• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av Ctek s250 dual

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har beställt en Ctek s250 dual som jag tänkte koppla in direkt på batterierna. Är det någon som kan ge mig tips på hur jag på bästa sätt kan göra det. Vill inte förstöra något i elblocket. Tänker senare införskaffa solceller som jag tänker koppla in på Ctek. Bifogar ett elschema för husbilens el. Om någon vill rita hur jag skall koppla så vore jag tacksam.
Ha det
 

Bilagor

  • 001.jpg
    001.jpg
    492,2 KB · Visningar: 213
  • 002.jpg
    002.jpg
    463,7 KB · Visningar: 129

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Eftersom det var principen för anslutning av Cteken jag ville visa är det inget komplett kopplingsschema på min enkla skiss. Det finns i bilen anslutning mellan startbatteriets + pol och elblocket så allt fungerar i bodelen under färd.
/Håkan D
Håkan, dette er en helt grei innkopling av D250S og som du skriver i innlegg 3 mister du "kontrollen" på strømmen via Husbilens Eltavle, men du kopler ikke som Cteks koplingsskjema.

Du kopler inn et vekslerele og lar orginalladingen forskyne bodelens 12V når motoren går og D250S lader kun bodelsbatteriet, slik at det er ingen fare for at EBL eller noe annet skal få for høy spenning. Så her får du helt klart en topp lading av bodelsbatteriet og full effekt av D250S.

Håkan sin løsning er nok en enklere måte for trådstareter og kople inn sin D250S, fremfor å fjerne trennreleet, eneste ulempe er at en mister kontrollen med strøm og kansje spenning via husbiles eltavle.

Og til dere som "strever" med Smartpass, så koples den i parallell med D250S slik at den skal kunne gi mer enn 20A

Så til slutt vil også jeg få klage litt på personellet til Ctek, for de er helt døve på ørene og er ikke løsningsorienterte i sine svar, kun ensporede og vrange og det er liten hjelp og få. De har rett og slett ikke peiling på hvordan strømforkyningen er bygget i en husbil og ikke villige til å gjøre noe med det.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Jag måste nog gå in och rätta mig själv. På PDF:en i inlägg 28 skrev jag att Ctek-laddaren strömförsörjer bodelen när den laddar bodelsbatteriet. Vid en noggrannare kontroll ser jag att detta naturligtvis inte stämmer. Elblocket strömförsörjs från startbatteriet och sedan vidare ut till bodelen. Det enda som kopplas in på Ctek:en är bodelsbatteriet.

Hoppas att jag inte rört till det för mycket:confused:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Jag måste nog gå in och rätta mig själv. På PDF:en i inlägg 28 skrev jag att Ctek-laddaren strömförsörjer bodelen när den laddar bodelsbatteriet. Vid en noggrannare kontroll ser jag att detta naturligtvis inte stämmer. Elblocket strömförsörjs från startbatteriet och sedan vidare ut till bodelen. Det enda som kopplas in på Ctek:en är bodelsbatteriet.
Hoppas att jag inte rört till det för mycket:confused:
Det var slik jeg oppfattet det ifølge PDF, skjemaet var rett og da blir det slik jeg beskrev det.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Hej!!
Jag var kontakt med CETEK och ville ha beskrivning om hur ska CETEK DUAL vara kopplat till min elcentral cbe pc-100 ...att få ut det bästa av dual.
Jag fick kopplingsschema och bilder om hur jag ska koppla och sen fick jag detta mail av dom:


Hej,

Skönt att det nu fungerar.

Vi ska lägga ut beskrivningar på våran hemsida hur man går till väga med att installera CTEK laddare till olika husbilar och dess el-centraler.
Du får gärna kommentera det material som jag skickade till dig om det var begripligt eller inte.
Så att den information som kommer att delges är så lätt begriplig som möjligt.

Hälsningar
Daniel[/I]
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Nu har jag äntligen koppla in Ctek dual, solcell samt batteritankmätare. Har inte rört något i Ebl. Så jag behöver koppla bort trennreläet. Om jag klipper kabeln D+ som går till Ebl. Kommer det att fungera så jag slipper öppna Ebl eller är jag helt ute och cyklar! Jag har ett kompressordrivet kylskåp som är kopplat direkt på batteriet (avsäkrat). Så jag behöver ingen drivning till kylskåpet när jag kör (hade tidigare ett gasoldrivet, 12v och 220v) Ha det
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Hej!!
Jag var kontakt med CETEK och ville ha beskrivning om hur ska CETEK DUAL vara kopplat till min elcentral cbe pc-100 ...att få ut det bästa av dual.
Jag fick kopplingsschema och bilder om hur jag ska koppla och sen fick jag detta mail av dom:


Hej,

Skönt att det nu fungerar.

Vi ska lägga ut beskrivningar på våran hemsida hur man går till väga med att installera CTEK laddare till olika husbilar och dess el-centraler.
Du får gärna kommentera det material som jag skickade till dig om det var begripligt eller inte.
Så att den information som kommer att delges är så lätt begriplig som möjligt.

Hälsningar
Daniel[/I]

Jag var till Cetek:s hemsida och kollade om dom har lagt ut beskrivning på el-central cbe pc och kunde inte hitta det så lägger jag ut den här..
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    376,2 KB · Visningar: 208

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Jag var till Cetek:s hemsida och kollade om dom har lagt ut beskrivning på el-central cbe pc och kunde inte hitta det så lägger jag ut den här..

Jeg må bare si at jeg blir mer og mer forvirret av Ctek (Daniel), de sier å gjør mye rart. Har korrespondert mye med e-post med han og han sier at Ctek er på gli til å gjøre noe som skal gjøre innkoplingen av D250S enklere.

Slik jeg forstår av tegningen vedlagt her vil D250S virke parallelt med original ladingen og D250S vil ikke virke nå motoren går. Da vil D250S få tilnærmet samme spenning på utgående og inngående via B1 og B2 og virkningen blir nesten 0.

Ikke vil de 5 ladefasene som D250S har virke, siden den uintligente ladespenningen fra generatoren vil "stå" i begge ender på D250S.

Den vil virke perfekt med solcellepanelt og det er kanskje derfor en er fornøyd med koplingen, men generator ladingen blir ikke mye bedre.

Kan lett kontrollere om jeg har feil, bare med å måle strømmen inn på bodelsbatteriet med D250S innkoplet og ved å ta av ledningen ut fra D250S og strømmen vil nok bli den samme.

Beste måten å gjøre det på er og kople et vekslerele på B2 og til D250S. Dette vekslerele vil gjøre at ikke D250S får generatorspenning bade på ut og inn på D250S og den vil virke helt topp- Når generatoren ikke lader vil vekslerele gjøre at servicebatteriet leverer strøm til bodelen.

Kan ikke forstå at det skal være nødvendig med ekstra releet til kjøleskapet, haddde vært mye smartere og benyttet det slik jeg beskriver. Skal man benytte rele burde det vel ha noen nytte? Kan ikke skjønne at dette har noen nytte?
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Jeg må bare si at jeg blir mer og mer forvirret av Ctek (Daniel), de sier å gjør mye rart. Har korrespondert mye med e-post med han og han sier at Ctek er på gli til å gjøre noe som skal gjøre innkoplingen av D250S enklere.

Slik jeg forstår av tegningen vedlagt her vil D250S virke parallelt med original ladingen og D250S vil ikke virke nå motoren går. Da vil D250S få tilnærmet samme spenning på utgående og inngående via B1 og B2 og virkningen blir nesten 0.

Ikke vil de 5 ladefasene som D250S har virke, siden den uintligente ladespenningen fra generatoren vil "stå" i begge ender på D250S.

Den vil virke perfekt med solcellepanelt og det er kanskje derfor en er fornøyd med koplingen, men generator ladingen blir ikke mye bedre.

Kan lett kontrollere om jeg har feil, bare med å måle strømmen inn på bodelsbatteriet med D250S innkoplet og ved å ta av ledningen ut fra D250S og strømmen vil nok bli den samme.

Beste måten å gjøre det på er og kople et vekslerele på B2 og til D250S. Dette vekslerele vil gjøre at ikke D250S får generatorspenning bade på ut og inn på D250S og den vil virke helt topp- Når generatoren ikke lader vil vekslerele gjøre at servicebatteriet leverer strøm til bodelen.

Kan ikke forstå at det skal være nødvendig med ekstra releet til kjøleskapet, haddde vært mye smartere og benyttet det slik jeg beskriver. Skal man benytte rele burde det vel ha noen nytte? Kan ikke skjønne at dette har noen nytte?

Du har säkert rätt men jag kopplade enligt det och hade bra laddning tyckte jag:oops:..jag kan inte mäta enligt du föreslår p.g.a jag har inte bilen kvar som jag bad koplings hjälp..
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Hej Julian och Peter m.fl.
Ni som har kopplat in er D250S enligt bilden i detta inlägg utan att göra ändringar på sin elcentral och därmed lagt D250S parallellt med den vanliga generatorladdningen är ni fortfarande nöjda med laddningen eller har ni gjort ändringar på inkopplingen.

Upplevde ni att laddningen från bilens generator blev bättre än tidigare eller är det "bara" solcellsladdningen som blivit bättre?

Med vänlig hälsning,
Martin med en nyinköpt S250D liggandes i väntan på inkoppling.



Visa bilaga 70882
Jag instämmer helt med Bäckmark. Jag har kopplat enligt Cteks anvisningar och har inte ändrat något i mitt elblock EBL 99D. Den lever sitt eget liv parallellt och bevisligen opåverkat av "D250S Dual" efter två års bruk. Har även kopplat 190W solpanel till D250S Dual. Enda nackdel skulle kunna vara att jag inte kontinuerligt kan se laddningen på elblockets instrument. För mig räcker det dock att avläsa batterispänningen. Är jag nyfiken på laddningen finns externa V.- & A.-instrument. Men jag är inte intresserat av en massa instrument, det skall vara enkelt och fungera, funkar det så är jag nöjd. Nöjd har jag varit i snart två år med mitt system.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Hej Julian! Ni som har kopplat in er D250S enligt bilden i detta inlägg utan att göra ändringar på sin elcentral och därmed lagt D250S parallellt med den vanliga generatorladdningen är ni fortfarande nöjda med laddningen eller har ni gjort ändringar på inkopplingen.
Ser att du redan fått ett svar!
Vi har olika elblock/laddare, olika batterikapacitet, olika effekt på solpaneler och några använder Cteks Smartpass.
Jag utgår bara från min anläggning som är övertydligt beskrivet i tråden.
Jag får dock rätta dig på en sak: generatorn laddar inte bodelsbatteriet parallellt med något alls! Generatorn laddar startbatteriet direkt och bodelsbatteriet laddas antingen via EBL eller via D250S /eller vi9a båda samtidigt). Många i tråden har kopplat dessa parallellt vilket funkar men inte är optimalt. Jag hade så från början men ändrade (gjorde åverkan) i EBL så att den inte laddar bodelsbatteriet när generatorn dras igång.
För övrigt tycker jag att Ruskens lösning är den ultimata, enkelt och snyggt!
Själv skall jag göra så snart jag hunnit återställa/reparera mitt EBL.
Jag tycker att du skall koppla din Cetek D250S Dual enligt Ruskens schema och vill passa på att tacka Rusken för den pedagogiska och tydliga bilden och schemat.
Koppla lugnt!
Julian
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

jag har Ctek s250 dual i min gamla husbil undrar hur mycket watt den klarar tänkte mej ca 200w solceller ,är det bara att koppla + till s250 och - till jord ?
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Kan någon återskapa Ruskens bilder på hans inkoppling av Cetec dual. De verkar vara oåtkomliga i hans inlägg eftersom de verkar ligga någon annanstans på internet.
EssoJ
 
Toppen