• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

På min nuvarande bil är det så ordnat att bilen inte går starta om stegen är ute och det anser jag vara en väl så bra lösning.

aake
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Måste åxå fixa någon form av larm, här en dag skulle jag köra ut ur carporten å kom bara typ 30 cm sen tog det stop, sen var det som att handbromsen låg i, jag förstod ingenting, varför åker inte bilen framåt?, sen klickade det till i huvet, fotsteget var ute och var bakom en av carportens pelare, konstigt nog så höll både pelare och fotsteg, man hade ju kunnat slita lös alltihop om oturen varit framme.
:wideeyed:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Hej Gunnar

Min Crescendo var kopplad på samma vis, magnetbrytare, men med dörren öppen kan du köra med trappan ute...
När jag funderat en stund, varför är inte alla bilar kopplade enl. hur aake beskriver det?

Varför kunna köra med ett steg ute, varför varianter med kopplingar?
Är steget ute, går bilen inte att starta! Om steget sköts automatiskt el. manuellt spelar mindre roll i sammanhanget!

Manuellt är endast en knapptryckning mer el. mindre i checklistan innan avgång... ;)

Vänl. Magnus

Vi hade denna automatiska funktion på vår förra husbil att trappan gick in automatiskt när man startade motorn. Säkringen satt i motorrummet på kabeln från generatorn till trappans relä.

Det hände vid ett par tillfällen att hustrun stod på trappan när jag startade motorn.

För att inte spräcka äktenskapet så monterade jag en magnetbrytare i dörren. Vilket gjorde att så länge dörren var öppen förblev trappan ute även när motorn var igång. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Min bil har en alarm om trappen er ute når jeg vrir på nøkkelen, og en knapp som sitter lagomt til hvor jeg kan trekke inn trappen. En slipper dermed større problemer med dårlig funksjon på bryteren i trappen som kjenner etter om den er trukket helt inn, når bryteren krangler hyler det under kjøring så en velger å fikse problemet raskest mulig.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Har samma system som Knut på vår nuvarande Carthago, fungerar helt utmärkt. :)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Min konstruktion är sådan att jag ställer ut en två-stegstrappa då vi står stilla. Innan vi åker tar jag in den. Billig och driftsäker lösning.
:mcride:
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Jag hade en liten röd lampa på instrumenpanelen som jag inte tänkt på varför den satt där.

Men så började jag gräva i detta med trappstegen och hittade vad denna lampa var till, jo det var en lägesbrytare som ska säga att stegen är ute, den hade ärjat invändigt, så jag demonterade kontakten putsade upp kontakterna smörjde in allt i kontaktfett å monterade ihop med en krympslang över alltihop, så nu...har jag steget ute så händer det ingenting om jag slår på tändningen, men om jag då startar bilen ja då tänds den lilla röda lampan plus en ilsken summer som tjuter..=)
så nu lär man aldrig missa att ta in steget igen..=)))

sen en tanke, det låter ju vanskligt att inte det skall gå att starta bilen när steget är ute, om det då blir fel på lägeskontakten så kan man ju bli strandat in the middle of nowhere så att säga?
eller missar jag någonting?
 

Bilagor

  • 11539183_10152936791881762_1000100803464268097_o.jpg
    11539183_10152936791881762_1000100803464268097_o.jpg
    202 KB · Visningar: 14
  • 11401537_10152936792691762_4356645837330895640_n.jpg
    11401537_10152936792691762_4356645837330895640_n.jpg
    202,8 KB · Visningar: 14
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

En del bilar borde tydligen ha hiss.:twitcy:
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Är det någon som vet var detta relä sitter?
Jag har en Hobby Sphinx 2009.
"el-rummet" finns under en av mina soffor men där hittar jag inget relä.
Under förar och passagerare såterna finns ingen el alls.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

På en plåtis borde man väl koppla det via en dörrströmbrytare. Öppna dörren så går steget ut och tvärom vid stängning av dörren
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

På min bil finns ingen dörr strömbrytare. jag tror att det är det räle som styr in och ut funktionen på trappan som gått sönder men problemet är att jag inte hittar det.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

På min bil finns ingen dörr strömbrytare. jag tror att det är det räle som styr in och ut funktionen på trappan som gått sönder men problemet är att jag inte hittar det.

Hade en Sphinx förut med samma problem, då var det kontakten som ska tala om att trappsteget var inne som spökade. Tog bort gummiskyddet på den under trappan och sen lite WD-40 eller 556 så fungerade det igen. Fick tejpa igen gummiskyddet. På vår lät det som reläet satt i trappan invändigt, inte borta vid batterierna under soffan utan i andra änden av samma soffa...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

På vår Flair tjuter det så ingen kan missförstå, när trappen är ute och tändningen på.
Knapp att fälla in trappan finn i instrumentpanelen.

Jag skulle inte vilja ha automatisk infällning av trappan.
Det finns tillfällen då man vill gå ut ur bilen fast tändningen är på/motorn igång.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

På en plåtis borde man väl koppla det via en dörrströmbrytare. Öppna dörren så går steget ut och tvärom vid stängning av dörren

Adria plåtis går trappan in när motorn startas alltid, inte när tändning är på.

Leif
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Min konstruktion är sådan att jag ställer ut en två-stegstrappa då vi står stilla. Innan vi åker tar jag in den. Billig och driftsäker lösning.
:mcride:

Ja med den lösningen är det ju ingen risk att spräcka något förhållande pga. plötsligt indraget fotsteg i alla fall.:spinny:

Å andra sidan är vi ju alla människor och ibland glömmer vi så den dagen står du utan fotsteg vid nästa ställplats eller får vända och åka tillbaks och hämta. Det slipper man med ett varningssystem eller fast monteradt fotsteg. :mcride:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Har nu köpt ett OmniStep att montera på bilen.
Undrar om någon kopplat det så att det styrs av när man öppnar och stänger dörren. Såg på YouTube flera exempel på detta. Skulle i så fall vilja ha ett kopplingsschema hur man gör?

https://www.youtube.com/watch?v=oKB0mMv6Kk0
 
Senast ändrad:

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Fotsteg som åker in när bilmotor startas!

Hej
Det verkar vara kopplat på innerbelysningen eftersom det dröjer en stund innan det dras in efter det att han har stängt dörren. Bilens ordinarie fördröjningsautomatik.
Mvh. Klas
 
Toppen