• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eco-driving

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Hej alla kunniga

Vi har en Knaus byggd på ett Fiatchassie med en 2.5l TDI -98
Den har mekanisk insprutning ,Frågan är lönar det sig att motorbromsa med denna insprutning D.V.S. stänger den av bränsletillförseln som en modern bil med elektrisk insprutning.

Eller skall man bara trampa ur i nerförsbackarna ?

Hälsningar

Roffe
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Eco-driving

Om man trampar ur i nedförsbackarna så tar man tillvara lägesenergin, dvs man rullar nedför utan att använda motorns kraft. Den lilla bränslemängd som förbrukas på tomgång kan man försumma i det läget.
Om man motorbromsar så motverkar man ju möjligheten att ta tillvara den fina utförslöpan och bilen går saktare.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Eco-driving

Oavsett om du "trampar ur" eller motorbromsar så sprutas samma bränslemängd in (tomgångsmängd). Även moderna dieslar har en viss insprutning vid motorbroms för att cylindrarna inte skall kylas av om de bara pumpar luft. Det har väl med avgasreningen att göra förmodar jag. Kalla cylinderväggar kondenserar bränsle som inte förbränns och det kan även späda ut motoroljan.
Sedan har vi det där med lägesenergin som WillyPe påpekar. Men trampa inte ut om du har en låg växel ilagd, då får kopplingen för höga varvtal och havererar. Lägg i så fall hellre i friläge.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Eco-driving

Jag tackar för svaren

När jag gick en kurs i Ecodriving för några år sedan så hade läraren ett instrument som visade den momentana förbrukningen, han visade särskilt på att om man motorbromsar en bil med högre varv än 1500 varv (om jag inte minns fel) med insprutning så visade instrumentet 0 när varvet sjönk till 1200 varv så drog bilen bränsle igen
Detta gällde en bensinbil men det är kanske annorlunda med en Diesel.

Än en gång tack för svaren

Roffe
 
Toppen