• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieseldriven bränslecell

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Vad tror ni om detta? Företaget, svenskt sådant, heter Cell Impact och bränslecellen Power Pac

“After long and intensive research, we are pleased to now have the world’s first functioning fuel cell system that can convert ordinary road diesel to electricity in a silent, clean and cost-efficient manner,” said Magnus Henell, CEO, PowerCell. “We expect the interest from the transport, telecom and other sectors to be huge, given these industries’ need to reduce operating expenses while at the same time find power solutions that are clean, sustainable and compliant with ever-stricter environmental legislation. PowerCell is now actively seeking partners in relevant areas in order for us to industrialize and commercialize the technology over the coming years.”

Jappe

PS. Jag köpte några aktier i morse.
 

Anki o Claes 950

FD HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
950
Medlemskap
2022
Sv: Dieseldriven bränslecell

Hej Jappe
Bränsleceller är framtiden tror och hoppas
Har ägt dessa papper i många år upp som en sol ner som en pannkaka.
Cellimpact hette tidigare Morphic Företaget visade upp en bränslecell
på Elmia för några år sedan Max-e
Den nya ledningen verkar styra åt rätt håll
Mvh Claes
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dieseldriven bränslecell

Man får väl förmoda att apparaten när den nu eventuellt blir färdig kommer att, liksom Trumas gasoldrivna bränslecell, behöva arbeta vid mycket hög temperatur och bli skrämmande dyr?
Men sådana olägenheter är jag beredd att stå ut med för att få en bränslecell med hög effekt som tar bränsle från drivmedelstanken!
Efoy fungerar bra men har betydande minus: Tämligen låg effekt, mycket dyrt bränsle (ca 25 SEK/kWh) och trassel med frostrisk (alt. urmontering) vid kallställning av bilen.

aake
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dieseldriven bränslecell

Jappe

Efter att ha läst på om företaget så känns en investering mycket osäker. Många stora internationella företag arbetar med utveckling av bränsleceller och sannolikheten att detta lilla svenska företag skall lyckas med ett kommersiellt genombrott torde inte vara stor.
Men en liten chansning kan det ändå vara värt varför jag gör som du och lägger en köporder.



aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Dieseldriven bränslecell

Hej
Har också tittat litet på bolaget och tekniken ser ju ut att vara något för framtiden.
Ett aber är nog om ett så litet bolag verkligen lyckas och är uthålligt nog för att ta det fram till en kommersiell product. Ser litet tveksamt ut så det får nog bli säkrare investeringar som trav och Lotto:). Jag skulle dock gärna köpa produkten om den kommer.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Dieseldriven bränslecell

Hej
De har hållit på med bränsleceller under ganska många år (tidigare under namnet Morphic).
De har redan tidigare utvecklat fin teknik men aldrig lyckats med genombrottet.

Under tiden har aktien tappat mer än 97% av sitt marknadsvärde.

/Stig
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dieseldriven bränslecell

Det har i et par år vært tilgjengelig en slik enhet fra et firma i Australia.
Minste størrelse er over 1 kW mest vanlig 5 kW - oppstartstid over 24 timer - brukes Off Grid på stations i det indre som basisforsyning.
Arbeidstemperaturen på første trinn som spalter drivstoffet er rundt 1000 grader, det som tas ut fra hydrokarbonene i drivstoffet er hydrogen til selve brenselscellen og carbon til oppvarmingen av trinn 1. Andre forurensninger går med carbonet til brennkammeret. Kabinettene er ikke beregnet på mobilt bruk!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dieseldriven bränslecell

Tack för denna info Knut!
Ungefär som jag föreställde mig och alltså t.v. inget med relevans för oss husbilsåkare.

aake
 
Toppen