• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av gasolsystem ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Undrar lite om vilken typ av gasolsystem jag skall välja, lösa flaskor eller en fast installation ?
Har för avsikt att tillbringa vintern på en camping i Portugal och därför min fråga.
Vid fast installation ser jag problemet med att man måste åka iväg med bilen för att fylla på men säkert billigare.
Har man lösa flaskor så tar man väl bara flaskan och åker och byter den ?
Någon som har erfarenhet av detta ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Val av gasolsystem ?

Mitt valg var i ja takk begge deler, beholdt flaskeanlegget og monterte en tank på 110 liter under bilen. Hadde ikke med noen flasker for overvintring i Spania, men hadde adapter for standard spanske flasker. Etterfyllte tanken i frankrike og brukte ikke opp allt, hadde 6 A strøm inkludert i campingavgiften så el-elementet i Alde pannen ble brukt.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Val av gasolsystem ?

Tyvärr kan jag på grund av platsbrist bara välja ett alternativ så det finns bara plats för 2 P11'or. Kanske man skall ha en plats för fast installation och en för en utbytbar flaska och i så fall köpa den i de landet man skall övervintra i ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Val av gasolsystem ?

Det kan være en god strategi, og når dere har mulighet så topper en opp tankflasken.
Hvilken en bruker først er opp til en selv. Under reise bruker en den fyllbare - det blir den billigte gass, står en helt stsjonær på en camping snur en over til å ha den fyllbare som reserve og bytter den lokale når den er tom.
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Val av gasolsystem ?

Hejsan!
Jag skulle nog välja 1 flaska fast installerad samt en flaska löstagbar för fyllning.
Glöm ej att ta med en adepter som fungerar i det land du ska vistas i.
 
Toppen