• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Albins husbilar?

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har någon erfarenhet av Albins husbilar i Valskog utanför Arboga?
De verkar ha förhållandevis billiga priser på nya HB. Förmodligen direktimporterade???
//W
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Albins husbilar?

Killen som driver Albins Husbilar heter Mikael Albinsson och var tidigare ägare till Kungsörs Mekaniska AB. Han sålde bolaget för något år sen och fick grymt med pengar.
Han ville så långt bort från verkstad branschen som möjligt därav blev det husbilar.
Jag tror knappast han gör det för pengarnas skull.
Anledningen till att jag känner till detta är att vi jobbade i samma bransch och vi har fortfarande en viss kontakt.

En kul grej han berättade nyligen var att Forsbergs Fritidscenter har satt en advokat på honom, med motiveringen.
Han konkurrerar, vilket inte är tillåtet, anser man.
( Snacka om brännvins-advokat som tar på sig sådant )

Troligtvis har han rätt priser på sina husbilar.
 

jalle

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Båstad
HBK-Nr
352
Medlemskap
2024
Sv: Albins husbilar?

Jag har en Hymer 654,den är direktimporterad av hymercenter i Ängelholm.
Har det inte gått lite inflation i diskussionen om direkt import?
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Albins husbilar?

Hej
Ja "Micke" tar in HB:ar från Tyskland .Som Rantzow skriver så är inte Forsbergs glada åt
att han har dessa låga priser på HB:ar enligt Forsbergs.
Hade annons härom dagen i Lokaltidningen# Concord Credo 783 pris 1.450.000 :-#
Vet inte om det är billigt.
/Vidhem
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Albins husbilar?

Inte hört något negativt om Albins ännu. Han säljer bra och har ett bra utbud.
Han har ju inte funnits jättelänge men om det vore en skojare skulle det nog redan hörts.

Klart lägre priser än de "finare" affärerna. Men som vanligt gäller det att inte jämföra päron och äpplen.:)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Albins husbilar

Jag reserverade en husbil av dom och bestämde mig dagen efter att köpa den helt ok svarade han. Den blev såld till en annan och jag fick erbjudande på en som vi tackade nej till.
Där blev vi bara besvikna och kände oss lurade då vi fick allt klart med den bilen vi ville ha.
Blev en annan bil hos annan firma förstås och är supernöjda.

Mvh
Pelle
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Albins husbilar?

Killen som driver Albins Husbilar heter Mikael Albinsson och var tidigare ägare till Kungsörs Mekaniska AB. Han sålde bolaget för något år sen och fick grymt med pengar.
Han ville så långt bort från verkstad branschen som möjligt därav blev det husbilar.
Jag tror knappast han gör det för pengarnas skull.
Anledningen till att jag känner till detta är att vi jobbade i samma bransch och vi har fortfarande en viss kontakt.

En kul grej han berättade nyligen var att Forsbergs Fritidscenter har satt en advokat på honom, med motiveringen.
Han konkurrerar, vilket inte är tillåtet, anser man.
( Snacka om brännvins-advokat som tar på sig sådant )

Troligtvis har han rätt priser på sina husbilar.

Nähä, han gör det inte för pengarnas skull:twitcy: men OK, då kan han ju ge mig en husbil då, och helt gratis helst.
Klart han gör det för ekonomisk vinst, allt annat snack är löjligt
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Albins husbilar?

Bäste Vägkungen

Beklagar att jag formulerade mig lite fel.

Jag menar följande:
Mikael behöver inte sälja husbilar för att försörja sig precis.
- Hoppas du är nöjd nu ?

Tråkigt att det alltid finns någon promille som inte fattar man vad man menar.

// T
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Albins husbilar?

Vad är det du menar att jag inte fattar?
Du skrev ju själv "Jag tror knappast han gör det för pengarnas skull"

Men visst, man ska kanske inte "märka ord".
Men samtidigt kan man ju inte beskylla andra för att inget fatta om man den ena stunden säger en sak, men menar något helt annat, eller hur. Resultatet av ett sådant resonemang är det samma som politiker håller på med, och det vill vi väl inte.
:mcride:
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Albins husbilar?

"Jag tror knappast han gör det för pengarnas skull"

Kan vara av den anledningen han inte ids svara på en enkel mailfråga om höjden på en husbil han har. Häggen i ett soligt Umeå
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Albins husbilar?

Han är inte ensam i företaget, kan vara så att epost går till försäljnings.avd, sen har de även kontor, butik, verkstad m.m.
Omsättningen verkar relativt hög, och de ser nästan trångbodda ut i Valskog.
Är väl auktoriserat Cartago-ställe nu.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Albins husbilar?

"Jag tror knappast han gör det för pengarnas skull"

Kan vara av den anledningen han inte ids svara på en enkel mailfråga om höjden på en husbil han har. Häggen i ett soligt Umeå
Att inte svara på mail är snarare regel än undantag i husbilshandlar branschen. Utan att nämna namn så är det 3 stora handlare som inte svarat när jag har mailat att jag varit intresserad av att köpa.
BiÖ och Pukavik har varit lysande undantag, när jag kontaktat dem.
 
F

F.d. 27142

Guest
Sv: Albins husbilar?

Hej!

Vi får hundratals mail i veckan och försöker att titta igenom alla, men tyvärr missar vi en del.

XXXXXXXXXXXXXXXXX Reklam raderad! /HBK-web

Med vänlig hälsning, Gisela Albinsson
Albins Husbilar
 
F

F.d. 27142

Guest
Sv: Albins husbilar?

Killen som driver Albins Husbilar heter Mikael Albinsson och var tidigare ägare till Kungsörs Mekaniska AB. Han sålde bolaget för något år sen och fick grymt med pengar.
Han ville så långt bort från verkstad branschen som möjligt därav blev det husbilar.
Jag tror knappast han gör det för pengarnas skull.
Anledningen till att jag känner till detta är att vi jobbade i samma bransch och vi har fortfarande en viss kontakt.

En kul grej han berättade nyligen var att Forsbergs Fritidscenter har satt en advokat på honom, med motiveringen.
Han konkurrerar, vilket inte är tillåtet, anser man.
( Snacka om brännvins-advokat som tar på sig sådant )

Troligtvis har han rätt priser på sina husbilar.


Vad intressant att andra vet mer om en själv!
Att han ville så långt bort från verkstadsbranchen stämmer däremot inte.

Med vänlig hälsning, Gisela Albinsson
 

Gibson

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Skara
HBK-Nr
11093
Medlemskap
2024
Sv: Albins husbilar?

köpte en ny Carthago 5:8 i Q 2014 visst en del Garanti problem Sköttes med den äran bland annat lånebil kanon bemötande
Gibson/krister Skara
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Albins husbilar?

Hejsan i höstsolen ! Har i dagarna köpt våra 2:a HB av "Albins" och är inte annat än nöjda. Bra bemötande, bra priser, samt numera även bra verkstad med service dessutom butik (Kama) Man är numera även auktoriserad importör av Carthago HB och det är klart att sticker i ögonen hos en del s.k. etablerade återförsäljare som lägger på oskäligt mycket på priserna. Som påpekats av någon här på forumet blev Albins utsedda till årets "gasellföretag" och inte för inte då man har 10:e dubblat omsättningen under dom 4 år som verksam i branschen, sedan kan tilläggas att Mikael har en kollega/delägare i Magnus Sandin (lika trevlig som Mikael) Ha det bra i höstmörkret, men snart vänder det 21/12 (vintersolståndet) ser fram emot nya turer i vår nya/beg. HB
Hälsar Hasse & Ingegerd
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Albins husbilar?

Får man lämna ett tips 6 månader efter denna tråd? Så är det att ni som funderar på en husbil som går på väg lika bra som en carthago så åk till Albins Husbilar ni får en husbil som är så mycket mer utrustad än andra kan erbjuda.
Talar om Dethleffs 7057, vi köpte med automatlåda och den är grymt bra till en billig penning 645000kr så mycket bil med den utrustningen det är så gott som allt i utrustningsväg.

/Pelle
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Albins husbilar?

Har någon erfarenhet av Albins husbilar i Valskog utanför Arboga?
De verkar ha förhållandevis billiga priser på nya HB. Förmodligen direktimporterade???
//W

För ett år sedan köpte vi en husbil av Albins husbilar. Vi behövde en bil med stort garage och bra lastkapacitet och den bil vi köpte var perfekt, trodde vi.
Vid första kontrollbesiktningen gjorde besiktningsmannen mig uppmärksam på att det bara var ca 2 cm fjädringsväg kvar och att bilen hade låg markfrigång. Jag tyckte det var märkligt då bilen i stort sett var olastad och hade en kapacitet på hela 700 kg. Vi körde upp bilen på vågen och jag såg till min häpnad att vågen visade 4025 kg. Maxlast för bilen är 4200 kg. Hur kunde detta vara möjligt? Enligt reg-beviset är tjänstevikten 3500 kg och kan således lasta 700 kg och nu väger en nästan tom bil 4000 kg. Med maka, hund, mig själv och lite mat är bilen fullastad. Moppen på 115 kg kan man bara glömma.
Vi har alltså betalat nästan en miljon för en bil vi inte kan använda.
Efter kontakt med Transportstyrelsen visar det sig att tjänstevikten enligt de tyska originaldokumenten var 3920 kg, alltså 420 kg mer än de 3500 kg som det svenska reg-beviset säger. Någon har uppenbarligen gjort ett fel som för oss fått ödesdigra konsekvenser.
Det jag säkert vet är att jag inte gjort något fel. Jag har aldrig sett de dokument som ligger till grund för reg-besiktningen. Hade gjort det hade jag aldrig köpt bilen. Dokumenten lämnades in av Albins husbilar och det är också deras ansvar att kontrollera att de handlingar de får tillbaka överensstämmer med de original de skickat in. Som köpare kan jag bara lita på att de handlingar jag får är riktiga. Tyvärr har Albins husbilar hittills inte visat minsta vilja att ta ansvar men man tycker att det inträffade är synd.
Jag har under ett års tid påtalat skador på karossen, skador som nu fått sin förklaring av den låga markfrigången. Även i detta avseende har jag mötts av totalt ointresse från företagets sida.
En prislapp på 875 000 kr samt att man vänder sig till en etablerad importör är uppenbarligen ingen garanti för en trygg husbilsaffär.
BBa
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Albins husbilar?

För ett år sedan köpte vi en husbil av Albins husbilar. Vi behövde en bil med stort garage och bra lastkapacitet och den bil vi köpte var perfekt, trodde vi.
Vid första kontrollbesiktningen gjorde besiktningsmannen mig uppmärksam på att det bara var ca 2 cm fjädringsväg kvar och att bilen hade låg markfrigång. Jag tyckte det var märkligt då bilen i stort sett var olastad och hade en kapacitet på hela 700 kg. Vi körde upp bilen på vågen och jag såg till min häpnad att vågen visade 4025 kg. Maxlast för bilen är 4200 kg. Hur kunde detta vara möjligt? Enligt reg-beviset är tjänstevikten 3500 kg och kan således lasta 700 kg och nu väger en nästan tom bil 4000 kg. Med maka, hund, mig själv och lite mat är bilen fullastad. Moppen på 115 kg kan man bara glömma.
Vi har alltså betalat nästan en miljon för en bil vi inte kan använda.
Efter kontakt med Transportstyrelsen visar det sig att tjänstevikten enligt de tyska originaldokumenten var 3920 kg, alltså 420 kg mer än de 3500 kg som det svenska reg-beviset säger. Någon har uppenbarligen gjort ett fel som för oss fått ödesdigra konsekvenser.
Det jag säkert vet är att jag inte gjort något fel. Jag har aldrig sett de dokument som ligger till grund för reg-besiktningen. Hade gjort det hade jag aldrig köpt bilen. Dokumenten lämnades in av Albins husbilar och det är också deras ansvar att kontrollera att de handlingar de får tillbaka överensstämmer med de original de skickat in. Som köpare kan jag bara lita på att de handlingar jag får är riktiga. Tyvärr har Albins husbilar hittills inte visat minsta vilja att ta ansvar men man tycker att det inträffade är synd.
Jag har under ett års tid påtalat skador på karossen, skador som nu fått sin förklaring av den låga markfrigången. Även i detta avseende har jag mötts av totalt ointresse från företagets sida.
En prislapp på 875 000 kr samt att man vänder sig till en etablerad importör är uppenbarligen ingen garanti för en trygg husbilsaffär.
BBa

Kan bara beklaga att du råkat så illa ut hos dom, ja det verkar olika hur vi blir behandlade hos de flesta försäljare, vet ingen som har varit 100% bra.

/Pelle
 
Toppen