• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

F

F.d. 8400

Guest
Hej!
Har en gammal husbil med ett kompressordrivet (12v) kylskåp och vill byta ut det till ett kombiskåp som även drivs på gasol men blev mörkrädd när jag kikade på domestics installationsanvisningar med ventiler, skorsten + hål i golvet..
Hittade ett skåp, SW Combi 60l till hyfsat pris o där säger säljaren att skorsten inte behövs o i inst.manualen anges bara ventiler + att det ska vara 10 fritt i bakkant + 5 cm på vardera sidan - är detta ok? Borde det inte även tätas mot väggarna i framkant etc?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Den används som husbil på vintern men sällan i Sverige. Vid de tillfällen vi har använt den vintertid till övernattning i Sverige har vi inte saknat ström.

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Jaaa Jappe - jag skojar / retar lite :) eftersom jag minns det från andra inlägg.

Jag har precis gett bort min son lite bullriga och strömslukande kylare runt. 50 watt kontinuerligt.
Men jag lär mig att det finns nya kylning elektriska som är energiklass A + +.
Inte kompressor.
Jag gillar inte ljudet av kompressorn skåpet på 2 meter.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Även en välisolerad box drar en hel del energi.

I vintras köpte jag Waeco´s nya CoolFreeze CFX 50, 50 L och Energiklass A++. Denna använder jag som frysbox, eftersom kylskåpets frysfack inte alls räcker till när en seriös rödingfiskare är på gång. Placerad i lastrummet/garaget stör den inte nämnvärt.

Om man ställer termostaten på -22*C går kompressorn kontinuerligt, men ställd på -18 till -19 så går den uppskattningsvis halva tiden, vilket medför en strömförbrukning på ca. 3A. Vintertid krävs då eltillförsel från generatorn, 230V, bränslecell eller elverk om man ligger ute mer än något enstaka dygn. Man kan iofs ibland frysa in fisken ute i det fria om man går vakt mot korpar och andra fiskätare men det blir alltför träligt och kallt i längden.

aake
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Det är en mycket välisolerad kylbox (Isotherm) på kanske 40 - 50 liter. Kompressorn (Danfoss) drar väldigt lite ström!

Jappe
Detta gäller mitt 140l kylskáp med frys.

Danfoss kompressorn drar 80 Watt med 12 volt och med stängd dörr och kall mat i, gár kompressorn max 2 minuter var 10 minut. Det blir 12 minuter i timman 12X 24 blir max 4,8 timmar om dagen. Ca 20% av 80W eller 16W. Räknar vi om detta som en konstant förbrukning med ett 105 Ah batteri kan vi använda kylen i 32.8 timmar utan att tillägga energi. Med en solpanel som Jappes räcker det med sol i minimum 1,5 timmar om dagen under goda förhállande, sá lát säga 3-4 timmar. Skulle inte detta räcka för att man stár under en vinter med snö som täcker panelerna. Dá finns det andra metoder för laddning som vindkraftverk. Har monterat en pá en Norsk husbil med en motor som fäller upp vindkraftverket med en knapp.

Et kombikylskáp stár och drar mycket ström under nästan 24 timmar.
Ett kylskáp som har samma funktion sedan 1923.
Sedan undrar jag ett kylskäp under kall vinter med snö och minusgrader.
Dá skulle jag satt in en liten fläkt som drar in kall luft med ett luftfilter.

Det kanske är dax att uppfinna ett kompressorkylskáp som gár pá gas.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Här finns mer som kan ge upphov till missförstånd! Min kylbox är inbyggd i köksinredningen och synnerligen välisolerad som en riktig kylbox ska vara! Kompressorn går inte många minuter per timme och skulle strömförbrukningen överstiga 0,4 A per timme skulle jag bli förvånad! Ska man få till en riktig kylbox ska man nog inte köpa de boxar som finns i handeln utan antingen bygga dem själv eller låta en båtsnickare på Tjörn göra jobbet! :D

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

I vintras ställde jag ut vår kylbox över natten ibland, då gick det inte åt så mycket el?! :)

Angående små vindkraftverk, så är de förvånansvärt ineffektiva vid låga vindstyrkor, dessutom blåser det relativt lite på vintern, så det är ingen bra lösning heller. En kombination av solceller, vindkraftverk och bränslecell kanske vore optimalt, men faller lite på vikten och priset!
 
F

F.d. 8400

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Jag var inne o kollade på en gasolsida o där verkade det o.k. förutsatt att slangen inte var längre än en meter men ska kolla upp så att det inte var slangen från tubem som avsågs + verkar mest logiskt att det ska vara röranslutning..
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Våran gamla husbil hade kompressor drivet kylskåp och solpaneler och jag saknar verkligen detta bättre att köpa solceller om du inte har detta.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Jag ar slängt ut 4 gasolkyl och satt in Waeco kompressorkyl genom åren. Det har varit det bästa jag någinsin har gjort vad gäller husbil. Nu slår jag på kylet när jag tar ut husbilen och stänger av kylet när jag ställer in husbilen. Jag har 200w solcell med MPP regulator 2 st Waeco batteri konditonerare som håller mina 3 bodelsbatterier på 100AMP styck vid liv efter 5 år och mitt billbatteri som är från 2001 . Annars mår mina batterier ganska bra.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Den 14/6 täckte jag över min kylskápspanel för att se hur länge jag har ström.
När spänningen sjunker till 11.6-11.8 V á fár jag ett larm i min telefon.

Batteriets spänning ligger just nu pá 12.4 V efter 10 dagar utan laddning sá jag ränknar med en 7-8 dagar till. Detta innebär 17-18 dagar frikampning utan att tillföra energi till batterierna.
Näta roliga steg blir att se hur láng tid tar det att ladda batterierna fulla med bara sol till kl 12.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Idag gick larmet att batterierna var lága. nu har kylen gátt sedan den 14/6 och nu är det den 1/7 det har nu gátt 17 dagar.
I kväll efter solnedgängen sá täcker jag av panelerna för att se hur láng tid det tar att ladda upp dom till 100% igen.

Dá kommer min frága ¿Hur mycket gas tar en kyl pá 16 dagar?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Avhengig av størrelsen på skåpet 2,5 til 4 kg skulle dekke det meste. Enkelte skåp i dag med elektronisk styrning kan bruke litt mindre gass.
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

om man nu frågar om hur man monterar ett gasolkylskåp svara då på det och försök inte övertyga honom om att ett kompressorkylskåp är bättre det är inte det han söker svar om
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Detta gäller mitt 140l kylskáp med frys.

Danfoss kompressorn drar 80 Watt med 12 volt och med stängd dörr och kall mat i, gár kompressorn max 2 minuter var 10 minut. Det blir 12 minuter i timman 12X 24 blir max 4,8 timmar om dagen. Ca 20% av 80W eller 16W. Räknar vi om detta som en konstant förbrukning med ett 105 Ah batteri kan vi använda kylen i 32.8 timmar utan att tillägga energi. Med en solpanel som Jappes räcker det med sol i minimum 1,5 timmar om dagen under goda förhállande, sá lát säga 3-4 timmar. Skulle inte detta räcka för att man stár under en vinter med snö som täcker panelerna. Dá finns det andra metoder för laddning som vindkraftverk. Har monterat en pá en Norsk husbil med en motor som fäller upp vindkraftverket med en knapp.

Et kombikylskáp stár och drar mycket ström under nästan 24 timmar.
Ett kylskáp som har samma funktion sedan 1923.
Sedan undrar jag ett kylskäp under kall vinter med snö och minusgrader.
Dá skulle jag satt in en liten fläkt som drar in kall luft med ett luftfilter.

Det kanske är dax att uppfinna ett kompressorkylskáp som gár pá gas.
Var kan man få tag i 12/24v kompressor till vettigt pris? jag har fått prisförslag på 4300:- vilket jag tycker är för mycket.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Hej!

Är det någon som har räknat på ett 90L 220v skåp ?
det finns ganska energisnåla skåp under 300w 24h

MVH//Jocko:mcride:
 
Toppen