• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra laddare utan att skada EBL

matsw

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
3566
Medlemskap
2024
Kan man koppla in en extra laddare till batteriet utan att skada elekroblocket? Jag har en EBL 99.
Var kopplar man i så fall laddaren - till EBL-en eller direkt på batteriet?
(Problemet är att jag inte får laddning på bodelsbatterierna när jag kopplar in 230, bara under körning.)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Extra laddare utan att skada EBL

Ingång block 7 är för extern laddare. minus till stift 1 och plus till stift 2. Men det är enklare att gå direkt på batteriet. Enda skillnaden är att du kommer in före eller efter en shunt som är till för att ge möjlighet att visa strömmen in eller ur batteriet.
Går inte den inbyggda laddaren på EBL99 så bör du kolla glassäkringen på ingången. Säkringen sitter antingen bredvid 230v-intaget eller internt på ett kretskort. Vill minnas att den är på 3,15T (?). Glöm inte på väck 230v-anslutningen innan säkringsbyte! Vi vill gärna se dig igen här!
// Göte J
 

matsw

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
3566
Medlemskap
2024
Sv: Extra laddare utan att skada EBL

TACK FÖR HJÄLP.
Låter enkelt, men jag har ändå inte lyckats. Precis bredvid 230-intaget, till höger upptill, sitter en liten vit plastplupp, som jag inte lyckas få bort. Är det under den säkringen sitter? Kanske man bara behöver bruka mer våld?
Eller, om säkringen sitter på kretskortet - var hittar jag det?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Extra laddare utan att skada EBL

Borde väl vara den runda ringen på första bilden, alldeles till höger om eluttaget, ovanför texten "230 V 50 Hz".
 
Toppen