• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Midsommar haveri vår Fiat/adria

F

F.d. 24443

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Riktigt surt!! Meddela gärna vad diagnosen säger.
Trevlig helg sålänge. :)
 
F

F.d. 30254

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Så har vi efter någon veckas uppehåll från husbilsbekymmer slutligen fått diagnosen på det "nya" felet med tänd motorlampa som drabbade oss på väg hem från förra verkstadsbesöket. ( då också orsakad av tänd motorlampa)
Nu var det en sensor som var trasig. Denna byttes ut samt att vi ville ha kollat vår AC i bilens kupé. Den har inte fungerat sen vi köpte HB.
Där fick man byta ut kondensorn.. Tur att man fortfarande har alla garantier kvar..:rolleyes:
Hoppas bara nu att våra besök på verkstäderna ska vara över för en lång tid och att man kan njuta av den kommande semestern. Då styr vi Hb:n upp mot Norrland!
Ha en riktigt trevlig semester alla där ute på vägarna!!! vi kanske möts på nån plats...
Soliga hälsningar: Jocke och Catrin :msn_sun::msn_sun::mh3:
 
F

F.d. 30254

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Storyn är inte slut än. Som sagt så byttes sensorn och de fixade AC:n. När de var ute och testkörde tändes lampan igen. De hittar inte felet. Nu har de kontaktat Fiat i Tyskland för att få rätt koder etc. Än har de inte lyckats och om en vecka börjar vår semester. Frågan är nu om vi hinner få den tillbaka. Vad tusan gör vi annars??

:(
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Storyn är inte slut än. Som sagt så byttes sensorn och de fixade AC:n. När de var ute och testkörde tändes lampan igen. De hittar inte felet. Nu har de kontaktat Fiat i Tyskland för att få rätt koder etc. Än har de inte lyckats och om en vecka börjar vår semester. Frågan är nu om vi hinner få den tillbaka. Vad tusan gör vi annars??
:(
Vilken sensor är utbytt då? och vilka felkoder var det? vilka släcks vilka återkommer?
Fiat i tyskland? låter lustigt.... :wideeyed:
 
F

F.d. 30254

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

tydligen ska dom ha bytt två sensorer, vilka vet jag ej just nu. Men vad de verkar så får dom lite olika felkoder. Dom har inte sagt så mycket vilka koderna är men att de inte finns nån "röd tråd" bland koderna.

Enligt säljaren så ligger Huvudkontoret för fiat i Köpenhamn och inte Tyskland.. Mail konversationen pågår för fullt mellan verkstad och huvudkontoret och man får bara hoppas att de blir en lösning inom de snaraste!!!
Varför inte uppgradera mjukvaran i datorn??? För mig som är en vanlig lekman så känns detta som ett datafel!!

Enligt säljaren så ska de vara känt med en del "barnsjukdomar" på dessa 12:eek:r
Ny modell och ny motor tydligen...
Har en känsla av att de inte blir nån resa under semestern för vår del..4 dagar kvar... sen ska vi i väg är det tänkt..:oops::(:mad:

Jocke och catrin
 
F

F.d. 30254

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Efter div bollande mellan Fiats General agent och vår verkstad så kom beslutet i morse att man ska byta ut hela Turbon...

Alla fel koder som har kommit den sista tiden kunde nån tekniker på huvudkontoret hos Fiat tyda att de kommer från Turbon och att de skulle ha nått med turbotrycket att göra.

De hela verkar vara en mängd "barnsjukdomar" som vi dras med nu. Fiat gjorde om en del med motorerna när 12:an kom ut på marknaden. Så de verkar vara nått som kommer drabba många Fiatägare som har 2012 och nyare. Men fortsätter man i denna takt så har man en helt ny motor snart...

Men vår semester till veckan ser ut att skita sig. Turbon är beställd från Italien men verkstaden kunde inte garantera att den hinner komma denna vecka. Bara be till högre makter att detta verkligen va den sista "barnsjukdomen" för vår del. Skulle vara trevligt att få använda husbilen nu när man slog till och investerade i en inför sommaren. Hoppas på en lång och varm höst!!!
Följetongen lär fortsätta!!

Jocke och catrin. :wideeyed::(
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Lider med dig.

Har nu kört över 90000 km utan ett minsta fel.

/Leif
 
F

F.d. 30254

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Hejsan igen!!

Så kanske vår problem följetong äntligen är över...
Fick besked från verkstaden i dag att HB var reparerad och klar.
Ny turbo monterad samt nån sensor till var utbytt. Man kan lugnt säga att de va på sista versen att vår semester fick bli på hemmaplan istället för resa, då vi båda börjar ledigheten till veckan.
Provkörde den en tur och allt verkar fungera... Måste passa på att ge service teknikerna på Varla bil i Kungsbacka en eloge för att de har hjälpt oss trots högtryck i verkstaden!!!

Hoppas nu på en problemfri semesterresa och att man slipper se en tänd motorlampa på läääänge!!!!!:D:D

Tack för synpunkter och kommentarer från er alla!!!!
Väl mött ute på vägarna!!

MVH Jocke och Catrin i Göteborg!:mh::msn_sun:
 
F

F.d. 30254

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Hejsan... igen.
Som vi gissade innan avresan för en vecka sedan och hela resan uppöver sverige, så kommer säkert motorlampan att tända sig igen trots alla verkstadsbesök och åtgärder.

Mycket riktigt.... vi han åka i 5 dagar utan problem och skulle börja vända hemöver när lamphelvetet tände sig igen. Pling!!!!! Motorlampan lyser...
Vi var mellan Åre och Östersund och beslöt oss för att köra mot östersund. Nån Fiat verkstad måste väl finnas i området. INTE!!!!
Fick hjälp av en autoexpert firma att kolla felkoden men dom va inte auktoriserad så nån hjälp fick vi inte.
Denna gång var de felkod P 2002 DIESELPARTIKELFILTER
samt P 2454 diferenstryckssensor.
P2454 kunde man släcka men p 2002 är kvar.

Lösningen blev att vi fick åka 10 mil norrut till Strömsund. Närmaste Fiat verkstad.
Så nu sitter vi på strömsunds camping och inväntar måndag,då verkstaden åter öppnar efter semester. Hoppas på att man kan få hjälp här inom rimmlig framtid.

Har någon av er där ute nån erfarenhet av just detta problem och hur länge ska ett filter hålla normalt.?? Våran bil har gått 2200 mil.
Blir man trött och uppgiven på denna bil och märke eller....... :mad: :mad:

Så följetången med våran husbil är INTE ÖVER!!!!
Hällsningar jocke och catrin.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Usch och fy, viken makalöst tråkig start på er efterlängtade semester, inte kul. Och återigen är det tyvärr fiat som är inblandad i problemet.
Är det inte deras junkiga växellådor som spökar, då är det typ sådant ni råkat ut för nu. Kvalitetsbrist helt enkelt.

Nu kan jag ju tycka att ni haft så mycket besvär med er husbil att ni på något sätt borde kompenseras, lite goodwill från italienarna skulle inte skada.

Hade jag inte bott så långt från er skulle jag komma med nåt att grilla, och en flaska Whisky och flera öl, sen skulle vi kunna prata natten lång och lösa världens alla problem, och förmodligen skulle skulle vi komma in på fiat:s minst sagt taskiga kvalitet:twitcy:

Hoppas att allt löser sig nu på måndag.
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Vi startade vår färd till Nordnorge med vår 5 år gamla TDI 2,8. Snart larmade en lampa och vi fick "väghjälp" - till närmaste verkstad. Där byttes spridaren och allt funkade men efter 5 mil lyste lampan igen och på en OK-verkstad åtgärdades felet med byte av en anslutningsdel som sitter närmast spridaren och som verkstaden sänt med. Nu funkade allt men spridaren som inte var felet kostade oss 5000:- Vi skulle väl åtminstone behållit den utbytta spridaren som visade sig vara ok.

Sommarhälsningar
 
F

F.d. 30254

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

He he he vägkung..
Ja nu har vi snart gått igenom de mesta felen, förutom växellådan... är väl de enda som har fungerat prickfritt...
Vi kommer att ha kontakt med säljaren och vidare med fiats huvudkontor om kompensation, ev får dom lösa in vår bil!! Nått måste ske nu. Har som sagt inte kunnat ha en hel resa än utan att den jävla motorlampan ska lysa. Kan inte vara rimligt med så ny bil, hekt sjukt..
:mad:

Ditt problem med spridarna och kablarna har jag hört att flera varit utsatta för. Nån här på forumet va i Tyskland och fick samma haveri. Bytte spridare mm och sen visade de sig att de inte va fel på dom utan anslutningen. Sura pengar som man kunde ha haft i semesterkassan istället!!!
Nu får vi hoppas på en lösning inom kort!!! Köper ett tält snart istället för husbilen......
Men då går väl blixtlåset sönder och sömmen spricker första natten....:rolleyes:
Ha de gott!!!
Jocke och catrin.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Precis, man kan ju tycka att på en så ny bil som ni har så ska man kunna lita på den, men åter igen visar sig "italienjunket" från sin absolut sämsta sida.:swoon:
Det kan ju aldrig kännas tryggt att åka iväg med husbilen och hela tiden känna- när kommer nästa fel, för att inte tala om att glädjen försvinner.

Jag tycker absolut ni ska stå på er, och kunde jag vara till någon hjälp rent praktiskt, då skulle jag inte tveka att hjälpa till, men berätta här på forumet har allt avlöper med kontakten av säljaren och huvudkontoret.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Verka tyvärr vara motornummer 001. Fy tusan med allt vad som har hänt.
Men man får väl ändå säga att så här långt har ni nog fått den hjälp man rimligen kan begära av FIAT. Även om det måste kännas enormt osäker att sätta sig bakom ratten på en sådan bil för att göra någon längre tur.
Håller nog med om att den bilen borde återtas utan krussiduller.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Kunde hoppas att alla dessa onödiga senorer kunde monteras bort och slippa denna senorövervakning som är så känslig och bara leder till problem. Varför kan man inte bygga med bilkvalitet eftersom det är Boschsystem i dom flesta fordon men kanske av en undermålig kvalitet. Man blir inget annat än skrämd av skiten. Kan bara hålla tummarna att för Er att Ni inte blir helt skrämda av detta märke.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Och för att visa vilka felkoder det uppstår på fiat:s modeller så kan ni ju kolla här- håll till godo
Error Code List:swoon:

Som ni ser är det en hel del, men för säkerhets skull måste jag väl säga- jag vet inte hur det är med andra märken, och skulle det visa sig att andra märken har lika många felkoder, ja då blir jag riktigt rädd.

Catrin & Jocke- Håll ut tills på Måndag, förhoppningsvis fixar verkstaden problemet, och som tidigare sagts, jag förstår att ni inte känner förtroende för er husbil, och vore jag i era kläder, ja då skulle jag strida för återköp/byte. För det kan i rimlighetens namn inte vara meningen att inte få koppla av på en semester utan att tänka på kvalitetsbrister.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

decker- Vad är det för speciella problem med motornummer 001?

Sen "vet vi" väl inte om paret Catrin&Jocke kommer att få all den hjälp de rimligtvis ska ha, låt oss nu bara hoppas det.
Men har fiatkonsernen bara det minsta lilla heder och skam i kroppen, ja då tycker jag nog att fiat och firman de köpt husbilen från borde återta husbilen, alltså att de båda parterna tillsammans tar på sig ansvaret för en husbil som inte (som det hittils har sett ut) kunnat användas normalt. Och kompensera paret för alla eventuella utlägg vad gäller resor till och från verkstäder, men även någon form av "sveda och värk".

Nu vet jag inte vilken firma de köpt husbilen av, men om det vore jag skulle jag inte tveka att berätta det (här på forumet) om firman "skulle krångla", den allra bästa metoden att få krånglande handlare att dra öronen åt sig är att påtala brister offentligt, desto mer kunder som får reda på sådant är bara av nytta för oss konsumenter.

Men nu "ska vi" inte gå händelserna i förväg, låt oss bara hoppas att allt löser sig smidigt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Och för att visa vilka felkoder det uppstår på fiat:s modeller så kan ni ju kolla här- håll till godo
Error Code List:swoon:

Som ni ser är det en hel del, men för säkerhets skull måste jag väl säga- jag vet inte hur det är med andra märken, och skulle det visa sig att andra märken har lika många felkoder, ja då blir jag riktigt rädd.

Catrin & Jocke- Håll ut tills på Måndag, förhoppningsvis fixar verkstaden problemet, och som tidigare sagts, jag förstår att ni inte känner förtroende för er husbil, och vore jag i era kläder, ja då skulle jag strida för återköp/byte. För det kan i rimlighetens namn inte vara meningen att inte få koppla av på en semester utan att tänka på kvalitetsbrister.

Omtrent 90% av listen er felleskoder fra Bosch. Fra samme site listen for Audi: Error Code List
 
Toppen