• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckage i ventilblock

Palle Mattsson

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12252
Medlemskap
2023
Vi har en Adria Adriatic 580 SP 2005. Vid provtryckning av gasolsystemet hos Bilprovningen konstaterades en mycket liten läcka. Jag misstänkte spisen då vi under vintern har bytt ut brännarna i densamma. Spisen provtrycktes separat och visade sig tät. Samtliga kopplingar från ventilblocket till spisens anslutning läckagetestades med läckagespray u a.
Vid provtryckning mot ventilblockets stängda ventiler kommer inget tryckfall.
När man öppnar ventilen till spisen, som tidigare konstaterats tät, uppstår ett tryckfall. När man i tur och ordning öppnar ventilerna till de övriga tre förbrukarna uppstår motsvarande tryckfall.
Jag börjar misstänka att läckaget finns i ventilblocket men är så litet att läckagesprayen inte indikerar läcka. Kan ett ventilblock börja läcka om dess ventiler inte har manövrerats under flera år? Kan man provtrycka ett ventilblock separat?
Har någon konfronterats med något liknande?
Undrar Palle
 

Palle Mattsson

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12252
Medlemskap
2023
Sv: Läckage i ventilblock

Jag vill rapportera om hur det har gått med min gasolläcka. Det var ventilblocket som läckte!
Det läckte så lite att läckspray inte indikerade läckan. Däremot indikerade min nyinköpta GasGard att det fanns en läcka då den efter c:a 50 min började att visa gult på den minsta indikeringsraden. Sedan tog det nästan två timmar innan den var helt röd. Då hade jag "tryckt" mot ventilblocket där alla fyra kranar var stängda.
Jag monterade in ett nytt ventilblock och efter det är anläggningen tät!

Lyckan är fullständig!
 
Toppen