• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast gasoltank i husbilen

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Öppnar tråden igen.

Vill ha en sådan tank som Knut fick installrad i Tyskland men vill inte åka ända dit för det (har bara helger till förfogande)
Finns det någon firma i Sverige, gärna i den nedre halvan (Sundsvall och nedåt) som gör detta? Tuben ser ut så här oinstallerad

En sådan tank vill jag också ha monterad,håkan
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Tack, tack - tar gärna emot flera förslag så kanske vi kan få en liten husbilssemester på köpet! Vi utgår från Uppsala så Engströms är vi grannar med.
Göteborg är inte skit - dit kan jag gott också tänka mig fara för tankinstallation och lillsemester :yes:
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Hej Cia o magnus hur gick det med gastanken blev det någon monterad,mvh håkan
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Är också nyfiken på hur det gick.
Vi håller på att beställa vår nästa
husbil som blir en Dethleff XXL 9000 2018
på Iveco i Tyskland.
Skulle gärna också vilja ha
en gasoltank på 110 liter.
Någon som vet var man kan installera
en sådan och var kan man fylla i närheten av Tjörn?
Pris?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Jeg fikk min tank montert hos Wyhnen i Viersen. Har ikke oversikt over fylleplasser annet enn at du skal ikke langt i noen retning. Gøteborg, Brålanda og Halden er steder jeg har fullt. Men det er 2 år siden jeg fyllte sist og emigrerte.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Installerade en Alugas-tank i våras. Fasen va' bra det känns att ha denna efter att ha jagat ställen i Europa, där de fyller svenska flaskor. JR Larmcenter i Lindome gjorde installationen på ett utmärkt sätt. Kostade ca 6000 kr med utanpåliggande påfyllning. Inte billigt precis, men det var det värt.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasoltank i husbilen

Tack, tack - tar gärna emot flera förslag så kanske vi kan få en liten husbilssemester på köpet! Vi utgår från Uppsala så Engströms är vi grannar med.
Göteborg är inte skit - dit kan jag gott också tänka mig fara för tankinstallation och lillsemester :yes:

kolla med Bilservice i Kylinge, 0456-30355 Peter Svensson
bra service och erfarenhet från att montera fasta gasoltankar

ett annat ställe där man monterar fasta gasoltankar är Husbilslandet Bäckhammar utanför Kristinehamn

CRM i Trollhättan har också erfarenhet från montering, och tillika ett tankställe för LPG

generellt sett behöver man ta mått och mäta ut under bilen hur stor tank som får plats, fabriks- och eftermonterade tillbehör (extra tankar för bränsle, elgeneratorer mm) kan innebära att utrymmet för en gasoltank begränsas men normalt sett kan man i de flesta fall få plats med en 80/85 liters tank på en Iveco C65 som ni har, kanske också en 100 liter, större tankar har en så stor diameter vilket kräver en högre ramhöjd för att få tillräcklig markfrigång

/a
 
Senast ändrad:
Toppen