• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast gasoltank

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Jag är eventuellt på gång att köpa en amerikansk husbil med fast gasoltank. Var tankar man gasol? Bensinstationer eller var? Hörde att man måste tryckprova/besiktiga med ett visst intervall. Stämmer det och i såfall hur ofta?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fast gasoltank

De fleste US bilene har tanker som er på 110 liter elelr større så det er ikke ofte en trenger å fylle LPG. En 110 liter tank som fylles til 80% (sikkerhetsgrense for gassfylling) blir 88 liter eller 44 kg med gasol - 4 normale tuber. Selv de dyreste tanksteder for LPG ligger på nivå med det billigste en kan få gasol på P11.

Med 110 liter tank i vår bil etterfyller vi når vi er på steder med brukbar pris, det blir mest i Norge og når vi kommer til Luxemburg (laveste LPG pris i Europa) Tyskland har priser like over de norske. Sverige like over de tyske.
Pris pr kW for LPG er under svenske elpriser så det er ikke aktuellt for oss å bruke el til oppvarming av husbilen.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Fast gasoltank

Finns liksom ingen anledning att starta en ny tråd så jag spinner vidare på denna.
Ovan nämnda tankställe i Skepplanda (gasoldirekt) säljer en Lpg-Tank(flaska) av fabrikat "Prakto" , någon som har något att berätta om denna? jag ska byta ut den ena flaskan av bekvämlighetsskäl men det ska naturligtvis vara en säker och godkänd lösning.
Har sökt på "Prakto" men inte lyckats finna något vettigt, är det någon som vet om denna tillhör dom godkända?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fast gasoltank

Det finnes i Polen et par produsenter av flasker og tanker for gass. På LPG er det Stako som er størst og dermed mest kjent, tror Prakto er en av de mindre produsentene.
 
Toppen