• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ÄGARE AV PÖSSL

jama1

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Västerås
HBK-Nr
8240
Medlemskap
2024
Äga en Pössl, ser fram mot lite info och åsikter hur ni tycker denna "Plåtis" fungerar som husbil.
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: ÄGARE AV PÖSSL

Det finns ju ganska många modeller av Pössl husbilar. Vår Pössl 2win Style har hittills funkat bra och vi är ju nöjda med den precis som nästan alla andra husbilsägare när de blir tillfrågade :). Den känns robust, inget skrammel i inredning mm. Det pratas ibland om vinterbilar här och Pössl är väl ingen utpräglad sådan men den funkar bra ner till - 15 enl. mina erfarenheter. Har ej testat i lägre temperaturer men jag tror nog att den är användbar i ännu kallare väderlek, möjligen skulle det bli lite problem med vattnet. Dieselförbrukningen ligger i snitt på ca. 0,85 l/mil för oss.
 

jama1

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Västerås
HBK-Nr
8240
Medlemskap
2024
Sv: ÄGARE AV PÖSSL

Tack för erat svar! Vi funderar starkt på en Pössl, men är lite osäkra hur det fungerar med garantijobb. Pukavik är ju enda återförsäljaren vad jag fått info om.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: ÄGARE AV PÖSSL

Drivlina och chassi tar ju Fiat. Vad gäller bodelen är det väl lika nästan överallt. Man måste ta sig till försäljningsstället...

Han sa iofs att om man är utomlands så kan man ringa honom (Rickard) så skickar han delen. Har dock inte prövat detta.
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Sv: ÄGARE AV PÖSSL

Vi har en 2 Win av 09 års modell. Den är byggd på Citroën-chassi. Har haft ett par chassi-problem (lack respektive reservhjulslift)
och tycker Citroën har varit lite "tråkiga". Det har ordnat sig till sist, men efter mycket tjat. Skulle nog hellre köpt Fiat.
Med Rickard (Husbilar i Pukavik) har allt funkat bra. I våras började det läcka in vatten vid främre takluckan. Eftersom det är tid kvar på täthetsgarantin
så ringde jag och fick till svar "du får komma hit så tätar vi om den". (Nu hade vi inget ärende till Blekinge så jag gjorde det själv.)
Beträffande färskvattnet kan jag berätta att efter 4 dagar med minus 13 till 15 grader ute och hela tiden varmt inne i bilen (på väg hem
från Spanien) så var det issörja i tanken.
Nu har vi inte köpt bilen för vinteranvändning, så den uppfyller alla våra behov och önskemål. Vi är helnöjda.

Ulf
 

Lasse&AC

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
13640
Medlemskap
2024
Sv: ÄGARE AV PÖSSL

vad behöver man mera som inte finns i en plåtis.
Tycker att husbilslivet bygger på att man vistas ute mycket.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: ÄGARE AV PÖSSL

Tack för erat svar! Vi funderar starkt på en Pössl, men är lite osäkra hur det fungerar med garantijobb. Pukavik är ju enda återförsäljaren vad jag fått info om.
Globecar är samma bil och säljes numera av en mängd handlare i Sverige.
Globecar Händler in Ihrer Nähe
klicka på Schweden, 6 handlare från norr till söder
För övrigt är Richard i Pukavik bra att ha och göra med efter affären, han till och med svarar på mail, vilket inte är så vanligt i handlarkretsar.

Solhem Husbil AB
88.9 km Industrivägen 3 SE-74640 Bålsta, Schweden Tel.: 0046/739134232 WWW
Anfahrt
Pecuna Husbilar
243.5 km Tingsnäsvägen 21 a SE-79232 Mora, Schweden Tel.: 0046/25021150 WWW
Anfahrt
Husvagn & Fritid
406.9 km Fölehagsvägen 1 SE-39239 Kalmar, Schweden Tel.: 0046/48088944 Fax.: 0046/48088987 WWW
Anfahrt
Codat Husbilar AB
442.6 km Förläggarevägen 11-13, Boks 108 SE-51172 Fritsla, Schweden Tel.: 0046/32072120 Fax.: 0046/32072229 WWW
Anfahrt
Napoli Handels AB - Bilfynd
572.8 km Stenbrovägen 18 SE-25368 Helsingborg, Schweden Tel.: 0046/42221515 Fax.: 0046/42201883 WWW
Anfahrt
Husvagnscenter
633.6 km Betongvägen 7 SE-97345 Luleå, Schweden Tel.: 0046/92016600
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22435

Guest
Sv: ÄGARE AV PÖSSL

Så roligt! Vi importerar vår första pössl till helgen. ( hoppas jag så att allt går i lås vill säga) så snart är även jag pössl ägare. Vilken modell blev det?
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: ÄGARE AV PÖSSL

Jag kan varmt rekommendera husbilar i Pukavik om ni vill köpa plåtisar, jag själv har köpt min husbil där och är jättenöjd med Rikard som alltid ställt upp när det varit något problem.
Mvh
ArTii
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: ÄGARE AV PÖSSL

On du ska köpa ny bil så blir det 100 - 120 000 billigare för samma bil om du handlar i Tyskland. De svenska handlarna har bra vinstmarginal får man säga. Troligen bra för dom men varför vill du betala så mycket mer för nöjet att handla i Sverige?
 
F

F.d. 50323

Guest
Sv: ÄGARE AV PÖSSL

Vi funderar också på en plåtis. Har någon legat ute i kallare än -15? Klarar man sig med en luftburen dieselvärmare?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: ÄGARE AV PÖSSL

Vi har en 2 Win av 09 års modell. Den är byggd på Citroën-chassi.
Beträffande färskvattnet kan jag berätta att efter 4 dagar med minus 13 till 15 grader ute och hela tiden varmt inne i bilen (på väg hem
från Spanien) så var det issörja i tanken.
Nu har vi inte köpt bilen för vinteranvändning, så den uppfyller alla våra behov och önskemål. Vi är helnöjda.

Ulf

Om man är ute stark kyla och kör får man nog räkna med att ha pannan på och mycket varmluft blåsande bak i bagageutrymmet. Det finns ett problem att hålla balansen mellan bilens värmesystem och värmepannans eftersom pannans termostat sitter i bodelen. Med min förra bil som var sämre isolerad (Sun Living Flexo) avstod jag från vatten i tanken vid vintercamping i Idre Fjäll. En blomspruta till toan. Jag hade en termomerer i tanken för att kolla och det var aldrig under noll vid -20 ute. Vet inte hur kallt det var i vattentanken vid dit och hemfärd.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: ÄGARE AV PÖSSL

Jodå, vi har klarat drygt 20 minusgrader i vår förra plåtis. Dock var inte alla inre vattenledningar frostfritt dragana så under -10 valde vi att ta med vatten i dunkar - mest för säkerhets skull!

I vår nuvarande plåtis är alla ledningar frostsäkrade - enligt säljaren - och det ser så ut också även om vi inte hunnit testa den ännu. Ska bli kul att se till vintern.

Värmemässigt var det inga som helst problem på den förra heller. Dieselvärmaren räcker mer än väl till den lilla volymen i en plåtis. Däremot använde vi både "vinterdraperi" innanför bakdörrarna och yttre fönsterisolering i framändan. Vi testade också draperi mot förarutrymmet men såg ingen större vinst av detta i den lilla bilen. Vi upplevde större effekt av detta draperi i den tidigare husbilen - en Hobby på FORD-chassi.
 
Toppen