Sv: Gasol filter
I Sverige är all publik försäljning av gasol en blandning av minimum 95 procent propan och resten butan. På svenska säljs blandningen under officiella namnet Propan95.
Internationellt säljs gasol i ett flertal olika blandningsförhållanden med beteckningen LPG, Liquefied Petroleum Gas.
Handelsblandningarna av gasol på pump ute i Europa styrs av leverantörerna efter årstiderna för att blandningen skall ge oss bäst möjliga energiutbyte.
Ett undantag är svenska marknaden för här säljs bara Propan95, året runt.
Generellt gäller att propan är den renaste av flytgaserna t.ex. är svavelhalten praktiskt taget noll.
En av butangasens fördelar är bl.a. högre svavelhalt vilket bl.a. gör att den ”sotar mer” vid förbränning än propan.
På den svenska marknaden kommer ungefär 70 procent av all gasol från naturgas och resten från råolja. Svensk gasol har en jämn o hög renhetsgrad som bl.a. gör den till en viktig energikälla inom industrin.
Den gasol som säljs i flaskor utgör endast fyra procent av den totala försäljningen.
Blandningsförhållanden av gasol ute i Europa varierar med årstiderna och från land till land. Ju längre söderut ju lägre propanandel verkar det som o anledningen är naturligtvis att gasol till största delen produceras av råolja och att det kostar mer att tillverka ren propan än butan. Sommartid förekommer propan/butan blandningar som t.ex. 40/60 och 50/50 och vintertid 60/40.
Propan95 finns också att köpa/tanka i Tyskland säljs som s.k. Winter Camper LPG men tyvärr bara hos ett fåtal icke oljebolag dvs. hos fristående gasolleverantörer och kostar betydligt mer än på pumpen vid macken.
Som jag upplever frågeställningen om filter eller ej, så kan man ju undra hur tankflaskor påverkats inför en 10 års revision!
Blir flaskorna godkända el. måste man köpa nya och i så fall hur har hela anläggningen påverkats?
Skall man byta bil innan 10 års revisionen kan det kanske kvitta men som jag tycker, så är filter ett prisvärt skydd.
/Stefan