• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lossa gasolledningen

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Behöver lossa en gasolledning men vet inte hur. Vissa ledningar har en mutter du kan hålla emot och lossa den andra. Men vissa har bara en mutter och om man vrider på den så vill ledningen vridas. Är det någon som har tips hur jag kan göra.
Ha det
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Hur lossa gasolledningen

Jag ville ta lös Truma pannan.En Truma sl3002. Under bilen finns en 90 graders böj. Håller fast i böjen med en rörtång och försöker lossa muttern. Men hur mycket jag än tar i så lossnar den inte. Istället började röret bocka sig (mycket lite) Då avbröt jag försöken. Vet inte om den har ärgat fast. Då jag har järnrör till all gasol vill jag inte kapa röret. För om jag har förstått det rätt får man inte ha koppar och järnrör (galvaniska strömmar)
Ha det
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Hur lossa gasolledningen

Trodde också att den var vänstergängad med läste någonstans att vänstergängade muttrar skall ha ett spår i muttern. Testade på en annan och den var högergängad.
Ha det
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur lossa gasolledningen

Ett tips om du kommer åt att göra detta.
Ta två hammare, en använder du som mothåll på mutterns "baksida". sedan knacker du försiktigt på motsatta sidan med den andra hammaren.
Sedan flyttar du runt så du knacker på alla sidor av mutter.
Ev oxid brukar då lossna.
Lyckas det inte så knackar du lite hårdare, då sträcker man materialet i muttern något vilket brukar hjälpa.
 
Toppen