• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av Ctek s250 dual

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har beställt en Ctek s250 dual som jag tänkte koppla in direkt på batterierna. Är det någon som kan ge mig tips på hur jag på bästa sätt kan göra det. Vill inte förstöra något i elblocket. Tänker senare införskaffa solceller som jag tänker koppla in på Ctek. Bifogar ett elschema för husbilens el. Om någon vill rita hur jag skall koppla så vore jag tacksam.
Ha det
 

Bilagor

  • 001.jpg
    001.jpg
    492,2 KB · Visningar: 213
  • 002.jpg
    002.jpg
    463,7 KB · Visningar: 129
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Jag har inte kopplat in en sådan i en bil liknade din eller ens jobbat med en sådan bil som du har och då borde jag kanske inte ge dig tips?
Men jag kan bara inte låta bli då jag gillar bil-el så mycket.

Om det var min bil skulle jag endast ta bort "Batterie Trennrela" och sedan koppla in Cetek s250 dual enligt Ceteks anvisningar.
Alltså matning in till Cetek från bilens batteri och ut till bodelens batteri, sedan är det bara att ansluta jord och solcellen om du vill ha en sådan.
Som jag läser ditt schema har du ingen laddning av startbatteriet via 230V-laddaren nu och det kommer du inte att ha med enbart Cetek 250 dual heller, då behöver du ett "smart pass".
Med reservation för att jag inte kopplat in på detta sätt alltså (men jag tror att jag har rätt)

Cetek s250 dual har fungerat perfekt i vår bil i ett år nu och är en kanonprodukt enligt mig.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

CtekD250Sdual.JPG
Jag instämmer helt med Bäckmark. Jag har kopplat enligt Cteks anvisningar och har inte ändrat något i mitt elblock EBL 99D. Den lever sitt eget liv parallellt och bevisligen opåverkat av "D250S Dual" efter två års bruk. Har även kopplat 190W solpanel till D250S Dual. Enda nackdel skulle kunna vara att jag inte kontinuerligt kan se laddningen på elblockets instrument. För mig räcker det dock att avläsa batterispänningen. Är jag nyfiken på laddningen finns externa V.- & A.-instrument. Men jag är inte intresserat av en massa instrument, det skall vara enkelt och fungera, funkar det så är jag nöjd. Nöjd har jag varit i snart två år med mitt system.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Har jag fattat det rätt. Den kabeln som kommer ifrån generatorn, laddningsreläet är inkopplat på Batteri Trennrelä och går därifrån till husbilsbatteriet. Är det bara att ta bort ledningen till Batt trennreläet? Kan jag skarva kabeln från startbatteriete pluspol och koppla den på ctek vid husbilsbatteriet.
Är inte så lätt alla gånger!!!!!!!
Jag är så tacksam för hjälpen
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Hej.
Har köpt en likadan Ctek s250 dual, det som kanske inte framgår helt tydligt är väl
att man troligen måste jorda själva höljet till laddaren, det är ju endast + in från både
startbatteri och solcell, men + och - ut till bodelsbatteri, eller tänker jag helt fel?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Jag har kopplat precis som Julian & Stina, direkt efter Cteks manual. Inte rört EBL eller jordat någon annanstans.
Enda tillägget är att jag har en Nasa BM-1 batterimonitor (länken går dit där jag köpte den).
Hela bodelens förbrukning går över schunten så jag ser precis vad som går in/ut - ovärderligt ! (Sedan igår är även solpanelerna inkopplade).

Peter :)
 

Bilagor

  • 2013-03-25-0292.jpg
    2013-03-25-0292.jpg
    960,5 KB · Visningar: 101
  • 2013-04-03-0340.jpg
    2013-04-03-0340.jpg
    1,2 MB · Visningar: 144
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Citat: "Hej.
Har köpt en likadan Ctek s250 dual, det som kanske inte framgår helt tydligt är väl
att man troligen måste jorda själva höljet till laddaren, det är ju endast + in från både
startbatteri och solcell, men + och - ut till bodelsbatteri, eller tänker jag helt fel?"

Svar: Jord (-) är alltid gemensam för hela fordonet, höjet hos Cetek s250 Dual är ej ledande så det ska/behöver ej jordas, - ansutningen på Cetek till chassi så är allt OK.

Citat:"Har jag fattat det rätt. Den kabeln som kommer ifrån generatorn, laddningsreläet är inkopplat på Batteri Trennrelä och går därifrån till husbilsbatteriet. Är det bara att ta bort ledningen till Batt trennreläet? Kan jag skarva kabeln från startbatteriete pluspol och koppla den på ctek vid husbilsbatteriet.
Är inte så lätt alla gånger!!!!!!!
Jag är så tacksam för hjälpen"

Svar: Jag skulla koppla ur styrningen (koppla bort en kabel till dragspolen) eller ta bort Batterie Tennenrela helt och sedan koppla in Cetek s250 dual enligt den beskrivning du ser i tråden.
Är relät kvar så misstänker jag att Cetek s250 dual inte kan jobba som den ska, om relät drar så kopplar den förbi Ceteken.
Nya kablar från bilens batteri och till bodelensbatteriet så vet du att allt är OK, det övriga kan behållas som det är.
En säkring till den nya kabeln vid bilens batteri är en bra idé.
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

CtekD250Sdual.JPG
1 via säkring till + startbatteri
2 till + bodelsbatteri
3 till + solpanel (minus solpanel går till minus bodelsbatteri/chassi)
4 till - bodelsbatteri/chassi)
5 är tempgivaren som ligger inklämd mellan batterierna
Cteks hölje är i plast (jordning???)
All kabel är kortast möjligt och 6 kv.mm. Inga skarvningar på andra kablar!!!:mad:
Julian:)
PS där kabel går genom alu.plåten finns numera gummigenomföringar. Kabeln är 10kvmm, inte 6.DS
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Jag kopplade in en Ctek Dual i måndags. Jag köpte ett växlande relä som drar när generatorn börjar ladda. Då kopplas Cteken in och laddar bodelsbatteriet, när generatorn inte längre laddar kopplas bilen laddare in, antingen 12 V eller 230V laddare.

Jag kan fixa ett kopplingsschema imorgon om du vill ha
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

CTEC 250S Dual är så intelligent så man behöver inte ha några reläer någonstans. Vitsen är ju också att när bodelsbatterierna är fulla via laddare/solceller så börjar bilbatteriet laddas helt fullt också, men inte förrän då kan strömmen gå tillbaks till bilbatteriet. Min CTEC är kopplad direkt till bodelsbatterierna (3x90Ah) utan att gå via elblocket. Har kört så i flera år med mycket bra resultat. Jag får ju inte koppla bort styrningen till Trennrelä i elblocket för då kopplar jag även bort så att kylen inte går på 12Volt under körning.
När jag köpte min CTEC var det en hel bok med olika kopplingsscheman som man kunde följa. Detta finns även att hämta från CTEC;s hemsida.
 
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Att det räcker med så klen minus-kabel beror på att det bara är elektroniken i CTEC som behöver minus för styrningen och den elektroniken drar så lite. Minus mellan alla batterierna går direkt via minuskablarna mellan batterierna och är även inkopplat i chassiet på bilen.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

ett växlande relä som drar när generatorn börjar ladda. Då kopplas Cteken in och laddar bodelsbatteriet, när generatorn inte längre laddar kopplas bilen laddare in, antingen 12 V eller 230V laddare.
Förstå mig rätt! Jag är inte kritisk! Var och en får koppla bäst han vill!
Enligt Ctek finns den funktionen redan inbyggt i D250Sdual den börjar ladda vid en viss överspänning från generatorn och slutar ladda när spänningen går ner till en lägre nivå. Kommer inte ihåg de olika nivåerna. Förklara gärna för mig vad som är syftet med relät! Är det något jag behöver?
Julian
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Enligt shemat så kommer "kühlschrank rela" att fungera även om man kopplar bort "Tenn rela" och kylskåpet har då 12V från bilens(generatorns) batteri även om man kopplar bort tennrela.
Men jag är som sagt inte säker på att att man måste frånkoppla tennrela då jag är osäker på att det kopplar in(drar) när man instalerar en CETEK s250 dual, jag tror bara att om det drar så kan det överbrygga Cetek dual.

Precis som julian&stina anser jag att Cetek 250 ersätter alla andra relän/styrningar men den laddar tyvärr inte bilens batteri via 230V laddaren även om det kan uppfattas så när man läser Ceteks manual.
Via solcellen laddas bägge batterierna men via 230V laddaren så behövs ett smart pass för att laddning till bilbatteriet ska ske.
Så ett växlande relä med rätta inkopplingar kan fixa det men frågan är om det behövs?
Jag hade planer på det innan instalation men övergav dessa och är nu säker på att jag hade rätt.
Ingen laddnig av bilens batteri behövs via 230V laddaren då det inte ligger någon förbrukning på det batteriet.
Så jag väljer att helt lita på cetek 250 för att ladda bodelens batteri och har inga relän inblandade.
Enkelt, snyggt och funktionellt!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Hej Bäckmark! Mitt elblock laddar såväl startbatteriet som bodelsbatteriet (startb. först) så snart jag kopplar in 230V. Jag vet helt säkert därför att mitt startb. börjar bli lite sämre (sex år). (bodelsbatterierna är 1år).
För att vara säker i alla lägen har jag lagt en batteriomkopplare med 2x16kvmm kabel från startplus till bodelsplus. Det har hänt några gånger att jag stod stilla för länge (för mycket TV och dator på kvällen) och larmet för låg spänning (strax under12V.) på bodelsbatteriet började tjöta. Då stannar även värmen! Kopplar ihop batterierna och jag är räddat några timmar tills solen (räcker ofta med ljuset) återställer balansen. Kopplar då från. Skulle jag ha använd för mycket kräm av startb. så att startmotorn segar, kopplar jag ihop dom igen men bara tills bilen har startad.
I övrigt lever jag ganska bekymmerslöst tack vare Ctek som laddar alla batterier fort, bara generatorn får snurra!:)
Julian
Ps Sacce! Så gör jag med ibland! Bra grejer som Ctek gör!:DDS
 
Senast ändrad:
Toppen