• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av Ctek s250 dual

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har beställt en Ctek s250 dual som jag tänkte koppla in direkt på batterierna. Är det någon som kan ge mig tips på hur jag på bästa sätt kan göra det. Vill inte förstöra något i elblocket. Tänker senare införskaffa solceller som jag tänker koppla in på Ctek. Bifogar ett elschema för husbilens el. Om någon vill rita hur jag skall koppla så vore jag tacksam.
Ha det
 

Bilagor

  • 001.jpg
    001.jpg
    492,2 KB · Visningar: 213
  • 002.jpg
    002.jpg
    463,7 KB · Visningar: 129
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Via elblocket laddar många husbilar bilbatteriet (och så även med Cetek s 250 dual) men enbart med Cetek s250 dual inkopplat enligt Ceteks anvisning och utan smart pass (som vi har) laddas inte bilens batteri med 230V laddaren vilket många tror.
Skälet till att man kan tro det är att i Ceteks beskrivning står det "nästan" så men det är via solcellsingången som det sker vilket Ceteks beskrivning säger om man läser noga.
Med smart pass eller en EBL som sköter laddningen så laddas bilbatteriet via 230V-laddaren men inte med enbart Cetek s250 dual.
Man kan även koppla in Cetek på många olika kreativa sätt med relän o.s.v för att uppnå laddning på bilbatteriet utan smart pass eller EBL men jag anser att det inte är värt besväret i vår gammelbil, vi behöver helt enkelt ingen laddning av bilbatteriet via 230V laddaren!
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Via elblocket laddar många husbilar bilbatteriet (och så även med Cetek s 250 dual) men enbart med Cetek s250 dual inkopplat enligt Ceteks anvisning och utan smart pass (som vi har) laddas inte bilens batteri med 230V laddaren vilket många tror.
Skälet till att man kan tro det är att i Ceteks beskrivning står det "nästan" så men det är via solcellsingången som det sker vilket Ceteks beskrivning säger om man läser noga.
Med smart pass eller en EBL som sköter laddningen så laddas bilbatteriet via 230V-laddaren men inte med enbart Cetek s250 dual.
Man kan även koppla in Cetek på många olika kreativa sätt med relän o.s.v för att uppnå laddning på bilbatteriet utan smart pass eller EBL men jag anser att det inte är värt besväret i vår gammelbil, vi behöver helt enkelt ingen laddning av bilbatteriet via 230V laddaren!

Mener du det er gjennomgang gjennom Smartpassen hele tiden? Det er det ikke i min når jeg målte, trodde den bare virket når ladestrømmen ble over 20A gjennom D250S.

Ellers lurer jeg på hvordan de som i tråden her sier at de kopler som Ctek sier og ikke "rører" EBLen. Gjør man ikke det og lar husbilens orginale 12V lading fra generatoren være vil ikke D250S virke, eller virke veeeeeeldig redusert.

Du sier du vil fjære Trennrele og da vil ikke 12V orginalladingen virke og jeg er helt enig med deg. Men skjønner som sagt ikke hva de som sier de kopler som Ctek sier likt det vedlagte koplingsskjema og da vil som sagt ikke D250S virke.

Kan være jeg ikke forstår noe p.g.a. språkproblemene, eller at de som har koplet slik ikke forstår hvordan D250S virker?
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Vi är nog helt överrens Tor H på alla punkter.
Jag har inte (ännu) smart pass så jag kan inte mäta exakt hur den fungerar men du har redan utfört en mätning som visar att den fungerar på det sätt som jag redan ansåg.
Med smart pass laddas bilbatteriet efter bodelens är fulladdat (eller uppnått regelrspänning i alla fall) när man har 230V laddaren och den möjliggör högre laddström än 20A från generator till bodel.
Bra om man har stor batteribank och/eller vill ha laddning till bilbatteriet via 230V laddaren alltså.

Jag ville bara belysa att många läser Ceteks manual som att bilbatteriet laddas även via 230V laddaren utan smart pass vilket är fel, det är via solcellsingången detta kan ske efter det att bodelens batteri är fulladdat och det är lätt att läsa fel i beskrivningen.

Sedan anser även jag att man inte kan kopppla in en Cetek s250 dual utan att se till att den gamla laddningen är frånkopplad eller på annat sätt inte påverkar.
En Cetek s250 dula som ligger parralellt med ett vanligt frånskiljarrelä kan ej fungera.
Mitt tips i denna tråd är alltså att koppla bort tennrela och vi är alltså helt eniga om att man måste göra det.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Smartpass gjør ingen ting i forhold til lading av startbatteriet. Husk at D250S tar sin ladestrøm fra startbatteriet og når man skal ha en større ladestrøm til bodelsbatteriet enn 20A må man montere Smartpass som tar enda mer strøm fra startbatteriet. Startbatteriet blir faktisk mer utladet med Smartpass om ikke generatoren greier og lade startbatteriet.

Alt annet er vi enige om :)
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Jag litar helt på dig Tor H, jag har bara tolkat Ceteks beskrivning av smart pass så att den kan ge laddström även till bil(start)batteriet via 230V laddaren.
Jag har som sagt inte smart pass och kan inte mäta själv men det har du som sagt gjort.
Så vi är 100% överens!
Trevlig helg alla.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Förstå mig rätt! Jag är inte kritisk! Var och en får koppla bäst han vill!
Enligt Ctek finns den funktionen redan inbyggt i D250Sdual den börjar ladda vid en viss överspänning från generatorn och slutar ladda när spänningen går ner till en lägre nivå. Kommer inte ihåg de olika nivåerna. Förklara gärna för mig vad som är syftet med relät! Är det något jag behöver?
Julian

Om jag kopplar in Cteken som jag gjort utan relä som kommer ju båda laddarna att kopplas in parallellt. Vet inte om det funkar eller något pajar, vill inte prova.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Jättebra om du fixar ett kopplingsschema. Om man kopplar bort Trenn reläet laddas batteriet när man har 220v inkopplat.
Ha det

Så här kopplade jag in min laddare, ser att det finns många teorier om hur man kan koppla.
 

Bilagor

  • Inkoppling Ctek.pdf
    142,4 KB · Visningar: 445

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Hei Håkand.

Som du skriver i PDF filen, når du kjører så tilfører Ctek laderen spenning i bodelen.

Om Ctek lader er koblet riktig slik at ingen parallell oppstår, vil spenningen fra Ctek lader kunne være for høy for husbilens komponenter som styrings sentral, lamper, kjøler, varmeanlegg osv... Ctek laderen vil ved temperatur kompensering gi over 15V ladespenning.....

Kun som ett lite obs.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Hei Håkand.

Som du skriver i PDF filen, når du kjører så tilfører Ctek laderen spenning i bodelen.

Om Ctek lader er koblet riktig slik at ingen parallell oppstår, vil spenningen fra Ctek lader kunne være for høy for husbilens komponenter som styrings sentral, lamper, kjøler, varmeanlegg osv... Ctek laderen vil ved temperatur kompensering gi over 15V ladespenning.....

Kun som ett lite obs.
Om man har smartpass så har man väl reglerad spänning ?
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Så lenge smartpass sender videre generator spenning V og A så er nok det riktig. Ofte høy A og lav V over en kortere tid etter start.

Når A synker og DCDC laderen overtar så vil spenningen kunne blir 15V og faktisk litt høyere enn det også. Ser det ofte på min Battericomputer, og da varsler den tydelig om dette siden dette kan åpenbart være skadelig for komponenter i systemet.


Er derfor jeg har koblet min DCDC helt sist i mitt system før bodelbatterier, da er det alltid kun original generator spenning på husbilens system, og forhøyet DCDC spenning kun på batteribank. Startbatteri har det bra med vanlig std. generator lading.
:)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Så här kopplade jag in min laddare, ser att det finns många teorier om hur man kan koppla.
Tack Håkand!
Jag talar i fortsättningen om elblocket Schaudt EBL99D och Ctek DC-DC-laddare D250S Dual, diskussionen om Smart Pass är väl knappast tilllämpligt på en normal standard husbil.
För ca. två år sedan kontaktade jag Ctek om inkopplingen, de ansåg att man skulle koppla enligt ritningen (inlägg 3) och bortse från elblockets funktion.
Om jag stänger av elblocket (motorn igång) laddar D250 nästan lika bra (som när EBL är påslaget)och laddningen avtar endast långsamt, vilket är fullt normalt när batteriernas spänning ökar.
Om jag kopplar bort D250 laddar elblocket, till en början nästan lika bra som D250 men en rel. kortare tid och går alltså tidigare ner och laddar med lägre spänning och betydligt lägre ström, det tar alltså längre tid att ladda batterierna. Jag har försökt med flera olika inkopplingsvarianter. Inget har gått sönder! Jag har inga siffervärden i V. och A. kvar i dagsläget.
Innan dessa försök låg solpanelen på en egen IVT MPPT-regulator. Jag har en Schaudt EBL99D.
Om det nu är så att Ctek har fel och förmedlar felaktiga inkopplingsanvisningar, såsom några här påstår, varför har detta då inte påtalats för Ctek???
Jag har inget emot att optimera mitt system ytterligare, om det går, men efterlyser lite bättre pedagogisk stöd och substans i resonemangen. Hur och varför?
Vet inte Ctek, konstruktören av DC-DC-laddaren, vad de sysslar med?
Julian
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Jag har inget emot att optimera mitt system ytterligare, om det går, men efterlyser lite bättre pedagogisk stöd och substans i resonemangen. Hur och varför?
Vet inte Ctek, konstruktören av DC-DC-laddaren, vad de sysslar med?
Julian


Her er du på sakens kjerne!!!!!

Vi vil ha det mest optimale for bodel ladingen, og slik Ctek er mest optimal.

OG, som du skiver, Ctek tror jeg ikke helt er med på funksjonene i en husbil, og hvordan den skal kobles inn. Alle Ctek koblings forslagene var dårlige løsninger for meg. Enten ble de i parallell og mye dårligere dcdc lading, ellers ble det å gå inn i husbilens el.styrings sentral og gjøre noen endringer der som "tuklet" med gode automatiske funksjoner i systemet.

Vet at det har blitt sendt forslag til små endringer i funksjonen, slik at vi kan slippe noen små ettermonterte releer. Jeg er særs nøyd med min oppkobling som gir en lade kraft jeg tidligere ikke trodde var mulig.

:)
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Jag tror att vi pratar om samma sak här men missförstår kanske varandra?
Ceteks anvisning gäller givetvis men den förutsätter att man inte har kvar ett gammalt relä som kopplar över Ceteken då den får samma spänningsnivå på in och ut.
Elshemat från Cetek i tråden visar att ingen sådan koppling finns.
Följer man Ceteks koppling så är allt mycket enkelt då den sköter allt men om man vill kan man göra på många olika sätt när man uppdaterar sin husbil.
Cetekc DC/DC-laddare kan ersätta frånskiljarrelät och ger en laddning under färd av bodelen som ej kan uppnås på annat sätt än med en DC/DC laddare.
Bygger man nytt eller uppdaterar till ett riktigt gammat system så är mitt tips att bara följa Ceteks inkoppling, enkelt och snyggt.
Vill man ha kvar så mycket som möjligt av husbilens gamla elektronik är Håkands inkoppling ett väl fungerande alternativ, man är dock utan koppling mellan batteri och bodel när generatorn laddar som det är ritat.
Det är naturligvis inget problem att ha Cetek inkopplat enligt anvisningarna och dessutom ha en 230V laddare på bodelens batteri, så har jag och många med mig (alla?).
Det är den gamla sammankopplingen av bilens batteri(generatorn) och bodelens batteri när generatorn laddar som man ska fundera över.
Inget går sönder men om ingång och utgång på Cetek byglas av ett gammat relä så får Cetek det lite svårt att fungera som DC/DC laddare, därav mitt tipps till trådskaparen att se till att det inte sker.
Trådskaparen verkar ha en gammal husbil (? gissar jag) och då är det en bra idé att rensa upp lite i elen och sedan följa Ceteks anvisning, bort med det gamla relät och låt Cetek sköta allt
Att koppla som Håkand är också ett bra sätt att säkerställa Ceteks funktion och då behöver man ej fundera på hur batteriet laddades innan.
Har man ett elektroblok som själv väljer att inte koppla samman bodelen och bilen(generatorn) vid färd efter det att man instalerat Ceteken så är det bara att koppla in enligt ceteks anvisning.
 
Senast redigerad av en moderator:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Nu vet jag inte? Gammal och gammal "pärlan" är från 1993.
Jag har bestämt mig att ta bort "batteri trennrelä"
Men först måste jag få hem Ctek från Mekonomen. Det är inte enkelt att veta hur man skall koppla. Men har insett att det inte var så enkelt att köpa en ctek från Mekonomen
Ha det
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Men först måste jag få hem Ctek från Mekonomen. Men har insett att det inte var så enkelt att köpa en ctek från Mekonomen
Ha det
Redan för två-tre år sedan då 250S Dual var så ny att produktionen inte kom upp till efterfrågan, ville Mekonomen gärna sälja Ctek D250S utan Dual (den med tre anslutningar). Jag ringde till Ctek direkt och fick reda på vem som hade fått leverans av Dual. Fick den av en firma i Gbg.
Jag undrar om Mekonomen någonsin fick hem den nya och det förvånar mig att de nu försöker kränga av de gamla under förespeglingen att det är en Dual. Tråkig försäljningsmetod!:mad:
Hoppas jag har fel!
Julian
PS Firman i Gbg heter SS Marin & Biltillbehör. Jag betalade då 2195 kr. Idag tar de 2495. Flera andra firmor säljer för 1995. Svårt att komma under! DS
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av Ctek s250 dual

Vill man ha kvar så mycket som möjligt av husbilens gamla elektronik är Håkands inkoppling ett väl fungerande alternativ, man är dock utan koppling mellan batteri och bodel när generatorn laddar som det är ritat.

Eftersom det var principen för anslutning av Cteken jag ville visa är det inget komplett kopplingsschema på min enkla skiss. Det finns i bilen anslutning mellan startbatteriets + pol och elblocket så allt fungerar i bodelen under färd.

/Håkan D
 
Toppen