• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil och hund - vad ska jag tänka på?

F

F.d. 263

Guest
Hej!
Jag är helt ny i Husbilsvärlden, men tack vare mitt jobb kommer jag resa runt i husbil hela sommaren. Det känns skönt att slippa alla opersonliga hotell och det bästa av allt hunden kan följa med!!

Men hur funkar det med hund och husbil? Jag vet att man ALDRIG kan lämna en hund i en bil på sommaren, men blir det samma hetta i husbilen? Jag har en liten tacklucka, myggnät för fönsterna och galler som man kan sätta så att man kan ha halva sidorutorna öppna i hytten, men räcker det?

Det ska tilläggas att det är en Chinese Crested jag har så hon äääälskar värme och sol. Så fort solen tittar fram letar hon upp soligaste platsen och lägger sig där men det får ju självklart inte bli för varm.

Det är bara hon och jag på resan så alternativet är att ta ut henne och binda henne utanför affären, men det är jag inte alls bekväm med i och med alla hundstölder som är hela tiden och att hon är lite rädd för människor hon inte känner, så skulle ett barn rusa fram till henne så kan jag inte garantera att hon inte försvarar sig.

Finns det andra saker jag ska tänka på som ni spontat kommer på när vi är iväg?

Tacksam för svar! :)
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Husbil och hund - vad ska jag tänka på?

Skaffa AC i Husbilen så slipper ni springa o tänka på temp till hunden:twitcy:
 
F

F.d. 263

Guest
Sv: Husbil och hund - vad ska jag tänka på?

Går det att fixa bara sådär?!? Jag har en ganska gammal husbil så det är inte AC i den nu. Och går det att använda AC även om bilen inte är igång och inte inkopplad på ström?? Som sagt har knappt aldrig sett en husbil innan så är helt clueless...:wideeyed:

Jag har ingen gasol i den fast har ett lastbilsbatteri och 100W solceller på taket om det skulle hjälpa... :)
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Husbil och hund - vad ska jag tänka på?

Hej
I fjol när vi var i Wales var det + 38 ute, hade vår weimaranerhane i vår dåvarande husbil en Weinsberg Meteor- 91 utan AC men med en sådan här rund bordsfläkt, visserligen 230 V, men vi hade en converter installerad. Vi ställde bilen i skuggan, öppnade samtliga takluckor och fönster drog ner så myggnät o mörkläggningsgardin möttes på hälften och täckte över fönstren i bildelen fram. Hängde upp fläkten på mitten av alkovbotten riktad ner mot bodelen och lät den snurra hela tiden när var borta några timmar. Han hade tillgång till vatten och när vi kom tillbaka till bilen efter 4 timmar var det endast +24 inne i bilen på varmaste stället, dvs uppe i alkoven, och + 22 i resten av bilen, :yes: alltså ingen fara för de korthåriga värme älskande hundarna.

Lycka Till :yes:

Sylvia
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Husbil och hund - vad ska jag tänka på?

JO Det funkar nog! Vi OFFRADE ett par tusenlappar o sover tryggare !!:yes:
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Husbil och hund - vad ska jag tänka på?

Går det att fixa bara sådär?!? Jag har en ganska gammal husbil så det är inte AC i den nu. Och går det att använda AC även om bilen inte är igång och inte inkopplad på ström?? Som sagt har knappt aldrig sett en husbil innan så är helt clueless...:wideeyed:

Jag har ingen gasol i den fast har ett lastbilsbatteri och 100W solceller på taket om det skulle hjälpa... :)

Vad jag förstår behöver du parkera på lite olika ställen där du inte kan ansluta till landström, och ha jycken kvar i bilen.
Tror inte det är möjligt att använda AC en längre stund utan att vara inkopplad till 230 volt. Bodelsbatterierna lär tömmas snabbt. Inget att räkna med.
Fundera på en lösning med en enkel 12 v fläkt i takluckan som fläktar ut varmluften, och ett litet luftintag nertill på bilen som för in svalare luft. Då blir det luftdrag och kan bli förvånansvärt svalt.

Som nämns i tidigare inlägg lönar det sig att dra för gardinerna också.
Varmt blir det även i en husbil.
Lycka till.

SoT
 
F

F.d. 263

Guest
Sv: Husbil och hund - vad ska jag tänka på?

Tack snälla!
Stämmer bra. Jag reser runt med bilen i jobbet. Har 2-4 möten om dagen, fast då är det inga problem då kan hon följa med ut, men jag tänker på om jag måste in och handla, eller om man någon gång skulle behöva ta ett lunchmöte, om det är möjligt? Skulle aldrig någonsin våga chansa och utsätta henne för massa onödigt lidande, utan vill vara säker på att det är ok att lämna henne där.

En fläkt har jag vid takluckan så får se till att den är igång, rullgardiner nere och fönster öppna! :)

Sen får jag väl testa mig fram innan jag lämnar henne ensam så jag är säker på att det är ok!
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Husbil och hund - vad ska jag tänka på?

Vet inte om denna saken kan vara till hjälp ,sol celldriven BILTEMA

om man vill ta nya hål i taket :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbil och hund - vad ska jag tänka på?

Som flere er inne på dekk de store rutorna og sett de små på lufting med myggnett pluss åpne takluker i luftestilling. På denne måten blir det omlag samme temperatur inne som i skuggen ute.

Kjørte noen dager rundt med en katt i husbilen i Australia, når det var over 30° ute så startet vi generatoren og AC om vi skulle vekk fra bilen noen tid. Der nede er 95% av alle husbiler utstyrt med bodels-AC, mange har ingen annen varmekilde enn å bruke ACen som värmepump.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Husbil och hund - vad ska jag tänka på?

Jag tycker att det är rätt så hyfsat inne i husbilen även om det skull råka bli en riktig sommar;)

Ner med gardinerna på solsidan och öppna tackluckorna för fullt, samt är man i närheten av husbilen så kan man ju öppna fönstren på "skuggsidan"för att få genomventilation.
Vi har även en bordsfläkt om vi mot förmodan skulle "stå på el".

Vi har lämnat både våran hund och katt på detta sätt i husbilen massor av gånger kortare stunder (max nån timme). Jag tycker att ser man till att få friskluft in i bilen samt frisk vatten i mängd så är det inga problem.Det gäller ju bara att vara försiktig och tänka till.

FAST LÄMNA I EN VANLIG BIL ::::NO NO :mad::mad::mad::mad:
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Husbil och hund - vad ska jag tänka på?

Köp en fiama turbo vent och sätt i taklucka eller i så kan man montera den i fönstret.
Taklucksfläkt Fiamma Turbo-Kit | Tillbehör - Takluckor | Campin
Hej
Ett annat alternativ är att skaffa en plexiglasskiva som passar i takluckehålet. Borra eller såga ut ett häl som passar för en valfri 12V fläkt. Sätt skivan med fläkten i takluckehålet och dra för myggnätet och jalusin ett par centimeter och skivan hänger perfekt där. Anslut till 12V och öppna fönsterna på skuggsidan (liten springa) och du har en perfekt luftning i bilen.
Mvh. Klas
 
Toppen