• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter 1000-1200 w

kent480928

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Motala
HBK-Nr
12307
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 1000-1200 w

Hej jag har köpt och monterat en på 1800W för att kunna köra med micro och dylika grejer och det fungerar bra men man måste ändå ha motorn igång. Jag hade problem i början men fick då rådet att ha motorn på och då verkar det att funka:) Jag köpte den otroligt billigt, alldeles ny på blocket fick kvitto på att den inte var stulen :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inverter 1000-1200 w

Har haft flera omformare under åren från 150W (-97) till nu
denna sista
BRANFORD INVERTER 1000W 12-230 - Harald Nyborg - Vi vill vara billigast!

- som jag har haft i över 8 år, min son har också en.
Den är mycket populär i Danmark och Sverige.
Det har inte varit några problem med någon omvandling, trots inte ren sinusvåg.
Eltandborste, motorer än och en mikrovågsugn fungerade.

Batteri i bodelen bör helst överträffa 200Ah, i annat fall konsumtionen något för stor.
Ladda ur graden.

Nu finns det förmodligen några inlägg som hävdar att världen går under, om du inte använder en ren sinus - deras problem.:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inverter 1000-1200 w

Har också en Branford från Harald. Funkar till det mesta, dock inte till Brauns tandborstladdare (induktionsladdare) - kvaddade både min och hustruns samtidigt första gången vi använde den.

Världen gick väl inte under Bredo, men det kostade 350 SEK att köpa nya laddare. :(
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inverter 1000-1200 w

Hejsan Roland
Jag har ochså en Braun Oral -B med laddning via induktion.
Har ochså en Dentalux med laddning via induktion - den används i husbilen.
No problemo'. :)


oralB vs dentalux.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inverter 1000-1200 w

Hejsan Roland
Jag har ochså en Braun Oral -B med laddning via induktion.
Har ochså en Dentalux med laddning via induktion - den används i husbilen.
No problemo'. :)


Visa bilaga 73266

I så fall måste det väl våra gamla laddare ha varit annorlunda än dina? Men jag tänker inte prova igen med dom nya laddarna. (Har också en 300w inverter med ren sinus till Androidplattan. Där funkar även våra Braunladdare.)

Fick en förklaring (av Knut om jag minns rätt) som angav att induktionsladdare inte tålde oren sinus, det har jag levt efter sedan dess.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inverter 1000-1200 w

Roland :)
OT - men lite relevant.

Knut är absolut bra på slike saker' :) men problemen är i min åsikt inte induktionen men omvandlingen från 100-240 volt till induktionsspänning med 2,2 watt som produktet.
Elektroniken i båda enheterna är inkapslad som en svart box - men utan transformator.

Även om jag vet vad 2 + 3 är, jag är inte rädd för att tro på min intuition, efter att ha övervägt konsekvenserna på lång sikt.
Dentalux'en kostade mindre än 200,- spänn.

Inte allt kan förklaras i första hand, för omedelbart det enda jag vet är att jag vet inget.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 1000-1200 w

Hej Bredo.
Jag var just nere i källaren och mätte på min Braun tandbostladdare. Modell 4729 och märkt 220-240v 50/t60 Hz /2w.
Mäter man över stickproppen får man 15 megOhm. Och med en trådslinga och oscilloskop mätte jag att det inducerade fältet har en periodtid på 46 usek. dvs ca 22kHz någorlunda sinusformad (olastad).
Alltså kan man sluta sig till att det inte är tranformatoringång, utan likrktare och kondensator som matar en eventuell svitchad omvadlare eller om generatorn för det utgående fältet drivs direkt av den likriktade nätspänningen.
Att en del invertrar knäcker laddarna och din inte kan kanske bero på om det någon anordning (transientskydd) som tar bort eventuella spänningsspikar som lätt uppstår vid snabba svitchningar.
// Göte J
 

Leffeboy1

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10510
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 1000-1200 w

Hej!

Vi har en sådan inverter 1000 W köpt på Harald Nyborg och jag tror
det är något fel på den. När jag sätter på den går fläkten hela tiden.
Grön lampa lyser att den är okej. Fläkten ska väl bara vara igång när
kylning behövs?

Den förra invertern på 600 W hördes knappt när den var igång.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inverter 1000-1200 w

Om omriktaren har USB-stick är förmodligen en ny version.
Likaså min under tiden ytterligare nyinköpta 2000 watt inverter från Ha.Ny.
Min nya 2000 watt har fördelen att den inte använder standby (~ 0,7 A) när du stänger av inverteraren.
Tyvärr, du måste stå ut med störande fläktljud eller stänga av inverteraren.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Inverter 1000-1200 w

Hej Rolf och Monica,

jag hade lagt ut detta i en annan tråd, men lägger ut den här igen :)

har en :
WAECO PerfectPower PP 1002
9102600002
3 695 kr
Marin, Lastbil, Caravan, Vitvaror

Men den fick inte integreras i EBL:en då skulle Carthagos garanti inte gälla, jag ville ha det så att alla uttag i bilen skulle fungera via invertern, men nu har jag "bara" omvandlaren till ett eget uttag i bilen, det fungerar också bra men såklart hade det varit smidigare att ha ström i original uttagen.
 

Bilagor

  • IMG_5431.JPG
    IMG_5431.JPG
    3,1 MB · Visningar: 2
  • IMG_5438.JPG
    IMG_5438.JPG
    2,6 MB · Visningar: 5
Toppen