• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gas under färd

F

F.d. 53284

Guest
Jag köpte en Pössl Roadcruiser i Tyskland och fick då förmaningen på olika sätt att man får absolut in 'ha gasen igång' under färd. Samtidigt läser jag i detta forum om fördelen att köra kylskåpet på gas i st f 12 volt.
Vad gäller? Tacksam för svar.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Gas under färd

Om du har en regulator med s.k craschsensor och slang med slangbrottsventil så är det ok.
Typ:
Truma Secumotion el den nyare modellen MonoControl CS
Secumotion får inte eftermonteras men det är OK att eftermontera MonoControl CS
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Gas under färd

---------------------------------------------------------------------------------------

Varför :confused:

M.v.h. JANKRO.

Jag tror nog att du kan ana dig till varför den tyske säljaren gav de råd han gav. Så jag vänder tillbaka frågan till dig... hade den tyske säljaren fel i sina förmaningar och varför hade han i så fall fel?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Gas under färd

Det behöver inte vara ett problem att köra med el på kylen - om laddspänningen kan nå upp till 14,3 - 14,5 volt inom 4 timmar.
t.ex. urladdning 1 kw -motor generatorladdning 2 timmar.
Möjligheten är störst med DRL istället halvljus.
Snabbast med AGM batterier.
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Gas under färd

---------------------------------------------------------------------------------------
Varför :confused:
M.v.h. JANKRO.
Dumt svar till en som vill ha reda på vad som egentligen gäller men
Därför:
1.Skulle han bli ertappad med att ha gasolen på under färd utan godkända anordningar så kan han i värsta fall bli bötfälld i Tyskland där polisen är lite hårdare på just sånt, sen att kontrollen på detta inte sker så ofta är en annan sak men ifall...

2.Skulle man mot förmodan bli inblandad i en kollision så kan det i värsta fall leda till explosion till följd av utströmmande gas.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Gas under färd

Detta lag gäller väl bara husbilar tillverkade efter 1 januari 2007?
Ja det kan så vara med undantag för Frankrike där det är ett krav att det skall finnas för att över huvud taget få användas under färd men bestämmelserna säger en sak men jag vill påstå att explosionsrisken med att kollidera med en bil med årsmodell innan 2007 är väl lika farligt som en nyare.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Gas under färd

Det hjälper inte att ha den monterad i Frankrike om man har en bil som är äldre än 2007 man får ändå inte ha gasolen igång.
Givetvis är det rätt som du Affezell skriver om säkerheten men jag tänkte ur lagens synvinkel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gas under färd

Eldre biler har ikke påbud om å ha automatisk avstenging, men de har heller ikke lov til å ha gassen påslått under kjøring i det hele tatt i Frankrike, mener det samme er tilfelle i Tyskland nå - tidligere var det en anbefaling at en skulle stenge hovedkranen på flasken under kjøring om en ikke hadde automatisk avstenging ved slangebrudd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gas under färd

Dumt svar till en som vill ha reda på vad som egentligen gäller men
Därför:
1.Skulle han bli ertappad med att ha gasolen på under färd utan godkända anordningar så kan han i värsta fall bli bötfälld i Tyskland där polisen är lite hårdare på just sånt, sen att kontrollen på detta inte sker så ofta är en annan sak men ifall...

2.Skulle man mot förmodan bli inblandad i en kollision så kan det i värsta fall leda till explosion till följd av utströmmande gas.
------------------------------------------------------------------------------------------
Det var väl inget dumt svar, det var bara en fråga, på ett otydligt uttalande.
Efter att ha varit med bekanta vid flera tillfällen som varit intresserade av att köpa både husvagnar och husbilar så har jag märkt någon (i mitt tycke) underlig skräck att använda gasol över huvud taget. Vid förvånande många tillfällen, när man har kollat funktionerna på gasol har inget funkat och "degat" ihop p.g. av total avsaknad från användning. Svaret som man fått vid frågan varför man inte fått förhandsinfo om att inget fungerar har ofta varit.
"Nej gasol är så otäckt att det har vi inte tordas använda, och flaskan har nog varit tom sedan vi köpte bilen."
Så många törs inte använda gasol trots all säkerhetsutrustning som finns tillgänglig, både vid färd och stillastående.
Risken för brand är säkert är större vid kortslutning i 12V systemet m.m. än av gasol under kontroll.
Därför brukar jag ställa frågan av ren nyfikenhet, varför, när någon ställer sig negativ till gasolanvändning. För jag vill bara av just nyfikenhet veta, varför något så smidigt och effektivt som gasol inte skall användas under kontrollerade och godkända former.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gas under färd

Jag tror nog att du kan ana dig till varför den tyske säljaren gav de råd han gav. Så jag vänder tillbaka frågan till dig... hade den tyske säljaren fel i sina förmaningar och varför hade han i så fall fel?
---------------------------------------------------------------------------------
Hejsan. Ett lite för allmänt svar från försäljaren att svälja rakt av, eftersom det finns många varianter på när, var och hur det är lagligt eller inte.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Gas under färd

Ibland är vårt forum rent ut sagt tråkigt, när man söker fakta. Varför skriva om skräcken för att använda gasol, när man i stället kan informera om de regler som man känner till.
Inte de regler som MAN TROR sig känna till! :wideeyed:
Jag har gasol i husvagn och husbilen och har gasolkamin på terassen, och har haft i många år. Används gasol med respekt så är det mycket bra.
Bengt
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Gas under färd

Är det bara för Sverige du letar efter fakta ?
För i Danmark är olika regler än i Tyskland.
Men tänk om dessa situationer.
Ja du kan skriva mycket för och emot - men lagen måste naturligtvis respekteras.
lagen tillåter inte användning av öppen eld vid bensinstation
Tankstation.jpg

Öppen tank pistol 3 sekunder innan den träffar biltank röret till grannens personbil på motsatt sida, och du är mitt i en flamma inferno.

SAM_0519.JPG
Bakom det öppna gäller är öppen eld när du använder gasol.
Kommer du i håg att stänga av gasolen ?

Men den billigaste gasolen, mest strömsnåla och effektiva i absorptionskylaggregat.
Men varför inte uppgradera husbils elektriska installationer ? # 7
Den kan användas till mycket mer än att förse kylskåpet med ström.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Gas under färd

---------------------------------------------------------------------------------
Hejsan. Ett lite för allmänt svar från försäljaren att svälja rakt av, eftersom det finns många varianter på när, var och hur det är lagligt eller inte.

M.v.h. JANKRO.

Nu framgår det ju inte av trådskaparens inlägg huruvida tyske säljaren förklarat varför... däremot att denne gett olika förmaningar att inte köra med gasol i drift. Jag uppfattar att trådskaparen satte tyske säljarens förmaningar i relation till de inlägg som står att finna i HBK forum och blev då av naturliga skäl undrande över skillnaderna i information. För på HBK forum finns ju alla varianter på klokskap, hög och liten. När viktiga säkerhetsfrågor ska diskuteras krävs hög klokskap i de råd som sprids... inte så mycket tyckande. Vad tillåter lagen i olika länder och framförallt förståelse till varför lagen är utformad som den är etc.
 
F

F.d. 53284

Guest
Sv: Gas under färd

Många inlägg var det.
Kan dock inte påstå att jag blivit klokare.

Jag har tre barnbarn som också har mycket att säga om saker de inte helt har koll på.

I övrigt tycker jag forumet är helt otroligt bra.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Gas under färd

Det verkar som det fins en rädsla för att ha gasolen på under färd och det kan väl vara riktigt, men då kan man undra hur många tänker när man är rädd för gasolen under färd, när man sedan kommer till en ställplats där bilarana står packade som i en sardinburk, och sätter på gasolen då är det att man färdas med bilen som är riskmomentet fins inte det vid stillastående en tanke ställare,

under min 40åriga tid som Husvagns canmpare så var det vanligt att ha gasolen och kylen och även Värmen igång under färd för att inte komma fram med en utkyld vagn.
 
Toppen