• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sprickor i fogen

F

F.d. 25406

Guest
Hej,
På flera ställen på HB börjar det dyka upp sprickor i fogen (utsidan), vad skall man göra åt detta?

Ps, jag har fortfarande fuktgaranti på bilen, skulle detta gälla som ett garanti ärende (dvs om man inte gör något kommer väl fukt tränga in...)

/Ove
 

Bilagor

  • 20130414_123606.jpg
    20130414_123606.jpg
    584,1 KB · Visningar: 84

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Sprickor i fogen

Vilket märke är det på husbilen? Är inte den undre delen bara en utanpåliggande dekorlist? Om så är fallet är det ju mest ett kosmetiskt problem om inte har du troligen redan ett större problem
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: Sprickor i fogen

Hej,

Det är en Chausson Flash S3 2009!
Fogmedlet har liksom torkat (efter bara 4 år??), la till en ytterligare bild:
 

Bilagor

  • 20130414_123625.jpg
    20130414_123625.jpg
    1,9 MB · Visningar: 87
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Sprickor i fogen

Tyvärr ser det ut som om det inte enbart fogmedlet som har torkat. Som jag tolkar bilden har det två enheterna på bilden ett allt för stort avstånd från varandra.
Det enda sättet att få reda på orsaken är nog att avlägsna själva plastdetaljen.
För hur som helst verka den inte sitta fast på ett tillfredställande sätt så bort måste den även om det inte är speciellt roligt så här inför säsongen.

(Misstänker tyvärr att orsaken är en undermålig mekanisk sammanfogning mellan de två komponenterna.)
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Sprickor i fogen

Det där ser inte så bra ut. Plasten måste bort för kontroll att det bara är en dekorlist. Det borde vara så men om listen är en del av konstruktionen är detta det sämsta jag sett. Om det inte är en tät kaross under blir det troligen mycket att göra. En fuktkontroll av området bör göras. Att vänta med ev. fuktskador gör bara jobbet större.
Meningen är inte att skrämmas men ett besök hos handlaren för rådgivning i ämnet bör vara det första du gör.
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: Sprickor i fogen

Hmmm, det låter ju inte bra, jag får ta i detta.

Den har fukt testat varje år utan anmärkning, men vad gäller för fuktgarantin, men detta skulle göra att fogarna inte är tät, då borde väl fuktgarantin gälla?

/Ove
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Sprickor i fogen

Om det har blivit fuktsador bör garantin gälla om du följt vilkoren med tester mm.
Om detta är hur en Chausson ser ut efter fyra år bör nog säljaren fixa detta snabbt och utan kostnad för dig. Om din bil är vad man har att normalt förvänta sig av märket så
blir man ju förskräkt. En bil skall ju inte se så ut efter fyra år. Hoppas du får hjälp hos återförsäljaren.
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Sprickor i fogen

Hade en liknande Chausson tillverkad 2009. Samma typ av tätningsmedel och liknande "skada". Din första bild visar tätningen mellan taket och kantlisten.

Jag prövade att skära bort tätningsmedlet utmed ca 1/2 meters längd .
Det visade sig att det under den sprickiga ytan var helt tätt längre in i själva skarven mellan listen och taket. Risken för läckage var nog minimal - i varje fall på min bil.

Trots detta - när man ändå hade börjat jobbet kändes det bättre att skära bort all synlig och missfärgad tätningsmassa och ersätta den med vit Sikaflex 221. Därefter såg bilen ut som ny igen och man kunde sova lungt utan att oroa sig för framtida läckage.

Några tips. Tvätta bilen ren från smuts vanlig först och efter att den gamla tätningsmassan skurits bort tvätta själva skarven med t.ex. T-röd så att inga rester av den gamla tätningsmassan finns kvar. Lägg sedan på en måttlig mängd med Sikaflex. Lycka till.

//B-O
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Sprickor i fogen

Hade en liknande Chausson tillverkad 2009. Samma typ av tätningsmedel och liknande "skada". Din första bild visar tätningen mellan taket och kantlisten.

Jag prövade att skära bort tätningsmedlet utmed ca 1/2 meters längd .
Det visade sig att det under den sprickiga ytan var helt tätt längre in i själva skarven mellan listen och taket. Risken för läckage var nog minimal - i varje fall på min bil.

Trots detta - när man ändå hade börjat jobbet kändes det bättre att skära bort all synlig och missfärgad tätningsmassa och ersätta den med vit Sikaflex 221. Därefter såg bilen ut som ny igen och man kunde sova lungt utan att oroa sig för framtida läckage.

Några tips. Tvätta bilen ren från smuts vanlig först och efter att den gamla tätningsmassan skurits bort tvätta själva skarven med t.ex. T-röd så att inga rester av den gamla tätningsmassan finns kvar. Lägg sedan på en måttlig mängd med Sikaflex. Lycka till.

//B-O

En typisk åtgärd för att åtgärda symtomen men inte orsaken. Förmodar att du inte har kvar bilen.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Sprickor i fogen

Jag anser att Beostaf ger en realistisk bild och förslag till åtgärdande.

Anledningen till att tätningsmaterial oxiderar och spricker i ytskiktet är framför allt solens och trafikmiljöns påverkan i största allmänhet. Det är som att tvingas måla om huset efter en tid eller kitta om fönstren. Det går helt enkelt inte att komma undan sådant efter en tid.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sprickor i fogen

De beste fogmaterialene kan ha en levetid på opp til 7-8 år, men 3-6 er mer realistisk. Under miljøpåvirkning krymper fogen utenfra og innover og slipper først fra plastmaterialer - senere fra lakkert yta.

Om en fjerner det som har sluppet og gjør rent før en legger på ny fog så hindrer en skader, venter en for lenge så slipper det helt inn og vatn trenger inn gjennom fogen. Beostaf gjorde helt rett i sitt vedlikeholdsarbeide, og har en fog som holder i flere år før neste runde - ofte vesentlig lengre enn orginale fogen.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Sprickor i fogen

De beste fogmaterialene kan ha en levetid på opp til 7-8 år, men 3-6 er mer realistisk. Under miljøpåvirkning krymper fogen utenfra og innover og slipper først fra plastmaterialer - senere fra lakkert yta.

Om en fjerner det som har sluppet og gjør rent før en legger på ny fog så hindrer en skader, venter en for lenge så slipper det helt inn og vatn trenger inn gjennom fogen. Beostaf gjorde helt rett i sitt vedlikeholdsarbeide, og har en fog som holder i flere år før neste runde - ofte vesentlig lengre enn orginale fogen.

Håller inte med.
(men det är tyvärr de drabbades problem)
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Sprickor i fogen

Vi är nog många som har bilar som är några år där garantin gått ut, som går och gruvar oss för att tätmassan kan torka och släppa in vatten, det som jag
då tänker på är i första hand är fogarna i taket det har största temp variationerna och där vill det torka ut först. detta ville jag göra något åt i förebyggande syfte,men hur, att bända upp listerna och spruta in massa var ju inte att tänka på. På marknaden finns en förseglingstejp framtagen av 3-M den används inom bilindustrin just för att täta skarvar i bussar och lastbilar runt takluckor o.s.v UV beständig med en enorm vidhäftning den ville jag ha,tyvärr går den inte att hitta på vanliga byggmarknader men efter ett samtal till 3-M i Stockholm fick jag veta närmaste återförsäljare,köpte ett par rullar varje rulle är 18 meter.
Produkten heter 4412n på you tube finns instruktion hur den används,två bilder visar min bil före och efter
 

Bilagor

  • 20130418_174930.jpg
    20130418_174930.jpg
    1,8 MB · Visningar: 110
  • 20130418_140527.jpg
    20130418_140527.jpg
    1,9 MB · Visningar: 110
Senast ändrad:

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Sprickor i fogen

Kan du henvise på youtube hvor jeg kan se brugen af produktet

Flemming
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: Sprickor i fogen

Hej Kjellberg,
3M 4412n tejpen verkar vara en underbar ide' :), vilket underarbete måste göras, kan man tejpa över befintliga fogarna eller måste det gamla fogmedlet bort?
Vilket pris hade denna tejp?

/Ove
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Sprickor i fogen

Detta borde någon vaken serviceverkstad eller handlare plocka upp. Har själv inte så stor lust att klättra runt på husbilstaket men skulle utan tvekan betala en firma för att få alla skarvar förslutna med denna tejp. Undrar om det går att få gjort av någon firma?:)
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Sprickor i fogen

Som svar på frågan från Scattman så är det viktigt att tvätta så rent det går antingen med isopropanol eller rödsprit gör rent fogarna innan och ta bort överflödig massa från tillverkningen som ev. har trängt fram sen är det bara att lägga på sedan rollar man med en hård roller ungefär som när man jobbar med glasfiber, men se upp den hugger direkt så det är inte lätt att justera om det blir snett efteråt,så var det priset 600:per rulle a 18 meter 5cm bred vilket jag tycker är billigt med tanke på vad det kan kosta att riva en vägg för att åtgärda röta
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Sprickor i fogen

Som svar på frågan från Scattman så är det viktigt att tvätta så rent det går antingen med isopropanol eller rödsprit gör rent fogarna innan och ta bort överflödig massa från tillverkningen som ev. har trängt fram sen är det bara att lägga på sedan rollar man med en hård roller ungefär som när man jobbar med glasfiber, men se upp den hugger direkt så det är inte lätt att justera om det blir snett efteråt,så var det priset 600:per rulle a 18 meter 5cm bred vilket jag tycker är billigt med tanke på vad det kan kosta att riva en vägg för att åtgärda röta

Var kan man köpa denna produkt? Finns det någon i Göteborgsområdet som säljer sådan?
 
Toppen