• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

F

F.d. 8400

Guest
Hej!
Har en gammal husbil med ett kompressordrivet (12v) kylskåp och vill byta ut det till ett kombiskåp som även drivs på gasol men blev mörkrädd när jag kikade på domestics installationsanvisningar med ventiler, skorsten + hål i golvet..
Hittade ett skåp, SW Combi 60l till hyfsat pris o där säger säljaren att skorsten inte behövs o i inst.manualen anges bara ventiler + att det ska vara 10 fritt i bakkant + 5 cm på vardera sidan - är detta ok? Borde det inte även tätas mot väggarna i framkant etc?
 
F

F.d. 8400

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

pga strömförbrukningen - rädd för att det drar för mkt ström o att inv i solpaneler verkar rätt dyrt...
 
F

F.d. 8400

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Ärligt sagt - jag vet inte då vi inte varit ute längre stunder ännu men vill undvika att bli utan el i skogen efter ngn dag eller så. Det är ett gammalt gammalt skåp och vet inte ens fabrikat eller beteckning så vill ta det säkra före det osäkra,,,
 
F

F.d. 8400

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Osäker men enl tidigare ägare skulle det vara ett kompressorskåp o förmodar att han visste... Finns i vart fall inga luftventiler i karossen - tyvärr har jag inga solceller o bara ett bodelsbatteri - därför lite ängslig:(
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Jag har som Jappe ett kompressorkylskáp, och det háller kallt 365 dagar 24 timmar om áret. Gár inte att begära mer. Bilen har státt nu endast med sol till kl12 i nu Ca 9 mánader. Kylen drar 75W och det är endast när kompressorn gár. Öppnar man inte dörren sá gár kompressorn bara Ca 2-3 minuter var 10e minut nu under en utetemperatur av Ca 30º. Visserligen har jag 2 startbatterier endast till kylen pá totalt 210Ah, men skulle kunna plocka bort ett utan problem. Det har till och med varit mulet och regnat i över en vecka utan problem. Sá länge stár man sällan utan att starta motorn.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Ja naturligtvis en som endast är kopplad till kylen 150W platt liggande pá taket.
Solpanelerna är för mig det viktigaste för att kunna glömma all elproblem
till och med till startbatterierna.
Priserna pá solpaneler har nu sjunkit kraftigt och ligger innom räckháll för alla husbilsägare. Priserna har nu äntligen hamnat pá 1$/Watt netto plus laddare och monteringsdetaljer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Enkelt sagt, en solpanelpakke kan koste mindre enn ett treveis kylskåp - monteringsarbeidet skulle normalt bli billigere for solpanel enn gasol-jobben for skåpet.
 
F

F.d. 8400

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Jo jag har förstått att solpaneler är bra även om man inte befinner sig i spanien(!) o låter bra att kompressorkylskåp drar förhållandevis lite ström men likafullt är man mera garderad om man har ett skåp som går på 12v under färd, 220v vid stolpe o gasol vid övernattningar längst vägen. Min fråga var egentligen om ngn kände till om det skåp jag kikat på (SW Combi 60) då den monteringen känns betydligt enklare än t.ex. Domestic i.o.m. att det enligt bruxen endast krävs ventilgaller till skillnad mot D som har både skorsten o utsläpp under förutom gallren...
 
F

F.d. 8400

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Till saken hör att det skåp jag tittat på endast kostar 4.250 vilket känns hyfsat + krävs det bara två ventilgaller så känns det inte speciellt svårt att göra det själv...
MEN, jag har respekt för gasol så vore bra att få tips om tätning m.m.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

För att ett kylskåp ska kunna fungera (detta gäller både kompressorskåp och absorbtionskylskåp, hemma och i fritidsfordon) krävs att den värme som transporteras ut ur skåpet ventileras bort på något sätt. Detta sker numera vanligast med två galler i ytterväggen, eller ett lågt placerat "insläppsgaller" i väggen och ett utsläpp i taket.

För att du ska kunna överleva inne i fordonet, måste de gaser som bildas vid förbränningen av gasolen ledas ut i det fria. Alltså behövs en skorsten.

Om ett gasläckage skulle uppstå bakom kylskåpet (där det ju finns öppen låga), bör det nedre gallrets underkant sitta i samma nivå som golvet bakom skåpet. (Max 10 - 15 mm skillnad.) Om detta ej är möjligt, bör man göra ett "avrinningshål" (Ø 49 mm) i golvet bakom skåpet.

Du anger att det ska vara 5 cm utrymme runt skåpet. Detta tyder på att det är ett fristående skåp, som inte är avsett för inbyggnad. Det är med största sannolikhet inte godkänt för användning i fordon.
 
F

F.d. 8400

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Mange tack! Läste på lite noggrannare: "Detta är ett absorptionskylskåp som i första hand används med gasol som energikälla. Eldriften är avsedd för t.ex. husvagnar och husbilar." Lite klurigt m.a.o. att montera ett combiskåp i husbil o bara använda elen...
Så, har lämnat tanken på köp + ni har säkert räddat familjens liv;) o om jag envisas med att montera in ett combiskåp ska jag se till att det blir både vent-galler o skorsten.
Om jag förstod er rätt så behövs det inte ngt avrinningshål om jag monterar det nedre gallret i nivå med golvet? det övre går inte att montera i taket men på tidigare husbilar har båda suttit i väggen.
Jag antar att man bör täta i framkant av skåpet så det inte sipprar ut gas vid ev läckage + att även genomföringen i vägg ska vara både tät o ha genomföringsskydd + att det verkar o.k. att använda slang då avståndet är kort och reglagen för av/på sitter i ett skåp precis intill kylskåpet o då kan man byta befintligt ventilblock till ett med ytterligare ett reglage..
Så, med lite tur o hjälp från en plåtis för håltagning kanske det löser sig till slut?!
hälsar K
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Jo jag har förstått att solpaneler är bra även om man inte befinner sig i spanien(!) o låter bra att kompressorkylskåp drar förhållandevis lite ström men likafullt är man mera garderad om man har ett skåp som går på 12v under färd, 220v vid stolpe o gasol vid övernattningar längst vägen. Min fråga var egentligen om ngn kände till om det skåp jag kikat på (SW Combi 60) då den monteringen känns betydligt enklare än t.ex. Domestic i.o.m. att det enligt bruxen endast krävs ventilgaller till skillnad mot D som har både skorsten o utsläpp under förutom gallren...


Ett kompressorkylskáp gár pá 12V. Detta innebär att det gär pä 12V under färd bilens generator och dessutom fungerar med husbilens transformator under 230V koppling i elstolpe.
Den enda skillnaden är att det inte gär pá gas.



Instalationen av en gasolpryl skall eller bör av säkerhetskäl göras eller átminstánde besiktigas av en behörig person. För husbilsägaren säkerhet.
Vi pratar om ett kylskáp som gár pá gas när man sover i husbilen. Det är en bra vana att slá av gasen under natten.

Soltimmar i Sverie och Spanien är samma per ár fast olka fördelat.
Sverige har mera Sol om dagen under somaren och mörkare vinter än Spanien. Detta innebär i praktiken att Ni har mera sol under sommaren fast mulnare och regnigare.Sá laddning av solceller kan vara samma i Juli Augusti beroende av väder.
 
F

F.d. 8400

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Hej igen - intressant att vi har ung samma soltimmar men tror jag föredrar de i spanien!
Ang. installation så är/var tanken att installera själv o sedan låta ngn behörig kontrollera.
Har läst på lite om solpaneler o känns som man landar på ung samma kostnad som för kylskåpet jag avsåg att köpa tidigare.
Jag gillar verkligen detta forum då ni är så kloka och hjälpsamma - Så, när jag löst kylskåpsproblemet dyker det säkert upp 1000 andra saker jag undrar över,,
Allt gott!!!
//K
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Jag har kompressorskåp. Det har inte varit avstängt sedan jag köpte bilen för 6-7 år sedan. Solpanelen på taket räcker för att hålla igång skåpet året runt. Jag skulle aldrig komma på tanken att installera ett gasolkylskåp med alla brister och risker.

Gasolkylskåp: ständiga bekymmer!

Räcker gasolen? Hur gör man på färjor och bensinstationer m.m.? Är det dags för sotning, månne? Ska vi vända skåpet upp och ner? Varför startar inte skåpet? Var är det för konstiga puffar man hör? Det luktar konstigt, vad kan det vara? O.s.v. o.s.v.

Frågorna hopar sig här på forumet om gasolkylskåpen! Mängder med inlägg från bekymrade och ibland förtvivlade gasolkylskåpsinnehavare!

Kompressorkylskåp! Extremt strömsnåla och ger inga bekymmer! De bara fungerar år efter år! Inga frågor på forumet!

Jappe
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Det där med soltimmarna är nog en sanning med modifikation. Kanske är antalet timmar som solen syns lika, men under en stor del av året i Sverige kommer solen in i så skarp vinkel att en fast solcell ger mycket lite utbyte i laddning. Så om du avser att köra året runt i norra Europa, är ett gasolkylskåp en mycket bättre lösning, de drar dessutom mycket lite gas, så du kan lugnt låta det gå på gas hela tiden du är ute. Elen behöver du ju oftast till drift av panna, belysning m.m.
 
F

F.d. 8400

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Jag har förstått att det finns två läger, ett för o ett emot gasolkylskåp - själv har jag haft gasol i mina tidigare tre bilar o har fungerat klanderfritt däremot aldrig kompressorskåp så där kan jag inte uttala mej men jag har aldrig haft probs med att gasen tagit slut under semesterveckorna då vi endast anv gasolen nattetid när vi stått på p-platser utmed vägen o vid målet har vi kopplat upp mot stolpe. Under färjeturen är skåpet avstängt men har hållit hyfsat kyla + aldrig varit fullproppat då man lätt kan handla under vägen..
 
Toppen