• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ipad,vad ska man tänka på då?

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Som rubriken säger, vad ska man tänka på vid inköp av en ipad? Är trött på att surfa på iphonen när man är ute med husbilen och vill ha en större skärm att kika på.

vad jag förstår finns det 3g eller wifi att välja på vad är skillnaden och är vad mera behöver man veta om ipad?
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Köpa ipad,vad ska man tänka på då?

Jag köpte först en mini-Ipad med bara wifi därför att den var billigare. Trodde jag skulle klara mig med den. Den funkade bara när det fanns tillgång till trådlöst internet. Campingar, hemma osv. Den har jag nu skänkt till barnbarnet. Har nu köpt en med 3G och gps mm. Och satt i ett foggkort. Funkar kanon i husbilen och i stugan.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ipad,vad ska man tänka på då?

Har en gammal med simkort - funkar i alla lägen.
Hustru köpte en ny i vår utan simkortfunktion - å ångrar sig djupt.
Så stor skärm som "plånboken tillåter" - bör väljas.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Köpa ipad,vad ska man tänka på då?

Min lösning:
Har Tele2 4G sticka som jag kopplat till en Dovado Thin router.
Den lösningen kan man ha var som helst och då surfar IPhone, IPad och min bärbara dator över det mobila bredbandet.
Ingen bra lösning vid utlandsvistelse, om roamingavgifterna är höga..

Köpte Alltså IPad utan 3G och GPS. Skriver och jobbar via den nu. Klockrent!!

Bernt
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ipad,vad ska man tänka på då?

Den skall ha 3G/4G för att kunna navigera och minne 32-64 GB för att kunna lagra appar, kartor och bilder. Det senare har jag fått lära mig eftersom min första iPad har 32 som inte räcker till. Då har jag visserligen kartor för 3 navigeringssppar.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ipad,vad ska man tänka på då?

Bara en påminnelse - det är enbart 3G-modellen som har GPSchip inbyggt.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Köpa ipad,vad ska man tänka på då?

Finns bättre och billigare sätt att köpa lagring än att köpa 32 eller 64 Gb i en IPAD, har haft min IPAD med 16 Gb i över 1 år och det räcker. Men lägg pengarna på en med 3G, så kan använda den för navigering.
 
F

F.d. 53392

Guest
Sv: Köpa ipad,vad ska man tänka på då?

Ja, både 3G och wifi.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ipad,vad ska man tänka på då?

Finns bättre och billigare sätt att köpa lagring än att köpa 32 eller 64 Gb i en IPAD, har haft min IPAD med 16 Gb i över 1 år och det räcker. Men lägg pengarna på en med 3G, så kan använda den för navigering.

16 GB eller de ca 12 som det egentligen är räcker inte efter ett tag om man skall utnyttja den fullt ut. Apparna tenderar att bli allt större och kartorna likaså. Sedan beror det naturligtvis hur många bilder och videosnuttar man jobbar med och lagrar. Jag själv har 32 GB och får ransonera och avinstallera för att få plats.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ipad,vad ska man tänka på då?

Jag köpte med 3G/wifi och 64 Gb och är jätte nöjd, ångrar inte de extra kronorna. Visst kan man lagra på andra billigare sätt men inte lika smidigt. Använder den även att ladda över från kameran när vi är på tur och då är det ett av tillfällena att ha gott om minne.
 

nisse olsson

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7240
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ipad,vad ska man tänka på då?

Jag köpte en iPad mini nu efter att först köpt en iPad med 3G ångrar det köpet hade varit bättre att köpt 3 G även på mini paden nu kan jag inte använda den till navigering vilket var tänkt.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Köpa ipad,vad ska man tänka på då?

Så länge man även har en smartphone så behövs ingen 3G-padda.
Det är bara att aktivera Hotspot på telefonen och surfa via den.
Kostar inget extra, det är samma sak som att flytta SIM-kortet från telefonen till plattan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ipad,vad ska man tänka på då?

Nej, lura nu inte fler att köpa WiFi-versionen!
Det är enbart 3G/4G-versionen som kan användas för navigering, med simkort eller inte!

En "riktig" iPad och apparna iGO för navigering och Mobil Life + (plus) gör husbilslivet enklare. Komplettera gärna med POIViewer och CampGuide Sweden.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Köpa ipad,vad ska man tänka på då?

Lura?
Jag har inte påstått nåt annat än att det går lika bra att SURFA via mobilen.
 
Toppen