• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LED Lights for Omnistep 12V

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Hallå HBK-vänner. Skall till och installera ledbelysning till våran
Omnistep trappa till husbilen och har lite funderingar om den
elektriska kopplingen. Så här står det i bruksanvisningen

OPTION
Relay for automatically switching on the LED´s when operating
the step. The relay switches the power off when in the close
position.

Detta verkar vara en vettig inkoppling men nu till det trixiga.
Elchemat som medföljer (se bilder) kan inte jag tolka alls.
Vilket av dessa är det som gäller och hur i fridens namn
skall jag koppla. Kan någon vänlig elkunnig förklara på ett
enkelt sätt hur jag skall göra. Från LED-slingan kommer det
två kablar. En Röd och en brun. Häggen i ett grått Umeå
 

Bilagor

  • Ledbelysning Trappa Husbil.jpg
    Ledbelysning Trappa Husbil.jpg
    282,5 KB · Visningar: 40

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: LED Lights for Omnistep 12V

Jag hittar inget på schemat om att det finns förberedda anslutningar. Men vill du verkligen koppla det så? Det betyder att LEDen kommer att lysa hela tiden när fotsteget är ute. Även dagtid, och hela natten, om du inte drar in fotsteget. Eller är fotsteget ute bara när dörren är öppen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LED Lights for Omnistep 12V

Bryteren S2 sitter i dekselet over motoren på omnistep, enkleste kobling er med en sikret lednng fra 12V over en bryter for å kunne stenge av lyset manuellt og resten koblet over S2 sine ledninger. Den nederste tegningen viser hvordan sakene kobles om det er automatisk inntrekk av stigtrinnet ved start av motoren.

For selve belysningen i trappen er disse to tegningene identiske og de eneste fargekodede lednngene er de to til selve ledlisten og de tre som går til motorboksen på trinnet.

Dette er første gang jeg ser Omnistep sin egen løsning for automatisk inntrekk!
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: LED Lights for Omnistep 12V

Kanske jag gjort en dålig förklaring. Det står OPTION vilket är tillbehör men verkar som endast
ett relä behövs till detta. Jo visst lyser dom när trappan är ute men man slipper
dra några nya kablar in till husdelen vilket jag tycker är ett stort plus.Häggen i Umeå
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LED Lights for Omnistep 12V

Helt rett, kittet burde bestå av ett rele - ledlisten - en bryter og litt ledning. I tillegg trenger en noen kabelklemmer. On avataren din stemmer så har du tilgang til det du trenger på trappen og i veggen mot kylskåpet inne i bilen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: LED Lights for Omnistep 12V

Jag har kopplat mitt stegbelysning från ytterbelysningen där den ordinarie ytterbelysningen fått en brytare. När jag då tänder med den ordinarie brytaren så tänds stegbelysningen och även den ledlist jag har på markisen som då kan dimras som jag vill. Detta för att belysningen är föreglad med steget. Kör man insteget så slocknar ytterbelysningen. Allt ligger i canbus på vår Eura.
 
Toppen