• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

HUSIS

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2024
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

Jag använder Waze ganska ofta.
Varnar både för olyckor och trafikstopp polis mm.
Användarna lägger själv in varningar som sen delas ut.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

Jag använder Waze ganska ofta.
Varnar både för olyckor och trafikstopp polis mm.
Användarna lägger själv in varningar som sen delas ut.

Duger den för navigeringsapp, eller är det ett komplement?
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

Jag har testat Waze vid några tillfällen men den kan inte mäta sig med iGO, Navigon, Sygic eller Copilot. Man måste kunna lita på navigeringen och det kan man inte med Waze.
 

HUSIS

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2024
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

Har bara testat den i Sverige och då har jag alltid kommit rätt, men ibland verkar det som den inte alltid hittar den snabbaste vägen.
 
K

kurre

Guest
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

Hej Tommy.
Själv har jag ladzat ner ett navigationsprogram som heter Sygic över hela Europa har tästat det både på GC,Tyskland och här hemma.
Du köper det en gång och sedan har du fria uppdateringar livet ut.
Du kan programera det och få med det du vill.
Du kan tästa det när vi ses.
Kurt
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

Waze är mycket bättre än alla andra navigeringsappar när det gäller trafik och rutter. Eftersom det är användarna som skapar trafikrappporter samt att din hastighet loggas till servern och visas för alla andra i realtid är den överlägset bäst på att räkna om rutter vid olyckor. Den klarar även överlägset bäst att bedöma tiden i trafik om köer uppstår m m. Ambulanser använder den i Stockholm för att kunna se vilken väg som har mest trafik för tillfället (inte officiellt men...). Jag använder den dagligen till och från jobbet och den talar då om vilken väg som blir bäst just idag.

Dessutom är den gratis.

Till nackdelarna:
Funkar mindre bra på landsbygden - där har man heller inte mycket nytta av trafikrapporterna och kövarningar m m. Funkar inte utan internetuppkoppling. Dålig på husnummer i adresser.

Klart värt att använda i Sverige enligt mig!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

iGO och Navigon har säkrare lösningar utan att vara beroende av användarens godtycke.
Här är Navigons lösning:

image.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

Här är iGO's trafikinformation just nu:

image.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

Tack för att ni delat med er utav erfarenheterna. Har nu förstått att det är ett bra hjälpmedel på större orter och på trafikintensiva vägar.

Men vi har redan Navigon i våra "paddor" och Garmin i multimediamodulen som är installerad i husbilen.

Det får räcka, det förvirrar precis lagom, när de föreslår olika vägar inne i mindre trånga byar....:) Det blir hälsosamma adrenalinkickar för gamla gubbar!
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

Waze är i första hand till för pendlare, vilket de själva anger också.
Oslagbar till och från jobbet, därav så många användare.
Har använt den både i Sverige och ute i Europa för trafik koll medan Sygic visar vägen på min tab så avbryts musiken på radion av Waze med trafikinfo då och då. Har ju en platta på bilstereon.
Samtidigt så är Waze en annorlunda och lite kul app. Härligt när andra trafikanter tackar för att man tipsar om händelser längs vägen.
Den som sitter i passagerar sätet sköter Waze :D

Waze har en miljon användare per månad
426 547 personer gillar den på Facebook samtidigt som 39 484 personer pratar om den på Facebook :D
 
Senast ändrad:

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

Jag använder Waze på min Ipad när jag är ute och kör med husbilen. Navigerar ungefär lika mycket rätt som andra appar. Jag tycker att den är väldigt bra för trafikinformationen och kul med den sociala interaktionen. Jag skapade en grupp som heter Husbilsklubben. Tanken min var att dom som vill kan gå med där så kan vi HBKare hitta varandra. Har inte gjort nån reklam för gruppen så just nu är jag ganska ensam men alla är välkomna. Jag använder samma användarnamn där som i HBK, dvs Hqhusbil.
Jag är ju lite tekniknördig så jag kör ofta flera GPSer, mest för att det är kul. Då kan man ju konstatera att dom ofta ger olika förslag på vägval. Vilken som är bäst beror ju dels på hur man ställer in dom och dels på tycke och smak hos mig.Det finns ju ingen absolut sanning om hur man tar sig från A till B.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

Skall testa Wase på min mobil.
När vi körde ner genom Europa så hade vi 3 st GPSer, 1 Garmin, 1 Navigon o min mobil Samsung S med Sygic, allt var OK så länge 2 visade samma väg, MEN när det blev 3 st olika vägar så blev Gittan förbannad och sa att det "bara" skulle vara en GPS. och det blev Navigon.
Att vi sedan kört med Gamin och via underliga vägar kommet dit vi skall är en annan sak.
Testade min ZTE V9 platta med Sygic och det blev bra, har bara problem med att inte hålla laddningen fullt ut.
Men det löser jag nog med en laddae för Samsung Tab2.
Laddar just nu ner MapFactor12 i mobilen för att testa.
 

Frykis

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

Jag använder Waze på min Ipad när jag är ute och kör med husbilen. Navigerar ungefär lika mycket rätt som andra appar. Jag tycker att den är väldigt bra för trafikinformationen och kul med den sociala interaktionen. Jag skapade en grupp som heter Husbilsklubben. Tanken min var att dom som vill kan gå med där så kan vi HBKare hitta varandra. Har inte gjort nån reklam för gruppen så just nu är jag ganska ensam men alla är välkomna. Jag använder samma användarnamn där som i HBK, dvs Hqhusbil.
Jag är ju lite tekniknördig så jag kör ofta flera GPSer, mest för att det är kul. Då kan man ju konstatera att dom ofta ger olika förslag på vägval. Vilken som är bäst beror ju dels på hur man ställer in dom och dels på tycke och smak hos mig.Det finns ju ingen absolut sanning om hur man tar sig från A till B.

Hmm, jag hittar inte den gruppen. Vad gör jag för fel???

P-O
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

Jag använder Waze på min Ipad när jag är ute och kör med husbilen. Navigerar ungefär lika mycket rätt som andra appar. Jag tycker att den är väldigt bra för trafikinformationen och kul med den sociala interaktionen. Jag skapade en grupp som heter Husbilsklubben. Tanken min var att dom som vill kan gå med där så kan vi HBKare hitta varandra. Har inte gjort nån reklam för gruppen så just nu är jag ganska ensam men alla är välkomna. Jag använder samma användarnamn där som i HBK, dvs Hqhusbil.
Jag är ju lite tekniknördig så jag kör ofta flera GPSer, mest för att det är kul. Då kan man ju konstatera att dom ofta ger olika förslag på vägval. Vilken som är bäst beror ju dels på hur man ställer in dom och dels på tycke och smak hos mig.Det finns ju ingen absolut sanning om hur man tar sig från A till B.

Väldigt bra idé, så bra så jag laddade ner appen, men jag hittar inte heller "Husbilsklubben"..:confused:
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

Samma här, hittar inte Husbilsklubben?
 

Mamma

HBK Medlem (P)
Inlägg
419
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

Hej
Gå in på mitt waze
Gå sen in på grupper, uppe i vänster hörna finn en sök,
Om du söker på husbilsklubben.se så finn den
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

Hej
Gå in på mitt waze
Gå sen in på grupper, uppe i vänster hörna finn en sök,
Om du söker på husbilsklubben.se så finn den

Ulla, nu ser det lite annorlunda ut på min iPhone, men jag går in på "Mitt Waze", sedan går jag in på "grupper", som i mitt fall är en "rullsida". När jag kommer in där så kommer det upp ett antal grupper i närområdet.

Klickar på symbolen för sökning, skriver in Husbilsklubben, trycker search och upp kommer "no results".

Troligen gör jag fel, men vad..?
 
F

F.d. 25525

Guest
Sv: Någon med erfarenhet utav navigationsappen Waze?

Ulla, nu ser det lite annorlunda ut på min iPhone, men jag går in på "Mitt Waze", sedan går jag in på "grupper", som i mitt fall är en "rullsida". När jag kommer in där så kommer det upp ett antal grupper i närområdet.

Klickar på symbolen för sökning, skriver in Husbilsklubben, trycker search och upp kommer "no results".

Troligen gör jag fel, men vad..?

Prova med Husbilsklubben.se
 
Toppen