Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Reseplanering för Husbilen
Reseplanering för Husbilen Skriv in vart du tänkt dig resa till så hjälps vi åt att göra den minnesvärd. Eller undrar du om något resmål så frågar du här.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Nordkap
Gammal
FD.HBK Medlem 2014

Hemvist: Partille
Smile Nordkap - 2013-06-24, 15:35

Hej därute!
Vi tänkte åka till Nordkap nästa vecka från Göteborg. Finns det någon som har vägtips eller andra tips.

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Nordkap
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Södertälje
Sv: Nordkap - 2013-06-24, 15:59

Mitt tips är att avsätta två dagar, det ingick i priset när jag var där för 2 år sedan..
Dom flesta får aldrig vara på klippan vid molnfritt väder, inte ens vi..

Men vi hade lite otur för det blåste så kraftigt att bilens bakruta exploderade när vi satte på bakrutevärmaren och skulle åka ner igen, förmodligen av alla skakningar bilen hade fått utstå i ett antal timmar, det blåste så kraftigt att man trodde att någon körde in i sidan på bilen då vindbyarna kom..

Var där för 40 år sedan och då var det bara en klippa, nu är det en hel turistanläggning, men väldigt fint!!
Jag gillar tunnlarna som man fick åka, förra gången var det en färja som tog vansinnigt lång tid innan man fick åka ombord på.. Mina föräldrar berättade att vi köade i 12 timmar..

Lycka till på resan...

Gammal
FD.HBK Medlem 2016

Catmans avatar

Hemvist: Säter
Sv: Nordkap - 2013-06-24, 16:42

Det är en lång resa och mycket fint man kan titta på. Skall ni bara fram och tillbaka eller har ni tid att se saker efter vägen?

Gammal
HBK Medlem

Ritva & Unos avatar

Hemvist: LillaEdet
Sv: Nordkap - 2013-06-24, 17:41

Vi var där för 25 år sedan. Vår älsta grabb var 18 med nytt körkort och ville köra, därav Nordkap. Det blåste kraftigt, men vi var ju tvungna att bada i ishavet, bara för att ha gjort det och det var svinkallt.
Glöm inte att tanka i Honingsvåg, för det finns ingen mer bensinstation, åtminstone inte för 25 år sedan. Vi körde med hjärtat i halsgropen och bränslet räckte.
På klippan var det dimma som höjde och sänkte sig då och då, solen lyste med sin frånvaro. Jag skulle nog inte åka dit igen, jag blev inte särskilt inponerad.
Ha en trevlig semester

Uno & Ritva

Gammal
FD.HBK Medlem 2014

Hemvist: Partille
Sv: Nordkap - 2013-06-24, 18:50

Vi har tid på oss och tänkte stanna efter vägen.

Gammal
FD.HBK Medlem 2016

Hemvist: Botkyrka
Ålder: 77
Sv: Nordkap - 2013-06-24, 19:32

!967 var första resan dit upp, tunnlar, grusvägar och färjor. Vägen från Honingsvåg upp till klippan var uppbyggd av plankstumpar , Då var hela platån ställplats. Inga hus men en äldre samekvinna satt där och sålde sameslöjd. Molnen strömmade upp för bergskanten. Tidvis kunde vi ana havet nedanför.
Våra resor dit upp har fortsatt med ungefär 10 års mellan rum. Vägarna har blivit bättre, myggen har blivit fler, tunnlar där man får betat har blivit fler. Själva platån är numera ett nöjesfält, det enda jag saknar där uppe nu är "skäggiga damen och några tält med striptease, men den delen kanske sköts från mer mobil verksamhet numera. Här förbättrar norsk turistnäring sin ekonomi. Hade de inte inkomsterna från Nordkapsklippan, skulle norsk ishockey fortfarande vara kvar i division sex. Vi har vid några tillfällen när dimman lättat sett den enormt vackra utsikten, varit ner till de små skyddade hamnarna, både köpt fisk och själva fiskat upp den, underbart. Önskar er en go tur vilken väg ni än väljer att köra. Ett enda litet tipps från mig: Hällristningarna i Alta
Totte04

Gammal
HBK Ställplatsgrupp

Hemvist: Osby
Sv: Nordkap - 2013-06-24, 20:46

Jag föredrar Gamvik, Europas nordligaste fastland.
Dessutom vackrare och trevlig by att komma till. Inte en massa krimskrams.

Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Gällivare
Sv: Nordkap - 2013-06-25, 09:30

Kör E45, mot Kiruna och stanna och där och gör ett besök i centrum med info om statsflytten mm och boka (via nätet det är kö) in ett besök på LKABs underjordstur med buss och bra guidning.. mycket sevärt och en upplevelse. Åkte sen själv mot Karesuando och vidare mot Kautokeino silver museet .. bra väg.. sevärt ..men man måst ha tur med vädret

Följande Tackar AdriaCoral98236 för detta inlägg:
Euramobil 742 (2013-07-01)
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Varberg
Ålder: 62
Sv: Nordkap - 2013-06-25, 10:48

Citat:
Ursprungligen postat av Esbjörn Visa inlägg
Jag föredrar Gamvik, Europas nordligaste fastland.
Dessutom vackrare och trevlig by att komma till. Inte en massa krimskrams.
Hej
Det håller jag helt och hållet med om. Vill man komma till den allra nordligaste punkten (kinnarodden) så är det dock ett par mil att gå till fots från Gamvik samhälle då det saknas vägar vidare norrut.

Vill man ändock besöka Nordkapp så är den bästa om än inte den roligaste vägen dit E-4 genom i Sverige och sen in i Finland som har betydligt bättre vägstandard än här.
Väl i Finland kan man välja att köra norrut genom Finland eller vika av och köra genom finnmarksvidda (ligger i Norge) som kan vara sevärt.

Allt beror naturligtvis på hur mycket tid man har till förfogande men håll er till de större vägarna i Sverige, det mindre vägnätet har ofta kraftigt eftersatt underhåll

Gammal
HBK Ställplatsgrupp

Hemvist: Osby
Sv: Nordkap - 2013-06-25, 11:22

Det är också betydligt fler övernattningsplatser via Finland är Norge, men dom krokiga, knöliga Norska vägarna har förstås sin charm (utsikten).

Gammal
FD.HBK Medlem 2016

vidhems avatar

Hemvist: Köping
Sv: Nordkap - 2013-06-25, 13:44

Hej
Allt är beroende på Era intressen.
Vi var borta i 21 dagar,å 620 mil.Vi åkte över Finlad till Kirkenes och runt till VARDÖ (Arctic city.)
(70 32,4 N - 31 06,2 E) Norges ostligaste ställe. Hammerfest -Nordkap-Alta-Å i Lofoten-
Narvik -Tromsö - Bodö-Mo i Rana .
Mellen Ivalo å Kirkenes mötte vi inte många bilar.
Lycka till.
/Vidhem

Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Reseplanering för Husbilen

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mot Nordkap overgran Under Markisen 2 2011-06-30 11:21
Nordkap Poul-H Reseplanering för Husbilen 3 2009-05-11 22:54
Nordkap Torbjörn Skoog Reseplanering för Husbilen 1 2009-02-22 19:55
Nordkap A.son Reseplanering för Husbilen 13 2007-07-16 21:13

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS