• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppdaterat gasolsystem

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Uppdaterat gasolsystem

Bra grejor, men hur fungerar det automatisk?
Hur vet du när ena tuben är slut och kör på den andra?

jag har samma på min HB men jag vet inte när den slår över till den andra tuben. Jag kanske saknar något i min installation.

Kenth, jag blir inte förvånad om du får ett SMS :wub:

Säkerhetsgastrycksregulatorn med krocksensor för två gasflaskor. Med automatisk omkoppling.

Visa bilaga 71686

Samt en utvändig gasolkoppling till grill och infravärmare. Nu kan vi rulla vidare ...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Uppdaterat gasolsystem

Bra grejor, men hur fungerar det automatisk?
Hur vet du när ena tuben är slut och kör på den andra?

jag har samma på min HB men jag vet inte när den slår över till den andra tuben. Jag kanske saknar något i min installation.

:wub:

Det finns två sätt.
1. På befintlig regulator finns ett glas överst som visar rött eller grönt. Visar rött när den har bytt flaska.
2. Finns att köpa till en mätare att montera inne i bilen som visar samma info plus att man kan få uppvärmning av regulatorn på vinter.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Uppdaterat gasolsystem

Det finns två sätt.
1. På befintlig regulator finns ett glas överst som visar rött eller grönt. Visar rött när den har bytt flaska.
2. Finns att köpa till en mätare att montera inne i bilen som visar samma info plus att man kan få uppvärmning av regulatorn på vinter.

Tack, ett glas har jag som indikera om den bytt flaska samt att jag har en uppvärmning av regulatorn. Jag är intresserad att montera en mätare inne i HB. Du har ingen länk där man kan köpa detta samt namnet på mätaren?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Uppdaterat gasolsystem

Runar hvor har du bryteren for Eis-ex - i hovedpanelet? Ofte er det slik på orginalmonterte DuoControl at Eis-ex og fjernindikatoren er koblet rett i panelet. Test om det kommer en alarm på panelet om du skrur igjen kranen på flaske 1 og bruker litt gass. På mitt panel dukket det da opp et bilde av en flaske som blinker og en kort lyd sammen med en forklarende tekst Gass reserve.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Uppdaterat gasolsystem

I min display 220DT finns indikering men kablarna dit kostar 1.600:-. Jag tänkte att jag skulle öppna gasol-luckan en gång i veckan och se om regulatorn slagit över till flaska 2. Sen får jag se om kablarna är värt priset och då kopplar jag själv.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Uppdaterat gasolsystem

Jag har en analog display och kan inte visa gas och det inget piper eller blinkar när den går över till reserven. Kan man koppla dit en extern display tror?
 
Toppen