• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur hög är Din husbil?

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Hej!
Jag ska börja bygga ett garage till husbilen och funderar på porthöjd.
Vår gamla merca är 3m hög så det skulle fungera med en 3.2m port.
Men om vi bytar ekipage om några år så vill jag ju veta att den går in också....
Det är i samma fastighet som en lägenhet mm så en fullhöjdsport >4.5m skulle se mall placerad ut...

Vad har Ni för höjd? Den dagen som det blir byte blir det förmodligen en MB sprinter halvintegrerad med sovalkov eller motsvarande.

Mvh Linus
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur hög är Din husbil?

Alkove eller helintegrert på MB Sprinter er ofte 3,3 eller opp til 3,4 m høy. Halvintegrete er normalt ikke høyere enn en høytak varebil på samme chassi.
Svært få europeiske husbiler er over 3,5 m - en må opp på lastebilchassi for å så høye biler.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur hög är Din husbil?

Min husbil på MB 5 tons lätta terrängbilschassie är tyvärr 3,45 m hög (+ ca 15 cm för parabolantennen). Jag nödgades gräva ur i och framför min carport för att få plats med den vid bilbyte i fjol, och passade samtidigt på att förlänga carporten en meter). Se inlägg 8 i denna länk: http://www.husbilsklubben.se/forums/t54421/


aake
 

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Sv: Hur hög är Din husbil?

Okey!
Kanske får bli en 3.5m port istället, är ju segt om inte nästa ekipage går in...
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Hur hög är Din husbil?

Våran Bürstner Argos 670G är 3.15m
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Hur hög är Din husbil?

Min Dethleffs I6611 har jag mätt till 280 cm och då inräknat takrailsen. I Dethleffs tekniska data för modellen står 267 cm.

Johan K.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hur hög är Din husbil?

Weinsberg Imperial på Renaultcassi 2,8 m plus antenn - 3,0 m.
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Hur hög är Din husbil?

Bilen - en Hymer - är 2,88 cm men säljaren uppgav 3,20 cm så jag byggde 3,40 cm. har tillgodo vid byte till större :)
 

Bilagor

  • IMG_1424.JPG
    IMG_1424.JPG
    3,5 MB · Visningar: 14
Toppen