• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funktion nivåmätare

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Toa'n i bilen är en Thetford C2. Problemet med denna är att nivåmätaren för avfallstanken inte fungerar. Den visar grönt hela tiden trots att tanken är full. Min fråga är, hur fungerar denna mätare? Eftersom tanken kan tas ut ur bilen & nivåmätaren är fast monterad i bilen så finns ju ingen förbindelse mellan dessa. Har kollat på tank & i utrymmet där tanken skall sitta utan att hitta något. Finns det någon som haft samma problem & hur fixades detta? Behöver råd & tips.

Bennie
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Funktion nivåmätare

På flottören sitter det en magnet som skall påverka en kännare för för indikeringen av att tanken är full. Man kan se att flottören fungerar eller om det fastnat papper runt den via stora öppningen.

Denna flottör kan antingen hängt upp sig eller i sämsta fall ramlat av och följt med ut vid tömning. Den är egentligen inte nödvändig eftersom man lätt kan se nivån när man spolar. Vår visar nästan alltid rött=full även efter nyss tömd tank trots att flottören fungerar som den skall.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Funktion nivåmätare

Hej
Vi har haft två gånger (på 1 år) så lampan inte börjat lysa när kasetten blivit full, första gången när bilen var ca 2 mån då bytte de kretskort. Nu på påsken hände det igen, förra veckan när jag hade in bilen för 1 års service så skulle de fixa det, när jag frågade vad det var för fel så sade de att wc papper fastnat i mellan. Dessutom påpekade de åt mig att jag skall använda Thetford eget wc papper för det löses upp bättre, så verkstaden hade bara sköljd byttan med vatten
Ha de Paffw
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Funktion nivåmätare

Det en bør unngå er toapapir som har høyt innhold av resirkulerte fibrer og hardt toapapir. Har aldri problemer med papir av typen lambi. En kan lett teste om papiret vil lage problem, legg ett ark i vatn og rør rundt etter noen timer - løser det seg opp så kan det ikke lage problemer i tanken. Som en kontroll kan en prøve det samme med et ark fra kjøkenrullen - det skal ikke løse seg opp, selv om det er like mykt som toapapiret. Også papirlommetørkler løser seg ikke opp.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Funktion nivåmätare

Hej & tack till alla som gav mej tips på vad man kan göra. Har nu rengjort tanken, tagit bort tätning & ring & stuckit in handen i tanken & undersökt flottören. Upptäckte då att den hoppat ur sitt fäste så jag satte tillbaka den som den skulle sitta & nu funkar det igen. Än en gång, tusen tack.
Ps. Att sticka in handen i tanken är inte något jag vill göra om, "skitäckligt". Hela kvällen höll jag på med tvål/vatten & handsprit. I stället för Thetfords dyra toapapper använder vi ett ICA-papper som vi köpt för en bråkdel av priset. Det löser omedelbart upp sig i tanken & orsakar inte några problem.

Bennie
 
Toppen