• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

F

F.d. 53236

Guest
Hej
Jag har en trappsteg Thule Step V10 som jag vill att det går in när jag startar motorn på bilen. Som det är nu så glömmer man det ibland pga varningslampan som sitter skymd bakom ratten (Idiotisk placering...:wall: )
Hittade i Kamas katalog ett relä
C06-24
[FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue][FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue][FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue]Relä 12V. Kopplas så att trappan fälls in när motorn startas.[/FONT][/FONT][/FONT]
[FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue]
[FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue][FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue]Är det någon som vet hur det kopplas in? Är det enkelt att göra själv, i så fall har någon ett kopplingsschema [/FONT]

[FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue]Tacksam för tips.[/FONT]
[FONT=Helvetica Neue,Helvetica Neue]Anders[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Inte något tips gällande monteringen, men om..
Att inte råka sätta på tändningen när någon annan just går in/ut ur bilen!

Det har jag gjort, med detta automatiska trappsteg... :swoon: :wink:
Gick bra, men personen som just steg in, blev mäkta förvånad när steget försvann! :p:

Mvh. Magnus
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Man kan använda D+ som ofta finns i EBL för att dra relät.
D+ finns bara när motor går.
Kolla bara så strömmen bryts till trappan i inre läge.
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Inte något tips gällande monteringen, men om..
Att inte råka sätta på tändningen när någon annan just går in/ut ur bilen!

Det har jag gjort, med detta automatiska trappsteg... :swoon: :wink:
Gick bra, men personen som just steg in, blev mäkta förvånad när steget försvann! :p:

Mvh. Magnus

Jag har gjort det när frun gick ut attan vad arg hon blev :wideeyed::wideeyed:
det var inte meningen hon skulle gå och betala campingen, och jag skulle köra fram så jag kunde ta bort nivåklossarna allt gick bra :yes::yes:
 
F

F.d. 29801

Guest
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Hej!
Jag har en summer som ger signal när tändningen sätts på, har sedan en knapp vid ratten som stänger trappan.
Roland
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Håkan nevner noe viktig - motoren i trappen kan lett brenne opp om releet holder motoren igang når trappen defakto er inne, men føleren har ikke stengt releet. Har selv en summer som varsler når trappen er ute når jeg starter biler, har hatt endel tilfeller av at føleren har feilet og summeren fortsetter etter at jeg vet trappen er inne. Praktisk med knapp ved førerplass for å trekke inn trappen.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Hej
Flytta varnings knappen så du ser den.
/Vidhem
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Om du redan har en lampa så skulle jag sätta en summer över lampan så är problemet löst.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Det verkar inte som om "förståsigpåarna" här, tycker att du skall ha automatisk indragning av trappa. Själv har jag det, och tycker det är bra. Indragningsreläet kl 86 får +, ifrån D+. Reläets kl 85 jordas via en kontakt som bryts när steget är fullt indraget. Om denna koppling går att genomföra på din bil, är ju en annan fråga. På min bil från 98 är det nog ett hembygge från början. Man har använt två vanliga växlingsreläer, ett för ut och ett för in. Det icke aktiverade reläet jordar motorn. När inget relä är aktiverat, så blir det - jord på båda motorns poler. Vilket även medför att motorn stannar fort.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Sitter originalmonterat på min bil. Går in när jag startar motorn men inte när jag bara sätter på tändningen. Är nöjd med det.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Tycker att KAMAs pris ligger lite högt. Du får nog samma för halva priset, i någon Biltillbehörsaffär.
Skulle tro att det är ett relä enl. bild. Dioden är ej nödvändig.
 

Bilagor

  • VXrelä.jpg
    VXrelä.jpg
    11,1 KB · Visningar: 2.464
Senast ändrad:
F

F.d. 53236

Guest
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Det var många bra tips och förslag, det tål att tänka på en stund hur/vilken lösning som det blir.
Tack alla ni som svarat. :bock:
Anders
 

Bosse bas

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2024
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Hej.
Jag har ett fotsteg som åker in när motorn startas. Vid belastning, alltså då ngn står på steget, blir det i utfällt läge även om motorn startas. HB-Hobby 750 Exclusive -08.
/Bosse bas
 
F

F.d. 53289

Guest
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Hej alla, Håller just nu på i garaget med att kolla upp varför trappsteget gör som det vill. Går ut ibland, går in när man kört ett stycke, några mil ibland.

Ibland som nu så har jag ingen ström över det på kablarna till motorn. Har haft isär motorn och gjort rent mellan kollektorn/lindningen. Putsat upp kolen. I skruvstycke har jag kört motorn fungerar fint. Men nu när jag mäter vid strömbrytaren och i relähållaren så finns ingen spänning. Säkring i elcentralen är hel, kollade den med. Har nu kollat strömbrytaren och gett den lite crc, fungerar ok i handen. Då jag sätter tillbaka den i kontaktdonet så får jag bara spänning ena vägen? Vad är det som gör att det polvänder?


Vad borde bli nästa steg? Någon som vet?
Mvh, Sture
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Trappstegets relä skall vara kopplat precis som Håkan tidigare beskrev, till D+ (+ blir strömförande så fort man startar motorn, dvs i läge 2) och då dras trappsteget tillbaka.

På vår bil har vi manuell strömställare (väggkontakt) för in/ut av trappsteget och om vi skulle "glömma" att dra in steget, då åker det in så fort man startar bilen. Trappstegets indragning är dock inte kopplat till D+ utan till den säkring som går till bakre vindrutetorkare (samma effekt som om det vore kopplat till D+). Vi har ingen vindruta bak så det passade alldeles utmärkt att nyttja den linan. Kommer inte ihåg säkringens storlek, men det är bra att den finns så att den skyddar själva motorn till trappsteget...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53289

Guest
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Tack Ranko, för info.
Steget hos mig har aldrig gått via start av motor, inte ens då bilen var ny.
Man borde höra om reläet slår till, men inte ens det känner jag. Ser nu att ena hållet får ström, men inte andra?
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Byt ut lampan mot en summer som varnar när trappan är ute. Du kan använda samma trådar som till lampan. Lycka till!

Hälsningar, Fy & Bi :):)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Här kommer ett kopplingsschema.
OBS. Den kondensator på 2200 uF skall ha såpass mycket kapacitet så det räcker för att dra in steget, utan att bränna motorn.
(Kondensatorns laddning räcker för att hålla reläet draget under de sekunder som behövs för att dra in trappan.)

Klicka på bilden för bättre förstoring.
 

Bilagor

  • Trappan.JPG
    Trappan.JPG
    197,9 KB · Visningar: 155
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Vi hade denna automatiska funktion på vår förra husbil att trappan gick in automatiskt när man startade motorn. Säkringen satt i motorrummet på kabeln från generatorn till trappans relä.

Det hände vid ett par tillfällen att hustrun stod på trappan när jag startade motorn.

För att inte spräcka äktenskapet så monterade jag en magnetbrytare i dörren. Vilket gjorde att så länge dörren var öppen förblev trappan ute även när motorn var igång. :)
 
Toppen