• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrauliska stödben

F

F.d. 6270

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Han hjälpte mig med framvagnsinställning, duktig kille.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

En annan variant är ju Goldschmitts luftfjädring med nivellering, kostar ca 10 000:- mer. men ger också pluspoäng i högre åkkomfort.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Är systemet på trådskaparens lösning dimensionerad för att kunna lyfta alla hjul från underlaget vid behov, tex vid däcksbyte?
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Är systemet på trådskaparens lösning dimensionerad för att kunna lyfta alla hjul från underlaget vid behov, tex vid däcksbyte?

Hej.

Om du läser EP Hydraulic´s hemsida så står det uttryckligen att stödbenen inte skall användas vid hjulbyte eller liknande.

M v h / Roland
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Så klart att de friskriver sig från sådana äventyrligheter och eventuella skadestånd om bilen dimper ned.

Frågan var, om prylarna är dimensionerade och om funktionen/tryckknappen finns för att lätta alla hjul från marken.

Det skulle iallafall jag se som ett stort plus vid eventuellt arbete under bilen, bara det gick att lyfta, så skulle man kunna palla upp bilen på bockar sen.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Hydrauliska stödben

Jag tror Gunnar sa att varje ben klarar minst 1,7 ton så 6-7 ton ska väl systemet klara, men man kanske behöver lägga någon platta under så att kolvarna inte måste gå ut max, om inte annat så kan man ta ett hjulpar i taget, det är inga problem att lyfta hela bilen fram eller bak.
Men som sagt kolla med Gunnar på Höja bil om ni vill ha mer info.
( se sidan jag länkade i tidigare inlägg ).
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Hej !
Jag har en Sunlight T69 12a. Jag skaffade två billiga saxdomkrafter, svesade på ett plattjärn på var och en, skruvade fast i hålen som fins i chasiet. Domkrafterna är endast till för att stabilisera bilen när den är uppställd. Varför jag använt plattjärn? Det är för att de ska vika sig om jag glömmer skruva upp dem.
Ha en trevlig sommar. Vi åker den 5/7 norrut på 45an Uno
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hydrauliska stödben

Stødbeina på min bil er på 5 tonn pr bein, og Goldschmitt har ikke tatt forbehold når det gjelder bruk ved skifte av hjul på vår 6 tonn husbil.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Hydrauliska stödben

Om ni är intresserade och vill titta lite hur det ser ut på min bil så är vi på Boule träffen i Westerqvarn 2-4/8 och kräftskivan i Karlstad 23-25/8. Det är bara att dyka upp det är alltid kul att prata lite med likasinnade :).

Hälsningar Bosse & Anki
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Hydrauliska stödben

Hej.
Goldschmitts 4 kanal luftfjädring med nivellering kostar 90,000kr att eftermontera.På Hymer i Örebro.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Hydrauliska stödben

Hej.
Vi har med monterat EPs stödben och dom lyfter 2 ton per ben.Är mycket nöjd med dom vi moterade dom hos Codac i Fritsla.
 

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Det med ormar är väldigt effektivt, kom till ett ställe strax vid Rättvik, där låg fler ormar på bryggan ut i sjön, var så rent o fint, Hälsning från Trosa, Bosse o Anki. Var där nu och åkte flotte upp i Trosaån, millijonklassbåtaena jublade när vi kom, togs kort från alla möjliga håll. Var hos min bror (Gerd) stod med husbilen där. Bosse o Gerd.
 
F

F.d. 53333

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Vad är vikten, för stöden fram o bak? Alla kilon räknas ju.:wub::wideeyed:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hydrauliska stödben

Regner med at N-B hadde bilen over veien hos GTC Polch - de gjør mesteparten av etterinstalleringene for N-B. Det kan være noen euro å spare på å gå direkte, min etterinstallasjon av stødbein ble over 1000 euro billigere enn prisen jeg fikk fra fabrikken og ved siden av min bil sto en som fabrikken hadde inne for samme jobb!
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Hydrauliska stödben

Hej, berättade förut att jag håller på med lite "plattor" som ska hjälpa till så att kolvarna inte bottnar om det är för ojämn mark. Har köpt byggplyfa och kapat i 25x25 cm bitar, de är 21mm tjocka, jag kommar att limma ihop dom så att de blir 42mm tjocka, fäster ett rep på plattorna så jag får bär öglor, lätt att dra ut dom från bilen sedan också.
Tanken är att ge hydralkolven lite stöd med jämnare mark under, om det lutar "för" mycket, kan man lägga dubbla plattor (8cm) t.ex. fram och köra upp bilen manuellt. Här kommer lite bilder..... på bild 2 har jag limmat ihop två plattor och bild 3 har jag slutligen oljat in dom...
 

Bilagor

  • IMG_5214.JPG
    IMG_5214.JPG
    2,1 MB · Visningar: 39
  • IMG_5223.JPG
    IMG_5223.JPG
    1,9 MB · Visningar: 32
  • IMG_5224.JPG
    IMG_5224.JPG
    2,4 MB · Visningar: 34
Senast ändrad:
Toppen