• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Något måste vara fel

F

F.d. 25491

Guest
När husvagnarna var som allra vanligast skällde folk över dem eftersom de upplevdes vara ett hinder i trafiken och man hörde ständigt och jämn dessa dj..a husvagnar.
Idag har hatet hamnat på husbilarna istället. Var på ett möte (i ett helt annat ärende) i helgas där frågan om husbilar och bristen på ställplatser kom på tapeten, vi var flera som hade husbil. Döm av min förvåning när några i gruppen mycket agresivt uttryckte en önskan om att husbilar skulle förbjudas i alla tätorter. På frågan varför, så tyckte de att husbilsfolket bara tar för sej, står i vägen och utnyttjar kommunens tjänster på egenmäktigt sätt genom att breda ut sej och endast skulle få lov att stå på campingar, som en av herrarna blev väldigt högröstad med tillhörande vacker frisk röd färg basunerade ut, "det vimlar ju av de f-de husbilarna, de är precis överallt" ingen av dessa herrar har husbil ska väl tilläggas. Problemet är att husbilarna upplevs som ett problem bara genom att finnas.
Dessa åsikter är väldigt svåra att få bukt med i all synnerhet när de återfinns i någon ledande ställning i kommunen och vad ska man göra åt det?
Jag försökte så gott det gick att föra en saklig diskussion angående detta med husbilars varande eller ickevarande och vilka behov det finns, men åsikten var fortfarande att de borde förbjudas. Där har vi alla i husbilsklubben något att tänka på och jobba för. Alla kommer inte att älska husbilar hur gärna vi än vill och hur väl vi än uppför oss men det gäller att sprida information om vad det handlar om
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Något måste vara fel

Trådskaparen beskriver intoleransen hos oss människor som man ser överallt i samhället.

Avvik inte... stick inte ut... tro inte att du.... etc.

Har det redan smygit in sig en negativ syn på husbilisten, likt den trådskaparen beskriver, artiklar likt Bohuslänningen och i kombination med några husbilisters olämpliga uppträdande i något sammanhang... så är den informativa uppförsbacken redan här.

Tufft att vända och det finns väl två huvudalternativ.... att som trådskaparen... ta diskussionen direkt, lovvärt, att som ordföranden omedelbart begära genmäle på Bohuslänningens artikel, lovvärt. Den andra vägen, som de flesta väljer... sköter mitt, drar mig undan o besöker platser där man känner sig välkommen och försöker uppträda hövligt och korrekt trots att man ibland skulle vilja säga ett sanningens ord.

Själv försöker jag koppla bort alla energitjuvar, men reagerar då jag direkt konfronteras med intoleransen.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Något måste vara fel

Den svenska avundsjukan

Stod inne på Husvagnsmässans område med husvagn för ca 16 år sedan och tog en promenad utanför, utefter Vätterns strand. Hade två herrar framför mig. Den ena sa till den andra när de blickade upp mot alla husvagnar. -Titta, du förstår vad mycket svarta pengar folk har som kan köpa husvagnar-.
De skulle bara veta hur många som verkligen får kämpa med ekonomin för att kunna prioritera campinglivet. Naturligtvis finns alla varianter där liksom det gäller andra fritidsaktiviteter. Men man förstår vilken sned bild många har skapat sig och dessutom drar alla över en kam.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Något måste vara fel

Den svenska avundsjukan

Jag tror inte att avundsjukan som många här i forumet vill tillskriva är den huvudsakliga anledningen. "Campinglivet" tilltalar helt enkelt inte alla. Vissa "ickecampare" kan ha förståelse för frihetskänslan men är ändå inte alls intresserade av att fara land och rike runt. Andra tycker man är helt idiotisk som "klämmer in sig" i ett fordon på fritiden.
Jag har inte upplevt att någon av kategorierna uttryckligen visat avundsjuka. Flera i vår umgängeskrets skulle utan vidare kunna köpa husbil men väljer att instället göra annat (resa, bo på hotell etc...).
Vi ska ju inte tro att det är så unikt, lyxigt och få förunnat att åka omkring med husbil att folk i varje minut avundas oss.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Något måste vara fel

Människan är mycket ondare än han själv tror sade en berömd skald, stämmer också när man tittar på nyheterna. Men dom blir fromma vid sjukdom och förstår sin odödligthet.
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Något måste vara fel

Människan är mycket ondare än han själv tror sade en berömd skald, stämmer också när man tittar på nyheterna. Men dom blir fromma vid sjukdom och förstår sin odödligthet.
Eller Människan är av naturen girig, det jag inte har eller vill ha för den delen, det ska ingen annan ha heller för då blir jag sur
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Något måste vara fel

Jag tror inte att avundsjukan som många här i forumet vill tillskriva är den huvudsakliga anledningen.
Vi ska ju inte tro att det är så unikt, lyxigt och få förunnat att åka omkring med husbil att folk i varje minut avundas oss.

Hmmm, jag kanske får revidera min åsikt efter att ha sett kvällsblaskans löpsedel idag! Med tanke på rubriken så vill de (media) nog väcka avund ändå...

DSC_0467.jpg
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Något måste vara fel

Hmmm, jag kanske får revidera min åsikt efter att ha sett kvällsblaskans löpsedel idag! Med tanke på rubriken så vill de (media) nog väcka avund ändå...

DSC_0467.jpg
Sådan fin löpsedel hade vi här hemma Fast det stod Bro. Men som tur är bor jag i Kungsängen.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Något måste vara fel

Helt övertygad om att det är svenka avundsjukan, den pyr överallt. Verkar en av den viktigaste drivkraften för dessa människor, bittra och eländiga och dom får man hoppas förtvinar i sen egen bitterhet....
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Något måste vara fel

Helt övertygad om att det är svenka avundsjukan, den pyr överallt. Verkar en av den viktigaste drivkraften för dessa människor, bittra och eländiga och dom får man hoppas förtvinar i sen egen bitterhet....

Usch, det var styggt!

strävan.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Något måste vara fel

Jag stannade bilen o köpte Expressen i Sundbyberg. Men inte fan stod hustrun med, vi som har en Adria 2011. Såg senare att ingen Adria var med, så köper nog en Burstner nästa gång.

För hustrun vill ju faktiskt vara med i Tidningen!! :oops::D
 
Senast ändrad:

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Något måste vara fel

Men det här kan väl bara vara positivt. Kommunerna fattar att det är folk som vill spendera pengar. Och kanske därför ordnar med ställplatser.
 
Toppen