• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Naturreservat

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Naturvårdsverket och Länsstyrelsen har beslutat att det är förbjuden Camping i svenska naturreservat. Gäller även uppställning av husvagn och husbil. Denna skylt mötte oss på vår vandring i Veddö Naturreservat utanför Fjällbacka i Bohuslän.
 

Bilagor

  • IMG_2492.JPG
    IMG_2492.JPG
    310,4 KB · Visningar: 34
  • IMG_2491.JPG
    IMG_2491.JPG
    284,2 KB · Visningar: 43

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Jag förmodar att skylten avser mark på andra sidan grinden där jag antar att själva naturreservatet börjar. Då är det ju inga konstigheter. Våra husbilar kan vi i så fall fortfarande parkera på de parkeringsplatser som brukar finnas i anslutning till naturreservaten.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Naturligtvis tycker vi att man inte skall campa i reservatet. Kanske inte så lätt att komma dit där skylten satt. Samma skyllt fanns också uppsatt vid parkeringen långt före man kom fram till reservatet.
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Naturreservat

Vi har många gånger övernattat, tyst och försynt på naturreservatens p-platser. Vi har aldrig stött på några problem med detta. Camping och övernattning är ju två skilda saker. Vid övernattning kommer man ju i regel på kvällen och kör vidare nästa morgon utan att dra ut halva bohaget utanför husbilen. Står det inte uttryckligen att övernattning är förbjudet borde inte detta vara något problem. På flera platser efter kusten är detta fallet, man får inte parkera mellan 22.00 och 6.00, särskilt gäller detta om det finns en camping i närheten.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Naturreservat

Hej. Att stå med husbilen över natten är INTE camping. Ingen kan hindra dig att stå över natten på en sådan parkering oavsett vad det skyltas om. Ordet husbil finns inte i juridisk mening. Antingen är det en personbil klass 2 eller en lastbil i lagens mening. Såg i Marstrand att de skyltade parkering endast för personbil klass 1. Då blir det värre. Då får vi rätta in oss i ledet. Men så länge det inte står så och man inte ställer ut stolar eller dyl. Så är det fritt fram att stå över natten

Per
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Naturreservat

Legalt sett torde det vara svårt att hindra någon från att vila i bilen, oavsett om det är en personbil, lastbil eller husbil, om man är för trött för köra vidare, så länge man inte parkerat trafikfarligt eller med sin parkering begår något annat uppenbart grövre trafikbrott.

Därifrån är det långt till att hävda rätt att övernatta var helst man har lust.

Om vi som grupp inte vill bidra till att alltfler kommuner och andra myndigheter inför restriktioner så gäller nog att använda sunt förnuft i valet av övernattningsplats.

Att stå över natt på parkeringar som vid Ranarps strand, förvisso gränsande till ett naturskyddsområde, men inte inne i det av länsstyrelsen administrerade skyddsområdet, borde vara helt OK. Däremot har jag personligen svårare att acceptera om man kör in i ett naturskyddsområde och sedan hävdar rätt att nattparkera inom området, även om platsen är märkt med P.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Vad gäller naturreservatet Väddöarkipelagen så finner man följande information på nätet, länsstyrelsen.se/vastragötaland.
Karta över utbredningen.
http://www.lansstyrelsen.se/vastrag...rvat-i-lanet/tanum/Veddoarkipelagen-Tanum.pdf

Vidare:
Föreskrifter för allmänheten

Känn er välkomna att besöka Veddöarkipelagens naturreservat men tänk på att det inte är tillåtet att
........
ställa upp motorfordon eller husvagn. Förbudet gäller även uppställning för övernattning på parkeringsplats,
.........

Jag vet inte var den fotograferade skylten i inlägg 1 finns, men vad som gäller parkeringsplatsen som är inritad på
ovanstående karta så råder det enligt min mening inget tvivel om att övernattning inte är tillåten.


Frågan är då, vad gäller ytterst:
Är det skyltningen man har på plats, eller
Är det Länsstyrelsens skrivna regler för Naturreservatet?

Ulf
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Naturreservat

Har svårt att se hur man kan förbjuda parkering på härför avsedd plats. När på dygnet parkering sker eller vad man gör i en parkerad bil har väl ingen med att göra. Att använda ordet husbil på en förbudskylt håller inte juridiskt för i lagens mening finns inget som heter husbil. Däremot ska vi inte provocera när vi står över natten, men ingen kan väl påstå att vi stör på något vis genom att stå över natten vid ett naturreservat
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Naturreservat

Nattparkering med PB2 är en gråzon när det gäller campingförbud. Inget avgörande i högre rätt finns så vitt jag vet. Så länge den gåzonen finns kan vi tolka reglerna till vår förmån och hoppas på att klara oss pga oklar lagstiftning.

Jag är inte helt säker på att en prejudicerande dom skulle gå vår väg så jag ser inget värde i att provocera fram en prövning i förtid. Jag vet från tidigare debatter att det finns andra här som har motsatt åsikt, med detta är min åsikt.

Det jag försöker säga ovan är att jag tycker att det är onödigt att provocera. Om länsstyrelsen angivit att övernattningsförbud råder inom naturskyddsområden, så kommer åtminstone jag att respektera det. Det finns massor av andra ställen att stå på.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Naturreservat

Förstår inte varför vi skall åka runt och övernatta på platser där kommun/länsstyrelse/markägare uppenbarligen inte vill ha någon form av övernattning i tält eller campingfordon.
Detta försöker man då kommunicera ut till turisterna medelst både bild o text på skyltar som vissa av oss då hävdar är ogiltiga och att man minsann har rätt att parkera.

Jag tror att ni som använder husbilssemestern till att åka runt och "parkera" trots lättbegripliga (olagliga..?) skyltar bidrar till att vi på sikt effektivt stängs ute från många platser med våra husbilar. Det börjar ju redan komma upp "höjdhoppsställningar" på vissa parkeringsplatser.
Har hört kommentaren "Begränsad höjd vid inkörsel är det enda som hjälper, husbilsfolket kan ju inte läsa..."

/TommyQ
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Naturreservat

Måste säga att detta med nattparkering av husbil blir allt mer komplicerat ju mer man läser. Naturreservaten är ju alla vår gemensamma egendom, i regel privatägda från börja och uppköpta av naturvårdsverket tillsammans med länsstyrelsen mer eller mindre frivilligt. Vi har själva sålt alldeles frivilligt ett område om 17 hk till desamma och inte finns det några restrektioner vad gäller parkering invid detta. Camping inne i i området är då med andra ord inte tillåtet för där gäller alltså inte allemansrätten ens för tält ett dygn? Märkligt för allemansrätten gäller ju med all säkerhet där marken är privatägd, nu menar jag alltså tältning.
Men vad är skillnaden? Om jag står en hel dag på parkeringen med husbilen för att vandra i reservatet och tillbringar del av tid i husbilen för t. ex lunch eller om jag står en natt och vandrar i reservatet på kvällen och sover över för att åka tidigt nästa morgon eller är det generellt så att inga husbilar får stå på parkeringen? Har naturreservaten bestämda öppettider?
När man läser alla trådsvaren så känns det som om campingplatser och tydligt anvisade ställplatser är enda ställen man får stå på över natten. Det som gäller naturreservatens parkeringar bör väl gälla parkeringar i stort eller? Det här med fricamping känns mer och mer som en utopi, generellt är det förbjudet på de flesta platser men det värsta är ju att fler och fler rastplatser börjar sätta upp liknande skyltar om förbjuden nattparkering av..gissa, husbilar såklart, fast vi får fortfarande stå inklämda på långtradarnas nattparkering såvida vi inte är i vägen för dessa.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Naturreservat

Såhär ser jag på stanna, parkera och tälta i anslutning till naturreservat:

färg.JPG

RÖTT: Inga fordon eller tält enligt särskilda reservatsbestämmelser.

GULT: Fordon enligt bestämmelserna i terrängkörningslagen samt vägverkets "Stanna och parkera". Tälta enligt "Allemansrätten".

GRÖNT: Stanna och parkera enligt de bestämmelser som gäller avseende typ av fordon, avgifter och parkeringstider. Om inget annat anges så gäller 24 timmar på vardagar samt hela helgen.

Källhänvisning:

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09303_6.pdf
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Naturreservat

Tack tack (Gunillas Kenth) nu känns det lite bättre, mycket klar bild över hur det ska vara, ska skriva ut bilden, kan vara bra att ha.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Har svårt att se hur man kan förbjuda parkering på härför avsedd plats. När på dygnet parkering sker eller vad man gör i en parkerad bil har väl ingen med att göra. Att använda ordet husbil på en förbudskylt håller inte juridiskt för i lagens mening finns inget som heter husbil. Däremot ska vi inte provocera när vi står över natten, men ingen kan väl påstå att vi stör på något vis genom att stå över natten vid ett naturreservat

Så som jag tolkar skyltarna är det ologiskt. De ville inte att husbilar parkerar där över natten med människor i som sover, men parkerar du din vanliga personbil över natten och sover i den så är det inga problem!? Kan inte uppfatta dessa regler i det här fallet än som att de ogillar fordon av typen husbil :(
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Egentligen är väl skyltningen ganska lätt att förstå, man vill inte ha övernattande gäster som grillar, skräpar ner och så vidare. Om vi vill ha ett gott anseende bland allmänheten så tycker jag att vi skall följa skyltningen oavsett om den är laglig eller ej. För mig är det självklart att bara övernatta på sådana platser där man känner sig välkommen. Vill vi behålla friheten i framtiden bör vi lyssna på de signaler som sänds ut och inte bara hävda vår rätt.
Hälsn
Bertil
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

... som grillar, skräpar ner och så vidare.... följa skyltningen oavsett om den är laglig eller ej...Vill vi behålla friheten i framtiden bör vi lyssna på de signaler som sänds ut och inte bara hävda vår rätt.
Hälsn
Bertil

Jag håller med till vissa delar, men kan inte låta bli att kommentera andra.

Är det som är problemet med husbilar att "vi grillar och skräpar ned och så vidare"? Personligen så skräpar jag inte ned, och grillar inte heller, skulle inte jag få stå där då?
Är det meningen att vi skall rätta oss efter olagliga förbud också; (det förefaller som om vi har till och med svårt att rätta oss efter lagliga förbud.) - Nej, jag kan inte acceptera att vem som helst kan utfärda förbud, som jag förväntas rätta mig efter!
Jag tror istället att om vi vill behålla vår frihet i framtiden, så får vi nog jobba lite för den, och inte buga oss för när andra aktörer vill begränsa den.

Johan K.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Nattparkering med PB2 är en gråzon när det gäller campingförbud. Inget avgörande i högre rätt finns så vitt jag vet. Så länge den gåzonen finns kan vi tolka reglerna till vår förmån och hoppas på att klara oss pga oklar lagstiftning.

Jag är inte helt säker på att en prejudicerande dom skulle gå vår väg så jag ser inget värde i att provocera fram en prövning i förtid. Jag vet från tidigare debatter att det finns andra här som har motsatt åsikt, med detta är min åsikt.

Det jag försöker säga ovan är att jag tycker att det är onödigt att provocera. Om länsstyrelsen angivit att övernattningsförbud råder inom naturskyddsområden, så kommer åtminstone jag att respektera det. Det finns massor av andra ställen att stå på.

Finns en dom i Växjö mark o vattendomstol som tangerar. Den anger att parkering på en ställplats inte är att anse som camping. Det var juridiken.

Jag tycker som många att vill man inte ha husbilar där gör vi oss själva en björntjänst att vara där.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Finns en dom i Växjö mark o vattendomstol som tangerar. Den anger att parkering på en ställplats inte är att anse som camping. Det var juridiken.

När jag läser domen från Mark- och miljödomstolen i Växjö tingsrätt, så ser jag inte att man i domen har tagit ställning till frågan om parkering på en ställplats är camping eller inte. Vad man däremot har gjort är att konstatera att parkering av bilar, bland annat husbilar, inte har skett i sådant yrkesmässig omfattning att den skall betraktas som camping enligt bestämmelserna i Äldre plan- och bygglagen. Detta får till följd att fiskehamnsföreningen inte behöver bygglov för campingplats på den aktuella platsen. Det var juridiken.

Dock kan man med lite god vilja ana, och det är väl det Lundsholm har gjort, att domstolen resonerat om att övernattning i husbil inte nödvändigtvis måste betraktas som camping. Inte på det sättet som exempelvis polismyndigheten i Hallands län har gjort.

Johan K.
 
Toppen