• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bürstner bromsljus ur funktion

I

Ixeofors

Guest
Vårat bromsljus bak i överkant som har formen av Bürstnerloggan fungerar inte, tänkte kolla om jag kunde hitta något fel på den men jag får inte loss den! Någon som vet hur den sitter fast?

/Ronny
 

Ragnar i Kalmar

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7123
Medlemskap
2024
Sv: Bürstner bromsljus ur funktion

Det sitter en kontakt i plast vid bromspedalen,den ändrar sig ibland det är ett kontaktstycke inne höger bak under innergolvet som kan glappa!!! Det är väl garanti på denna nya bil. Ragnar
 
Senast ändrad:
I

Ixeofors

Guest
Sv: Bürstner bromsljus ur funktion

Om det är kontakten vid pedalen borde väl inget bromsljus fungera? Kontakstycket bak måste vara inne mitt lastrum då? Får kolla om jag hittar något där!

Bilen är en import från Tyskland som jag köpt beg här i sverige, så att försöka få garantihjälp här brukar ju vara lite struligt!
Att försöka fixa det själv kan ju ge en lite mer kunskap om hur husbilen fungerar och det är ju inte fel! :)
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Bürstner bromsljus ur funktion

Fick loss bromsljuset till sist, det satt monterat med dubbelhäftande tejp. Tog isär skarven och kunde konstatera att det finns ström fram till lampan. Så den är helt enkelt trasig!

Det är ledbelysning i den så det är ju inte bara byta en glödlampa, men värre är att det är ihoplimmat/gjutet, så man får inte isär det utan att den kommer gå sönder. Så vill man att det ska fungera så måste man köpa ny, och den lär ju inte vara billig som reservdel!

Har sökt på överallt på nätet utan framgång tyvärr. Undrar om besiktningen bryr sig om det tredje bromsljuset?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bürstner bromsljus ur funktion

Om det stter der skal det fungere, men om det er påbudt vet jeg ikke.

En annen sak er felet, en vanlig fel på slike lamper er brudd på ledningen der den går inn i plasten. En kan med forsiktighet legge fri enden i plasten slik at en kan lodde fast en ny ledning eller en kontaktstift, ofte går det å berge lampen en gang på dette

Et annet alternativ er å betille delen fra en forhandler i Tyskland om den svenske ikke vil hjelpe deg.
 
F

F.d. 19713

Guest
Sv: Bürstner bromsljus ur funktion

Hej
Jag har ett skadat likadant bromsljus. Var köpte du det nya?

Jag kanske kan köpa ditt gamla och flytta över glaset då det är det som är trasigt på min.

//Håkan
 
Toppen