• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Midsommar haveri vår Fiat/adria

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Fick ni reda på vad som var fel???
:cool:
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Hejsan!!

Så har vi då äntligen fått svar från våra service verkstad ang. felet med den tända motorlampan.
Gas spjället... va den krånglande orsaken.

Firman har beställt ett nytt och inkommer om 2 dagar. Gott ändå att man hittade nått konkret att åtgärda så man inte bara släckte lampan och önskade oss välkommen åter....

Enligt service teknikern på Fiat så är det inte alls ovanligt med dessa spjäll fel.
Lite fundersam är man dock.. 1900 mil och redan byte av gas spjäll..
Denna gång täcker i alla fall garantin de hela.
Snart ute på vägarna igen...:D:D:mh:

Se där ja, ett standard fel. Felkod P0638 om jag ej missminner mig. Ett problem med dessa spjäll är att axeln ärjar och blir kärv.. vilket i sin tur leder till ökat amperetal för att orka driva spjällaxeln hos spjällmotorn.. och vips så överstigs gränsvärdet i systemet och det hela blir till felkod P0638 och motorn drivs i felläge och övergår i "openloop" drift.. :(
Detta har varit ett stort bekymmer för FPT (fiat power train), vet att spjällen var restade på centrallagret förra hösten... Då har det gått åt ett och annat spjäll så att säga :)

MVH Björn.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Så tråkigt. Är själv från dom trakterna. Uppvuxen i Jönköping. Jag tror generellt att servicen på husbilar inte hängt med nybilsförsäljningen. Bommen med försäljning av husbilar började runt 2007 och har hållet på sedan dess med ganska stora volymer. Serviceverkstäderna har inte hängt med. Det verkar so att nybilsförsäljningen fram till idag inte förstått att det krävs en eftermarknadsservice. Det är bara att sälja nytt. Mitt värsta scenario är inte om du får ett motorproblem på en standard Fiat men tänk om du krockar, kanske bara lite men måste byta en sida/nakedly. Du kan inte få det gjort förrän till vintern i bästa fall. Servicegraden för reparationer på bodelen är en otrolig flaskhals i Sverige. Tyskland är ett mönsterland för detta dessutom till mycket lägre kostnader. Svenska handlare har inte förstått hur viktigt detta är.
 

Emppu

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Olofström
HBK-Nr
3702
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Se där ja, ett standard fel. Felkod P0638 om jag ej missminner mig. Ett problem med dessa spjäll är att axeln ärjar och blir kärv.. vilket i sin tur leder till ökat amperetal för att orka driva spjällaxeln hos spjällmotorn.. och vips så överstigs gränsvärdet i systemet och det hela blir till felkod P0638 och motorn drivs i felläge och övergår i "openloop" drift.. :(
Detta har varit ett stort bekymmer för FPT (fiat power train), vet att spjällen var restade på centrallagret förra hösten... Då har det gått åt ett och annat spjäll så att säga :)

MVH Björn.


Är det möjligt att smörja spjällaxeln innan den kärvar?:confused:

//Eino
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Är det möjligt att smörja spjällaxeln innan den kärvar?:confused:

//Eino

Nej, men spjällhusen man får i utbyte är i komposit nu. Tidigare stålspjällaxel direkt lagrad i aluminium.. som gjort för katastrof såvida bilen inte annvänds dagligen året runt. Har servat många Fiat ducato -07 och nyare som inte har haft några problem med spjället.. Men då är det bilar som går stenhårt dagligen. Så de hinner liksom alldrig ärja fast. :)
Det hela kan börja med att motorlampan tänds, men du märker ingen skillnad på motorgången eller bränsleförbrukning, systemet har vid det här läget upptäckt en större strömförbrukning för att driva spjället, alltså spjället kärvar. Sedan blir det värre.. spjällmotorn orkar inte längre driva spjället, bilen tappar kraft och i vissa fall så stänger systemet ner motorn tillfälligt.
För er som råkar ut för detta och saknar garanti så jobbar vi på en mer kostnadseffektiv lösning på detta. :wink:
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Slutsatsen är att det är bra att registrera bilen på Fiatcamper. Jag gjorde det direkt efter import av min nya Adria i februari. Fick direkt reda på att något skulle fixas - bl a spjäll. Så nu är det åtgärdat på garanti - bra av Fiat!
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Se till att du får det nya modifierade spjällhuset, annars sitter du där snart igen kanske. Den nya behöver också nytt kablage.
 

Roy o Anna

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
7284
Medlemskap
2027
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Tydligen vanligt på Fiat. Motorlampan lyser i våran med. Felsökning på verkstad,P0638 Spjällstyrenhet / Stomkortslutning. Bara delen kostar 6700 + arbete.... Men som tur är tar försäkringen den stora smällen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Kanonbra att ha en Fiat Speciallist i klubben som kan som jag anser ge helt yrkesmässiga svar på våra problem som Fiat ägare.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Har du någon bild på spjället och det nya.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Så här kan det se ut.
Får rätta mig själv lite då jag kan ha skrivit att de nya spjällen och spjällaxlarna är lagrade i komposit. Det är väl fortfarande så att de är lagrade direkt i aluminiumet, men på ett annat sätt och med helt annan spjällmotor, därav adapterkablaget som medföljer. :)
 

Bilagor

  • 3,0 trottel.jpg
    3,0 trottel.jpg
    22,8 KB · Visningar: 38
  • 3,0 new.jpg
    3,0 new.jpg
    11,3 KB · Visningar: 1.440

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Vad bra KLT. Jag trodde faktiskt inte att det fanns den servicen i Sverige. Jag har lagt ert företag på minnet och eftersom mina hemtrakter är i Jkpg kommer jag givetvis att anlita Er. Ni bör dock göra lite mer reklam för eran firma eftersom det inte finns speciellt många firmor som byter en sida inom 14 dagar under sommaren. Om ni gör det så är ni ganska unika i Sverige.
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Vad bra KLT. Jag trodde faktiskt inte att det fanns den servicen i Sverige. Jag har lagt ert företag på minnet och eftersom mina hemtrakter är i Jkpg kommer jag givetvis att anlita Er. Ni bör dock göra lite mer reklam för eran firma eftersom det inte finns speciellt många firmor som byter en sida inom 14 dagar under sommaren. Om ni gör det så är ni ganska unika i Sverige.

Sålänge tillverkaren kan leverera t.ex. en vägg inom rimlig tid, så kör vi karosseri hela året. Många verkstäder kör alla sin försäkrings skador på sen höst och vinter.. Men varför skjuta på det? Har jobbat på 2 större husbilsverkstäder genom åren och det fungerar likadant över allt. När hösten kommer börjar man byta och laga skador. Och det var lite av min ide när jag startade min egna verkstad, att kunna lösa istortsett allt, när som helst på året! Vi servar motorer, renoverar dieselmotorer, renoverar och reparerar växellådor, har egen toppmodern lackerings anläggning, diagnossystem mm mm..
Tycker det är riktigt kul med husbilar och husvagnar, och campar mycket själv.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Var hittar jag er i Jönköping. Har ni någon hemsida. Är ni auktoriserade att göra service på Fiat. Blev lite besviken på årets servicekostnad. Byte kamrem, bränslefilter, dimljuslampa samt olja och filter. Kostnad 10.400. Är inte detta lite dyrt?
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Helt klart ok. Men på en ny eller nästan ny bil erhåller de auktoriserade firmorna info om saker som ska bytas ut gratis på grund av något fel i produktionen eller på en viss del. Denna info har inte de icke auktoriserade. Men efter 2-3 år lär det inte dyka upp mer saker som ska åtgärdas. Var själv ute för detta.
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Var hittar jag er i Jönköping. Har ni någon hemsida. Är ni auktoriserade att göra service på Fiat. Blev lite besviken på årets servicekostnad. Byte kamrem, bränslefilter, dimljuslampa samt olja och filter. Kostnad 10.400. Är inte detta lite dyrt?

Det låter lite i överkant kanske...

Jag är inte auktoriserad Fiat Proffesional verkstad. Men har över 6år med Fiat proffesional och Iveco i bagagen, som tekniker och aftersales manager.
Du skall i dagsläget inte behöva utföra service på auktoriserad verkstad för att få bibehållen garanti. Utan en stämpel från allmärkes verkstad ska räcka.
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Helt klart ok. Men på en ny eller nästan ny bil erhåller de auktoriserade firmorna info om saker som ska bytas ut gratis på grund av något fel i produktionen eller på en viss del. Denna info har inte de icke auktoriserade. Men efter 2-3 år lär det inte dyka upp mer saker som ska åtgärdas. Var själv ute för detta.

Fiatcamper.com
Finns det inga kampanjer på bilen så byter man inte ut eller ändrar något..
 
F

F.d. 30254

Guest
Sv: Midsommar haveri vår Fiat/adria

Ja vi hämtade vår husbil i onsdags. Glada i hågen. Kom till Borås så började motorlampan lysa igen. Blir man trött eller? Dock gick den att köra och dog inte så vi kom ju hem iaf.
I morse körde vi den till en firma i Kungsbacka som ändå skulle kolla på AC:n så de får kolla på den igen.
Turen är med oss!

Catrin & Jocke
 
Toppen