• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Midsommar haveri vår Fiat/adria

F

F.d. 30254

Guest
Hejsan.

Ja denna midsommar kommer inte att räknas till dom bästa. Midsommarafton och fint väder kom vi körandes från Motala vidare ner längs Vättern då motorlampan i bilen tändes plötsligt och motorn gick ner på halv effekt. Efter ytterligare några minuter så började den dö helt och hållet. Vi lyckades dock rulla till en parkeringsficka där vi kunde stanna till. Får inte vara sant tänkte vi. Husbilen är ju nästan ny och gått bara 1900 mil årsmodell 2012.

Startade motorn igen efter ca 30min. då gick den igång och verkade svara bra på när man gasade. testade köra bakåt och framåt lite och motorn gick men motorlampan lyste fortfarande.
Vi bestämde oss för att ringa Assistans genom Folksam då vi inte ville chansa. Hjälp kom efter en timma och det hela slutade med att bilen blev bärgad till Jönköping och en Fiat verkstad. Typiskt nog så är det väl den sämsta helg för att få hjälp direkt då allt är stängt. Vi fick en hyrbil genom assistanskåren, så att vi tog oss hem till Göteborg igen. Men denna midsommar blev ju helt förstörd av det som inträffade. Fick sitta i våran lägenhet och äta jordgubbar istället för att grilla och ha de gott.:msn_sad:

Tur i oturen var att detta stopp hände på en större väg. Kunde lika gärna ha hänt när vi var uppe i ett trångt skogs/naturreservat och körde.

Är det någon av er andra som råkat ut för nått liknande med era husbilar?? Är det vanligt att detta förekommer med motorlampa som tänds?? Blev riktigt fundersam nu...
Hoppas detta löser sig snabbt och att vi får hem husbilen då våra semester börjar snart.

Ni får ha en fortsatt trevlig midsommar där ute!!!:bye:
MVH

Jocke och Catrin i Göteborg.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

vilken mardröm.
jag hoppas att det löser sig enkelt det är snart semester .återkom gärna med besked när det är fixat ,Med vänlig hälsning Håkan
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Har varit med om detta på vår föra bil 2004. 30 mil på mätaren tappade all ork
Bra med Assistans.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Misslyckad midsommar, ja men har du tur så rör det som om vad jag var med om för några år sedan.

Sök på: Bränsleinsprutning FIAT - 2007-08-01, 18:43

Håkan
 
F

F.d. 30254

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Ja nu sitter man här hemma och grubblar ...

Fick tips från en kompis till mig som kör bärgare Assistanskåren i Värmland.

Han har varit ute på en hel del sådana problem med texten " Check Engine"
Tipset han kom med var att lossa pluskabel på batteriet och vänta 30-40 min.
Starta igen. Då nollställs bildatorn och oftast så slocknar lampan och bilen går igen. I alla fall så man kan ta sig hem och till sin "hemma verkstad" för närmare undersökning. Surt och trist bara att jag inte ringde han direkt för tips medan vi satt och väntade vid vägkanten. Då kanske vi har kunnat fira midsommar ändå i husbilen. :oops::(
Detta får bli en lärdom till nästa gång...

Tack för era tips och svar. Vi hör av oss när det har löst sig!

Mvh jocke och Catrin
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Jag råkade ut för detta med min nya personbil för några år sedan. Motorn gick ned i nödläge och stoppade helt efter några minuter. Efter en kvarts vila startade motorn och felet kom inte igen. Förklaringen jag fick var att bilens dator startade om och återställdes. Detta hände 90 mil hemifrån en fredag eftermiddag så jag hade tur den gången.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Är det en Euro 5 motor så ligger det en recall (kallelse till verkstad) på just tända motorlampor mm. Ett relä ska flyttas samt ny mjukvara ska in.

Peter :)
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Nu slutade jag som fiat tekniker i februari (ingen tillgång till recalls mm längre :) ).. men reläflytten är för uppvärmd vevhusventilation. Mjukvaror uppdateras jämt och ständigt. Dock har jag inte varit med om att en "gammal" mjukvara skulle åstakomma detta fel.

Vilken verkstad i jönköping lämnades bilen på?? :wideeyed:
 
F

F.d. 30254

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Bilen blev bärgad till Tenhults bilservice. Enligt bärgaren skulle dom vara auktoriserad för Fiat.
Hade ju helst velat ha den till Göteborg men detta löser sig nog också.. kanske.. :wink:
//jocke
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Ja dom är auktoriserade.. Förhoppningsvis löser dom väl det. Lite lustigt att den inte gick till Hedin bil i Jönköping. Men hoppas verkligen att det löser sig för er.
Nästa gång ni har vägarna förbi Jönköping får ni stanna och ta en kopp kaffe.
:)

MVH Björn.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Nu slutade jag som fiat tekniker i februari (ingen tillgång till recalls mm längre :) ).. men reläflytten är för uppvärmd vevhusventilation. Mjukvaror uppdateras jämt och ständigt. Dock har jag inte varit med om att en "gammal" mjukvara skulle åstakomma detta fel.

Vilken verkstad i jönköping lämnades bilen på?? :wideeyed:

Min lämnades till Kroons i Borlänge. Du får recalls om du registrerar dig på fiatcamper.com.
"Check engine" som dök upp då och då har inte visat sig sedan uppdateringen.
Den gjordes i två steg, reläflytten i höstas, uppdateringen i våras (mjukvaran hade inte hunnit komma till verkstaden i höstas)

Peter :)
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Vi fick samma fel i Portugal i mars i år. Efter kontakt med företaget i Sverige där bilen är köpt skulle vi så snart som möjligt uppsöka FIAT-verkstad. Vi fick köra men inte belasta motorn hårt.
Dock upphörde den minimala effekten efter bara 10 minuter och bilen gick som vanligt igen.
Verkstaden undersökte bilen och sa att en sensor var trasig och skulle bytas. Tyvärr skickades/beställdes fel sensor och vi fick vänta i hela 9 dagar på ett byte.
Hos Västra Vela Bil AB konstaterades att dom hade inte behövt byta sensorn utan bara "släcka" motorstörningslampan.
Däremot var luftmassemätaren dålig och vi fick en ny med bättre effekt som följd än vad vi haft tidigare under bilens 3000 mil.
Dock är ju inte vi dom första som har problem med FIAT:s 3,0 liters motor på 177 hk!
 
F

F.d. 30254

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Bärgaren trodde att Hedins bil inte tog emot stora bilar typ husbil och minibussar utan bara hade service på personbilar. Men de löser sig nog. :)

Ja vi får komma in på en kopp nästa tur. Riktigt fint runt dom trakterna av vättern,så vi lär återvända flera gånger.

MNH jocke
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

känns tryggt med vanlig mekaniskt insprutning med turbo
Ser på mina övriga fordon privat och i arbetet där det larmas motorer stängs av tappar orken osv är ju vardagsmat
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Läste någonstans här på forumet att någon hade råkat ut för samma problem. Problemet var enkelt att lösa när men fick reda på var det var. Råttor hade under vintern krupit in i luftfiltret och börjat tugga sönder det så att någon sensor för luftmätning reagerade. Dom rensade bort resterna efter filtret och satte dit ett nytt.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Vi fick samma fel i Portugal i mars i år. Efter kontakt med företaget i Sverige där bilen är köpt skulle vi så snart som möjligt uppsöka FIAT-verkstad. Vi fick köra men inte belasta motorn hårt.
Dock upphörde den minimala effekten efter bara 10 minuter och bilen gick som vanligt igen.
Verkstaden undersökte bilen och sa att en sensor var trasig och skulle bytas. Tyvärr skickades/beställdes fel sensor och vi fick vänta i hela 9 dagar på ett byte.
Hos Västra Vela Bil AB konstaterades att dom hade inte behövt byta sensorn utan bara "släcka" motorstörningslampan.
Däremot var luftmassemätaren dålig och vi fick en ny med bättre effekt som följd än vad vi haft tidigare under bilens 3000 mil.
Dock är ju inte vi dom första som har problem med FIAT:s 3,0 liters motor på 177 hk!

Brukar det vara vanligt att Fiats nya 177 hk motor krånglar? Jag trodde det bar en bra motor.....

JOE
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Ska bli spännande att få höra småningom vad det var för fel.

:confused::confused::confused:
 
F

F.d. 30254

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Hejsan!!

Så har vi då äntligen fått svar från våra service verkstad ang. felet med den tända motorlampan.
Gas spjället... va den krånglande orsaken.

Firman har beställt ett nytt och inkommer om 2 dagar. Gott ändå att man hittade nått konkret att åtgärda så man inte bara släckte lampan och önskade oss välkommen åter....

Enligt service teknikern på Fiat så är det inte alls ovanligt med dessa spjäll fel.
Lite fundersam är man dock.. 1900 mil och redan byte av gas spjäll..
Denna gång täcker i alla fall garantin de hela.
Snart ute på vägarna igen...:D:D:mh:
 
Toppen