom.
När vi hälsat på brorsan som bor på Ridehusgata så har vi stått vid parkeringen till höger om färjeläget mitt emot gamlebyen och än så länge har vi fått vara ifred men det är väl bara tidsfråga innan någon är och pillar.
Jag far ju satt dit en lampa som styrs med rörelsevakt men det kanske dom inte bryr sig om.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Har monterat HEO Safe dörrlås på varje framdörr. Omöjliga att öppna utifrån samt backsensorer på sidorna av bilen på samma som DJFreddi gjort.
 
F

F.d. 4760

Guest
Sv: Inbrott när man sover

Samma här. En rottweiler är en trygghetsskapande familjemedlem även om hon älskar folk så backar nog de flesta om de möts av henne i dörren. Det känns tryggt.
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Inbrott när man sover

Mycket tråkigt för alla som råkar illa ut, och vad detta leder till.
Men.......
Att "gasas" som flera i tråden nämner.
Det är vill till väldigt mycket " gas" i förhållande till luftvolymen i husbilen, och skillnad på att sova nere och uppe tar sin tid då oftast gaser är tyngre än luften och luftpmbytet som sker om man har taklucka något öppen.
Har pratat med svåger som är speditör för långtradare för fjärrtafik i Sverige och Baltländer. De har mindre hytter och därmed luftvolym, dyr last och dyra saker i hytten, från inredning till pengar/kort/id handlingar.
Rån förekommer då och då, dock är detta med gas och huvudvärk av detta ett stort? Skulle denna " gas" funnits, så hade den varit försedd med namn och biverkningar för länge sedan.
Är det någon här som vet gaser? Namn tack, så vi kan kolla upp själva.
Däremot är detta med att stå på "rätt plats" vid "rätt tillfälle" en sund tanke.
Att det finns inbrottstjuvar är inte tu tal om, men hur vi än försöker förebygga så ligger de före, och fräcka är de.
Tips, ha alla värderande ( pengar/kort/id/ mm) där du/ni sover, larm efter eget behov, ta rätt plats att sova på, känns det inte rätt, åk vidare.
Var inte övermodig om det skulle hända, vapen och inte minst droger kan finnas, livet är mer värt än saker, fast visst kan det "klia" och göra sig olycklig resten av livet.
Råkade lite illa ut i Borensberg 2008, men lät det passera när personen tog fram ett fälgkors, visst kliade det, men semester hade varit över om vi börjat bråka.
Sverige känns väldigt säkert, och bra ställen finns, larm i olika segment, men huvudsaken är ett gott omdöme .
Kör lugnt, sov sött.
 
Toppen