• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gnällkören sjunger falsk

D

Deleted member 11118

Guest
Några gånger varje år dyker det upp på forumet om ställplatspriser, man ser rött bara SCR nämns och kanske lite mindre rött när CC nämns. Kommer någon på en bra idé så sätter ”gnällkören” igång.


Ice-man hade en idé, ”gnällkören” hördes. RMF hade haft möte och vips var ”gnällkören” och gav CC en känga, utan några bevis man bara tyckte.


Verkar som många inte hört orden samarbete, förändring. Vi vill gå i samma riktning men kompassen fungerar lite olika hos oss. Men med ”gnäll” kommer man ingenstans.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Gnällkören sjunger falsk

En vänlig tanke ¨r mycket mera effektivt bara att bjuda din ovän pá en öl vinner man mycket mera än ett hot.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Gnällkören sjunger falsk

Bra och klar sammanfattning, LasseJ, så ser jag det hela också!

CC och SCR är stora, starka och målmedvetna organisationer, som funnits länge med klara koncept och verkar ha god uppfattning om hur man fortsätter säkra sina positioner.
Med lugn och ro verkar man acceptera att husbilismen både finns och försöker hävda sig enligt sina specifika förtecken, som i vissa avseenden är klart annorlunda än deras egna.

Sådana skillnader kan t ex vara:

Husbilister vill bo längre tider, ofta året om, i sina bilar, även i utlandet och över vintern
Husbilister omfattar endast i undantagsfall barnfamiljer.
Husbilister sägs (mest av dem själva) vara särskilt köpstarka och vill oftare bo / övernatta / stanna på centrumnära ställen, där de rejält öppnar plånboken och tar del av kulturutbud och näringsställen.

Naturligtvis är det alltid möjligt att ifrågasätta generaliseringar som jag härmed har gjort här ovan. Min önskan och uppfattning är och har alltid varit, att det är mångfalden som ska värnas och respekteras utan att de olika grupperingarna ska bekämpa varandra. Det finns tillräckligt mycket av gemensamt intresse för att vi ska sträva efter gott samarbete mellan de olika intressegrupperna. Heja RMF!!!!

Vi själva är i pensionsåldern, som endast under sommarhalvåret använder vår husbil i begränsad omfattning i Sverige och Danmark, där det är hundaktiviteter, som styr våra prioriteringar. Då står vi nästan undantagslöst på bekväma campingar med allt vad dessa kan erbjuda av bekvämligheter och säkerhet - till rimliga kostnader.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Gnällkören sjunger falsk

åh här kommer teddi som förlöjligar i princip allting:p

jag tror på stor framgång,,denna gång,,dom flesta har samlat sej,,drar åt samma håll,,
ock jag kommer gärna att hjälpa till att tillfredsställa #gnällgänget#,,

utanför bundna ramar,,hej svejs,,livet e roligt,,:D:D:D:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gnällkören sjunger falsk

SCR är en förkortning för Sveriges Camping- & stugföretagares Riksorganisation!

Klart man blir misstänksam!

Vi får se! Om framtiden veta vi intet!

Jappe
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Gnällkören sjunger falsk

Vad finns det för befogade misstankar mot en organisation som SCR, Jappe?

Som jag kan se det så är det en väl fungerande organisation, som öppet visar hur de fungerar och verkar med sina mål. Att de och deras enskilda medlemmar i likhet med andra företag vill ha rimlig lönsamhet på verksamheten kan väl inte becknas som "profitoptimering"!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Gnällkören sjunger falsk

SCR=profitoptimering

Jag förväntar mig att varje seriös affärsman ägnarsig åt detta.


Däremot så väljer jag noga vilken affärsman jag gynnar med mina inköp,
det är definitivt inte SCR anknutna campingar.
Deras affärmodell och agerande passar inte mig, men jag kan inte säga att dom gör fel om dom går med vinst, vilket ju är syftet med företragande.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gnällkören sjunger falsk

Vad finns det för befogade misstankar mot en organisation som SCR, Jappe?

Som jag kan se det så är det en väl fungerande organisation, som öppet visar hur de fungerar och verkar med sina mål. Att de och deras enskilda medlemmar i likhet med andra företag vill ha rimlig lönsamhet på verksamheten kan väl inte becknas som "profitoptimering"!

Organisationen som sådan fungerar säkert alldeles utmärkt för dom som vill campa och hyra stugor. Jag är rädd för att en sådan stark organisation kan få för stort inflytande när det gäller ställplatsernas utformning i framtiden. De som använder campingplatsernas serviceutbud och är beredda att betala för det har inga problem. Det finns gott om campingplatser i Sverige. Men att försöka göra campingliknande ställplatser med service som inte efterfrågas av många husbilister till någon sorts norm, tycker jag är stötande. Det börjar dyka upp skräckexempel på detta här och var i riket.

Det var inte jag som använde termen "profitoptimering" men naturligtvis ligger det uttrycket närmare sanningen än "profitminimering"! :D

Campa är kul ibland. Ställa sig på ställplats är kul jämt. Att försöka höja ställplatsserviceutbudet till campingnivå, tycker jag inte är lika kul!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gnällkören sjunger falsk

PS. Argumenten tycks tryta lite hos SCR-anhängarna eftersom vissa av dem använder sig av "gamla säkra" tricks såsom nedvärderande uttryck om "motståndarna". Vi "gnällare" håller oss till ämnet!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Gnällkören sjunger falsk

Vad ska man ha ett forum till om man inte får tycka.
Självklart får jag vara kritisk till SCR. SCR jobbar för sina intressen. Deras intressen överensstämmer inte med mina. Jag vill ha ett utvecklat ställplatssystem med rimliga priser som i Tyskland, Frankrike m.m. Det vill inte SCR.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Gnällkören sjunger falsk

Vad ska man ha ett forum till om man inte får tycka.
Självklart får jag vara kritisk till SCR. SCR jobbar för sina intressen. Deras intressen överensstämmer inte med mina. Jag vill ha ett utvecklat ställplatssystem med rimliga priser som i Tyskland, Frankrike m.m. Det vill inte SCR.

Exakt, vi har mycket att lära av Tyskland och Frankrike frågan är bara hur man väcker frågorna och intresse hos de olika instanserna, här kan man inte räkna med hjälp från de etablerade campingförbunden.

Mvh
Pilot
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gnällkören sjunger falsk

I ett väl utvecklat ställplatssystem ingår också ställplatser med hög standard, jag tror det finns fler än vad som märks här som vill ha det, men de vågar knappt yttra sig här, för att det anses fel av vissa, som hävdar sina åsikter väldigt hårt. Om det finns olika typer av ställplatser alltifrån grusplaner bredvid en motorväg eller järnväg, till campingliknande dito, med mycket service får vi ju alla möjlighet att välja, det kan väl knappast vara fel? Man behöver ju inte åka till en ställplats som man inte gillar, eller tycker är för dyr?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Gnällkören sjunger falsk

Självklart får man uttrycka sin kritik mot en organisation, men jag tycker att den ska vara både saklig och begriplig för dem som är avsedda att påverkas .

Lika självklart är det att det ska finnas fri konkurrens och valfrihet att både utforma, marknadsföra och prissätta sina produkter. Sedan har kunden / marknaden samma frihet att välja det alternativ som passar bäst. Att smutskasta och osakligt kritisera sina konkurrenter anser jag vara såväl otrevligt som ojuste.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Gnällkören sjunger falsk

Som sagt någon draghjälp från denna organisation är inte att räkna med och det är iof inte så konstigt...var och en är sig själv närmast!;)
Man skall väl inte ta ut något i förskott men jag kan tänka mig att om detta gäng (SCR:s styrelse) får råda så kommer ordet ställplats att vara synonymt med vanlig camping med dess avgifter tillika!
//Pilot
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen