• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av bodels batterier

kjelleman

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
7004
Medlemskap
2024
Hej

Jag tänker byta bodelsbatterier, 2 st och när jag har läst alla inlägg här om att inte bland olika typer av batterier. Då blir jag fundersam.
Bodel och bildel har samma laddare, är det så att jag måste tänka på att ha samma typer av batterier på samtliga platser?
Idag är det inga problem med bildels batteri.:confused:
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Byte av bodels batterier

Det beror på vad du har för elblock. I vår bil, som har ett ganska enkelt elblock, kan detta ändå styra laddningen till startbatteri respektive bodelsbatteri.
Det finns en omkopplare på elblocket som kan ställas i GEL-batteri eller våt-batteri. Detta innebär att man kan välja vilket typ av batteri man vill ha
 

Janne o Yvonne

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
9034
Medlemskap
2025
Sv: Byte av bodels batterier

Hej.
Detta är mitt första inlägg.
När jag skulle hämta husbilen efter vinterförvaringen , så hade bodels batteri blivit urladdade fast jag hade stängt av på panelen.Jag tog då ur batteri och laddade dom men det står att jag ska sätta på laddning när jag sätter i batterina . Jag har 2 st 90 Ah, det visar bara 72 ah, hur jag än ställer om det i panlen Jag har en DT 220
Vad ska jag ställa om i panelen
Har någon en lösning till mig så är jag evigt tacksam

Janne
 
Toppen