• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervikt!

Åke W

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
11709
Medlemskap
2024
Hej ni alla!
Har funderingar omkring detta med övervikt på Husbilar. Jag har en Bil med totalvikten satt till 3500 kg, jag är väl medveten om vad regelverket säger, men vad gäller i praktiken.
Kontrollvägde Bilen med all utrustning istoppad och 30 l färskvatten, tom gråvattentank + 3/4 tank Disel fick resultatet 3270 kg, OOPS! 230 kg kvar till maxvikt.
Min Bil är godkänd för 4 åkande, samt har 4a sovplattser. Vi har för avsikt att åka till Alsasse i Frankrike, via Tyskland, Holland, Belgien.
Min Bil går ej att väga upp med mindre än ett besök hos Burstner Service Center och få nya Fjädrar monterade och ett intyg utskrivet, till en kostnad av ca: 15000:-
Nu till min undran, hur gör ni som varit med ett tag, kör och chansar, eller?
Tacksam för alla förslag.
Mvh
Åke W
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Övervikt!

Med 230 kg kvar behöver du inte chansa. Ha inte för fullt i tankarna bara. Bor ni på camping kan ni ju fylla när ni kommer på camping. På totala lastvikten räknar ivarjefall svenska polisen av lite för felmarginal.
 

Åke W

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
11709
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Tack Sir Maclain!
Men mitt problem är att vi skall vara 4a i Bilen när vi åker och då får vi bara 5 kg över till Packning:mad:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

35Kg om du skippar vattnet då:)
Det går ju knappast att snåla in på diesel....
Det låter som att du kommer att behöva vara orolig hela resan på grund av övervikt och det är ju inte bra för hjärtat...


Skämt åt sido, det kan ju bli riktigt tokigt om du har allt för mycket övervikt, dvs stopp på resan.
Om du klarar övervikten med lite grann blir det ju bara böter...

Vissa kör ju jämt med övervikt eller bil-släp och fel körkort och klarar sig, men det enda rätta vore väl att väga upp eller byta bil.
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Övervikt!

Du ska naturligtvis väga upp din bil, sätta dit förstärkta fjäderben fram och hjälpluftfjädring bak. Dessutom ska du skaffa däck som klarar axeltrycket som blir över 2 000 kg. Att köra med överlast är inte bara olagligt, det kan sätta garantier ur spel och belastar framvagn och köregenskaper ogynnsamt. Orsakar du en olycka med anledning av detta är kostnad för uppvägning billigt.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Är det någon som har blivit vägd?
Vi har åkt i Tyskland och Frankrike minst 8 ggr och säkert haft överlast åtminstone på hemvägen. Har aldrig sett tillstymmelse till poliskontroll och ännu mindre vägning.

Birgitta
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Övervikt!

Det finns andra trådar här på hemsidan, som starkt vill tona ner de risker och problem du berör respektive dissar dem, som vill förorda en HB med tillräckligt stor lastkapacitet med marginal. Att ligga på eller t o m över tillåtna gränser kan ju knappast vara så trevligt på semesterresorna.

Naturligtvis vore det ju bra - och ekonomiskt tilltalande - att ha en bil med totalvikt 3.500 kg men bara under förutsättningen att lastvikten är tillräckligt stor för det man behöver och vill ha med sig inklusive rimliga reserver.
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Övervikt!

Birgitta,

är det Polisen du väntar på? Varför inte köra i 50 km där det är 30 km? Det är väl köregenskaper och egen/annans säkerhet som är viktigare än att bli tagen av polisen. Ni har en underlig inställning till - dels lagar och förordningar, men- och framförallt egna fordonets och passagerares säkerhet! Det är inte underligt att det händer olyckor
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Vår bil går att väga upp och har nya fjädrar så jag kan inte se att vi äventyrar säkerheten om vi skulle ha några kilon för mycket.
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Övervikt!

Birgitta,
det är inte det du svarar på! Om bilen går att väga upp - gör det om du riskerar övervikt.

Det hela denna tråden handlar om är - att några menar att lagar och förordningar i vissa fall inte spelar någon roll. Försök inte invagga någon som ställer en adekvat fråga som man är osäker på, att det löser sig säkert. Ni som gör detta kommer inte att ta ansvar om den stackars medlemmen får böter eller blir av med körkortet. Hur ni själv gör (kör) är upp till ert samvete.
 
Senast redigerad av en moderator:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Alla vi som har gamla bilar. Dom går inte att väga upp. Totalvikten på dessa är 3100 kg. Så lastvikten blir mycket mycket låg. För att inte jag skall åka med övervikt får jag lämna frun hemma. När vi köpte våra bilar hade de flesta av oss ingen aning om detta med lastvikt. Det var dumt av oss att inte ha koll på detta. Men att vi skall sälja våra bilar och lura någon annan oerfaren det vore inte sjysst. Det andra alternativet är att skrota bilen och det kommer inte jag att göra. Så vad återstår. Naturligtvis så åker vi.
Ha det
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Övervikt!

Peter,
som jag skrev i tråden, hur man själv gör (kör) får var och en ta ansvar för. Att invagga andra i ett felaktigt beteende är att inte ta ansvar.

Sedan är det tråkigt att själv sitta i en obekväm sits, men som du själv skriver så hoppas man att erfarenheten kommer ifatt förstagångs köparen.
 
F

F.d. 50343

Guest
Sv: Övervikt!

Köpte en begagnad Hobby 750 från 2002.Vikten var 3300 kg och maxvikten 3500 kg enligt pappren. Jag har nu vägt upp den till 4500 kg! När jag kontrollvägde den någon vecka efter köpet, utan vatten i tanken, inget gråvatten, men med en passagerare, 2 batterier och 2 gasoltuber så vägde den 3,8 ton! Ingen packning med då! Fick sedan höra att vissa återförsäljare tömde husbilen på ALLT, dörrar, madrasser o.s.v. bara för att få ner vikten!

Känns bra nu när man har 5-600 kilo att lasta med. Cyklar, flygutrustning och packning skall ju med snart. 5-8 veckors semester (gånger 2, för jag skall iväg igen i augusti igen) är snart här...

Väg upp bilen! Det är värt 10-15 000 kr i mitt personlig tycke!

/ Anders
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Jag håller med om att går det att väga upp så gör det. Men det kan vara så att man inte har körkort för det. Brukar roa mig att kolla på Blocket och sedan på trafikverket. Det finns hur många bilar som helst med en lastvikt på 250-300kg. Hittade bl,a en Carthago med lastvikt på 290kg. Så om alla handlare vore seriösa och pratade om att denna bil som dom har inne har låg lastvikt det vore bra. Men handlaren skulle snart gå i konkurs.
Så det gäller att vara påläst för man får ingen hjälp.
Samtidigt är det lite löjligt. Om jag köper en bil i Sverige som har en lastvikt på 500 kg. Då går det till åklagare om jag har 250kg för mycket. Jag köpte en likadan i Tyskland fick då 280kg i lastvikt (den vägs med markis extra batteri mm.) Då går det till åklagare om jag har 140kg för mycket.
MEN om jag plockar bort all utrustning ex markis mm och tar en ny regbesiktning (bara vägning) Så kan jag komma tillbaka till 500kg lastvikt.
Det känns inte så seriöst med dessa regler.
Men i vilket fall som helst så kommer båda bilarna att gå med överlast.

Ha det
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Övervikt!

Peter,

som du konstaterar så blir det övervikt oavsett. Det problem du tar upp med att man kanske inte har rätt körkortsbehörighet till sin uppvägda Hb är än allvarligare - det innebär olovlig körning = återkallat körkort. Håller helt med om att man måste vara påläst om vad man gör. Det finns ingen hjälp att få hos Hb-handlare. Transportstyrelsens hemsida ger viss hjälp, detta forum borde kunna ge all hjälp.
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

En undran Hur kan ni veta allt om övervikter? Har ni fakta eller tror ni att ni vet.Vi har åkt husbil sedan 1997 har aldrig blivit vägda.Är det någon som har varit med om att blivit vägda??" En kontrollant sa att det dras bort 1000 KG per Axel så jag hoppas inte ni kör med 2 ton i överlast."

HaDa Hasse
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Övervikt!

Har köpt en ny Sunlight T64, på premiärturen åkte vi till Oxelösund och passerade kontrollplatsen i Nyköping, passade på att väga bilen. En positiv överraskning bilen vägde 3290 kg med full tank, full vattentank all packning och två pers, då bilen har en totalvikt på 3850 kg så har jag 560 kg till godo, känns riktigt bra.
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Det är sällan någon skriver "jag vägde bilen och det var överlast"
Det är ett problem detta med vikterna. För alla dessa bilar som säljs med låg lastvikt dom köps nog inte av oss i husbilsklubben. Jag undrar vem som köper dom.
Ha det:yes:
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Har kört 7000 mil i Europa på 4 år, ingen viktkontroll. blivit stoppad en gång för att visa körkort samt att svara ja på frågan om jag var nykter (lördagmorgon) dock ej behövt blåsa. Råkat svänga in på parkeringsplats i Slovenien där poliskontroll var på gång och våg utlagd, men de var inte intresserade av oss. Jag har fått för mig att i Tyskland räknar man procent av tillåten totalvikt, medan man i Sverige räknar procent av tillåten maxlast.
Detta är en väldigt stor skillnad.
 
Toppen