• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp kyler ej med gasol

F

F.d. 28847

Guest
Är en riktig nybörjare på husbilar, inne på min andra dag nu.
Har fått låna min systers Dethleffs -98 innan dom ens hunnit åka på sin jungfrutur med den.

Första dagen började bra alla vänliga husbilar som hälsar på varandra.

Slutade mindre lyckat, visade sig att all mat i kylen hade blivit varm!
Kylskåpet fungerar fint på 12 & 230v. Trodde att den skulle fungera på gasol, då vi kollat att den brann innan vi åkte. Bara för att den brinner behöver den inte kyla....Det har vi surt fått erfara.

Modellen på kylskåpet är: Dometic C40/110 RM 4280 M

Har tagit isär "skorstenen och rensat denna, väldigt lite sot tycker. Hmm kyler ändå inte!

image.jpg

Försökte ladda upp några bilder på dagens operation gick dock inget vidare från min trötta iPhone.... Nytt försök imorgon.

Lågan är blå. Men hur kraftig ska den vara?
Vad kan det vara för fel? (Syns lite dåligt på bilden)

Hoppas slippa åka på mekonomen och köpa en kylbag när man har ett kylskåp.

Med vänlig hälsning, Kalle med familj!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp kyler ej med gasol

Merkelig sak når skåpet funker med el, det er bare varmeelementer i kappen rundt skorsteinen på gasolbrenneren.

Du hat sotat skorsteinen, er spiralremsan på plass? Denne sørger for å få varmen ut til veggene i skorsteinen.

Høyden på lågan varierer noe fra skåp til skåp, og kan også være vanskelig å se - normalt et par cm.

Ser av det ene bildet at dette er et eldre skåp med manuell tenning - mulig det er behov for rens av brenneren, men vær forsiktig med den lille dysen som sitter under "silen". På min første husbil trengtes det rens, det var blitt nesten tett av koks inne i det firkantede røret på brenneren og opp til dysen. Flammen var da under en cm høy og effekten meget liten.
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Kylskåp kyler ej med gasol

gör rent munstycket det kan vara en sotflaga som gör att lågan inte träffar kopparblecket

hälsningar Yngve
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Kylskåp kyler ej med gasol

Det sitter en liten kopp/sil där gasröret går in till brännaren. I den koppen finns det ett litet hål som möjligen har satt igen något och därför inte släpper igenom tillräckligt med gas. I mitt fal var det helt täppt men med en nål så fick jag upp hålet och nu fungerar det bra, skulle nästan tro att det är felet.
mvh Curt
 
F

F.d. 28847

Guest
Sv: Kylskåp kyler ej med gasol

Tack för era svar.

Tydligen så hjälpte det med rensningen av skorstenen och några mil på vägen för att det skulle hoppa igång. För nu fungerar det fint!
 
Toppen