• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol

Brodda

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Lund
HBK-Nr
4119
Medlemskap
2023
Jag har fått monterat och installerat en parabol - Kathrein CAP600 - tillsammans med en dekoder - UFS. Den hittar Astrasatelliten men de flesta kanaler är "scrambled". I huset abonnerar vi på Canal Digital och jag tänkte ju i min enfald att jag skulle kunna använda samma smartcard i husbilen.
I menyn finns en satellit vid namn THOR2 men nar jag läser på Canal Digitals hemsida, så talas det om THOR 5, 6 och 7.
Vet någon hur jag går tillväga för att komma åt kanalerna?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabol

Thor2 var en forløper til dagens serie - alle på 0,8 - 1° Vest. Avhengig av søketeknikken så kan det være mulig å finne CD kanalene etter å søke etter Thor satellitten, men mest sannsynlig trenger en å oppdater programvaren i kontrolleren for parabolen. Men prøv først om det er mulig å foreta et kanalsøk mot Thor - går det så er neste steg å sette inn en Conax CAM i CI-Slotten i tuneren og teste om CD kortet fungerer.

Astra-1 skal ha over 100 frie kanaler - de fleste på tysk.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Parabol

Finns det kanaler när du väljer Thor satelliten eller är kanallistan tom.
Jag hade problem med min UFS 940sw att kanallistan var tom och kunde därför inte söka efter kanaler.
Jag ladda hem en ny kanallista från ny Kathreins hemsida, kanallistan innehöll ett par Thor kanaler vilket gjorde att jag kunde göra en sökning och kunde ladda ner Canal Digitals kanaler till mottagaren.
Om det är det som är problemet så kan jag uppdatera med en instruktion från Kathreins support.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Parabol

Om du har en UFS 940sw så gör enl. nedan som jag fick från Kathrein supporten. Det är viktigt att du namnger de båda foldrarna korrekt.
Jag har bifogat den senaste filen "channellist" som du ska spara ner i sub foldern "channellist".
Efter denna åtgärd så ska det finnas Thor kanaler i kanallistan. Sen kan du göra en ny sökning av kanaler.
Om du har en annan UFS så kan det vara så att du ska använda en annan metod för att ladda upp filen i mottagaren.
Lycka till;)

First you must create a folder on the USB-Stick, named "kathrein".
Then open the "kathrein" main folder and create a sub folder, named "channellist".

Now download the latest channellist and unzip it. The unzipped file must also be renamed in "channellist".
Copy the unzipped and renamed file "channellist.xml" into the sub-folder "channellist".

Insert the USB-Stick into the USB-Port of the UFS 940 and perform the following steps:

- Start the Receiver
- Open the main menu
- select and open the service menu
- select "USB Device Management"
- use the ">" button to select "Manage channel list"
- select "load" and press "OK"
 

Brodda

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Lund
HBK-Nr
4119
Medlemskap
2023
Sv: Parabol

Tack för det snabba svaret! Var hittar jag filen?
 

Brodda

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Lund
HBK-Nr
4119
Medlemskap
2023
Sv: Parabol

Tack igen! En dum fråga: hur ändrar jag tillbaka den?
 

Brodda

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Lund
HBK-Nr
4119
Medlemskap
2023
Sv: Parabol

Sorry -det är fixat. Tack för att du tog dig tid!
 

Brodda

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Lund
HBK-Nr
4119
Medlemskap
2023
Sv: Parabol

Dessvärre finns ingen USB-ingång på UFS740. Fick du sin info via kontakt från Kathreins hemsida?
 
F

F.d. 22932

Guest
Sv: Parabol

Ojdå, det funkar tydligen inte att bifoga en XML fil. Jag testar att döpa om den till .DOC så får du ändra tillbaks till XML.


Surt att jag reggade mig för att komma åt den filen men så gör jag ändå inte det. :(

Sökandet på internet fortsätter med andra ord.

Eller kan du maila den?

mvh
 
F

F.d. 22932

Guest
Sv: Parabol

Jo, det gör jag ju!

Men ska hjälpa min pappa med detta och känns inte fullt nödvändigt att betala för ett medlemskap som jag har noll nytta med förutom att komma åt en fil.


Gick hur som helst in på deras hemsida och kollade efter kanallistor.

Hittade ett par st och hittade en för Holland som innehöll några kanaler från Thor.

Mailade även supporten och fick en lista av dem, dock efter att jag hade löst det. Men bra att ha och om någon vill ha den så kan man dra ett PM.

Skrev även en instruktion på svenska hur man ska göra, för att mina föräldrar skulle klara av det. Som vilken god tekniker som helst gillar jag ju att dokumentera det jag gör!

Denna delar jag mer än gärna av mig med ifall det är någon som känner att det behövs.

Har inte testat men utgår från att jag inte heller kan lägga upp filer här, då jag inte kan ladda ner dem. :twitcy:

Maila mig eller skicka ett pm till mig om ni vill ta del av en, vad jag tror lättförståelig instruktion med alla filer som behövs.

jonsja [snabela] gmail [punkt] com
 
Toppen