• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasollukt

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Hej allesammans!

våren närmar sig och husbilen börjar göras iordning!
under förra säsongen så kände jag ibland en svag (mycket svag) gasoldoft i gasolutrymmet och nu när jag öppnade det utrymmet efter en vinter så är det fortfarande en svag svag doft.
flaskorna är stängda och allt är provtryckt på bilprovningen i höstas (inga läckage) och jag har även bytt slangen till flaskan.

är detta något att oroa sig över ? det verkar inte sjunka någon gasol i flaskorna heller. Det är komposit flaskor för övrigt om det kan ha någon betydelse?

jag har läckagespray och har sprayat överallt jag kan komma åt i gasolutrymmet men inga läckage (inga bubblor)

vad mer kan jag göra?

/Micke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Gasollukt

Hej cybertron

Du kanske kan provtrycka systemet hos en husbils/husvagnsfirma, om jag inte missminner mig så provtrycker de med högre tryck än bilprovningen.
Packningen på regulatorn utgår jag från att du monterat dit en ny.

Du frågar om du behöver oroa dig, Jag skulle aldrig våga svara på den frågan utan att ha kontrollerat allt som går att kontrollera, två gånger! :)

mvh jocke
 
F

F.d. 55329

Guest
Sv: Gasollukt

Jag var hos Thomas i Pukvik häromdan och hörde då en som hade samma fråga. Thomas svarade att det med all sannolikhet var tätningsmedlet i gasolluckan som luktade lite och att det var mycket vanligt. Lukten i den bilen kändes när gasolluckan öppnades och det var en nästan ny bil.
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Gasollukt

Trycksätt systemet (öppna kranarna till tuberna) bra om det är varmt då är det högre tryck, läcksök alla förskruvningar o skarvar med såpvatten, finns på ex. biltema på sprayburk men går ju o blanda själv o pensla på. Har man manometer så ser man ju om trycket sjunker men det är svårt med så lågt tryck, ett tips är att sätta en tejpbit på manometern och stäng kranen till tuberna så man vet exakt vad man hade för tryck från början. Inte ser bilprovningen en liten läcka med sin manometer, bara om den är stor. Men bäst är att läcksöka.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasollukt

Tidligere hadde vi tankflasker som ble fyllt firekte og hver gang en avslutter fyllingen blåser det ut litt gasol - så lukten ble etter hvert sterk.
Etter vi tok flaskene ut av bruk og hadde helt tomt gasolskåp så satt lukten der etter nesten ett år, lukten ble gradvis svakere.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Gasollukt

Trycksätt systemet (öppna kranarna till tuberna) bra om det är varmt då är det högre tryck, läcksök alla förskruvningar o skarvar med såpvatten, finns på ex. biltema på sprayburk men går ju o blanda själv o pensla på. Har man manometer så ser man ju om trycket sjunker men det är svårt med så lågt tryck, ett tips är att sätta en tejpbit på manometern och stäng kranen till tuberna så man vet exakt vad man hade för tryck från början. Inte ser bilprovningen en liten läcka med sin manometer, bara om den är stor. Men bäst är att läcksöka.

Jag har lärt mig ett annat sätt att felsöka som är lite enklare att genomföra.
Öppna ventilen till gasoltuben.
Tänd spisen o kontrollera att gasen kommer fram.
Stäng spisen och alla andra förbrukare.
Stäng kranen vid gasoltuben.
Vänta en halv timme.
Försök tända spisen utan att ha öppnat kranen vid gasoltuben.
Är systemet tätt skall det gå att tända spisen på den gas som finns i slangarna. Naturligtvis så slocknar den efter en liten stund när gasen i slangarna tar slut.
Går den inte att tända så har du ett läckage. Då kan du använda metoden ovan för att hitta var det läcker.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Gasollukt

Jag har också en svag gasollukt. Antagligen för att utrymmet är tätare än bilar vi haft tidigare med totalt öppet nedåt.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Gasollukt

Jag var hos Thomas i Pukvik häromdan och hörde då en som hade samma fråga. Thomas svarade att det med all sannolikhet var tätningsmedlet i gasolluckan som luktade lite och att det var mycket vanligt. Lukten i den bilen kändes när gasolluckan öppnades och det var en nästan ny bil.
Vår bil är 2 år gammal och har känt lite gaslukt i luckan redan första sommaren.
Kommer däremot inte ihåg om det var först efter första flaskbytet.
Kanke läge att tvätta ur och vädra ordentligt vid nästa byte.
 
Toppen