• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mest valuta för pengarna hos...?

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
För mig som relativt nybliven husbilsåkare, totalt tre bilar och tre år, uppstår det ofta funderingar av olika slag och då är all erfarenhet som finns här extra värdefull.
Vad tror ni om detta?

Min fråga, som naturligtvis är rent hypotetisk:

Vilken bil är bäst och ger mest valuta för pengarna?

Den dyraste modellen från någon av våra bästsäljande tillverkare eller instegsmodellen från någon av de som tillverkar de allra dyraste bilarna?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Mest valuta för pengarna hos...?

Mest valuta för pengarna är den bil som passar dig och dina behov bäst. Varför har du bytt tre gånger? Vad var du missnöjd med hos dina tidigare bilar?
 

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Sv: Mest valuta för pengarna hos...?

Det är klart att bilen helst ska uppfylla de behov man har vid varje tidpunkt.:)

Men som bekant blir det ofta kompromisser. Precis som med många andra saker i livet.;)

Den första bilen köptes 2005 och såldes två år senare pga ändrade familjeförhållanden som det så vackert heter. Nr två som köptes för ett år sedan byttes efter ett halvår eftersom vi bestämde oss för att vintercampa och ville ha vattenburen värme och lite
bättre isolering.

Min fråga gäller mer tillverkningsmetoder, val av komponenter, prissättning etc.
Tappar en fullutrustad Rapido 10000 mer i värde på tre år en en basutrustad Credo gör?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Mest valuta för pengarna hos...?

Tappar en fullutrustad Rapido 10000 mer i värde på tre år en en basutrustad Credo gör?

Den av dessa husbilar som står högst i pris på mobile.de, kommer att ha det högsta andrahandvärdet även I Sverige om några år.

Den Svenska prisbilden kommer att överensstämma med den Tyska väldigt väl om några år.
(samma som hände i personbilsbranschen)

Tror jag.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Mest valuta för pengarna hos...?

Det gick att läsa i Dagens Industri häromdagen att vissa tror att euron kommer att stå i c:a 7,75 skr till hösten. DI har haft fel förr men skulle det falla in borde det betyda en del på priset i Sverige. Om inte handlarna tar hand om mellanskillnaden förstås.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Mest valuta för pengarna hos...?

Ungefär som "wintercamper" svarar. Den husbil som skiljer sig minst mot den tyska marknaden.
De husbilar som är extremt dyra hos svenska handlare (alla enligt mig :rolleyes:) och 3-400.000:- billigare i Tyskland kommer att få ta största smällen (Bürstner Argos 747-2 är ett lysande exempel). Nu pratar vi "standard" husbilar, inte "palatsen" för flera miljoner.

Fast mest valuta för pengarna är ju våran husbil :D Den har allt vi vill ha för en barnfamilj, jättestor dinette med separat soffa där man kan sträcka ut fast fyra andra sitter till bords, fyra fasta sängar utan att röra boutrymmet vid dinetten, allt detta på 7m och 3500kg med lastvikt kvar.
På bilder på miljonbilar får man nöja sig med en halv dinette (om man inte vill sitta i samma svettiga stol man suttit i hela dagen och kört ;):twitcy:).

Peter :)
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Mest valuta för pengarna hos...?

(om man inte vill sitta i samma svettiga stol man suttit i hela dagen och kört

Det gäller bara om man lagt 50 tusen på skinnklädsel, med tyg funkar det bättre! ROFLAO:D
 
Toppen