• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

har du plåtis

F

F.d. 28264

Guest
Jag och min sambo har nyss beställt en knaus boxstar 600. Vi längtar jättemycket.

Jag undrar om det är några som har en plåtis och hur de trivs I det.
Särskilt undrar jag hur ni har lost garageutrymme. Jag har last under länken "inredninstips". Många bra tips, men, vad kommer det att rymmas i vår lilla garage?
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: har du plåtis

Grattis till nya bilen!

Vi har haft 4 olika Husbilar i vårat husbilsliv och kommit fram till, att så som vi använder Husbilen är en Plåtis helt överlägsen!

Vi får in 2 Bord, 2 pallar, 2 Solstolar, 2 Cyklar, 1 Grill, Fiskeprylar, Tvättprylar och diverse Verktyg och annat bra och ha bak i "garaget"

/Malbeck
 

Bilagor

  • IMG_0937.JPG
    IMG_0937.JPG
    1,7 MB · Visningar: 43

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: har du plåtis

Jag och min sambo har nyss beställt en knaus boxstar 600. Vi längtar jättemycket.

Jag undrar om det är några som har en plåtis och hur de trivs I det.
Särskilt undrar jag hur ni har lost garageutrymme. Jag har last under länken "inredninstips". Många bra tips, men, vad kommer det att rymmas i vår lilla garage?

Jepp. Vi har bott i våran över ett halvår. 5.59 m no problemas
 
F

F.d. 28264

Guest
Sv: har du plåtis

tack, tyvärr får vi det i maj men jag kan nästan inte hålla mig. Ni verkar ha hittat bra plats för allting. Det ser vädig prydligt ut också. Jag var orolig för att inte få plats med sambos cyckel men det kanske går :p:
Tack för bilden, den hjälper.
 
F

F.d. 28264

Guest
Sv: har du plåtis

det är guld värt, tack. Vi är alldeles gröna och jag laser allt om husbilar. Tips från bevandrade är väldig välkomna. TACK
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: har du plåtis

tack, tyvärr får vi det i maj men jag kan nästan inte hålla mig. Ni verkar ha hittat bra plats för allting. Det ser vädig prydligt ut också. Jag var orolig för att inte få plats med sambos cyckel men det kanske går :p:
Tack för bilden, den hjälper.

Vi hade våra elcyklar (Orion Smart) i skuffen 1:a vintern vi var i Spanien, men nu detta år har vi valt att ha cykelställ bak för att inte få utrymmes problem. Dessutom var det sådant bök att ta ut/in cyklarna utan att skada något.
 
F

F.d. 28264

Guest
Sv: har du plåtis

håller med totalt. Min sambo "måste" ha cyckeln och jag tror inte att det blir tillräckligt med utrymme inne. Jag tänkte bara vilket bök om man råka måste gå på toaletten när cyckel är i vägen :oops:

Jag är rätt att vi måste ta bort sadeln. Jag har inte lyckats hitta mått på garageutrymme på nätet. Då är det svårt att planera. Men jag har börjat skissat och göra massa listor. Det blev en hel del pengar som går åt detaljer!
 

Bilagor

  • IMG_1280[1].JPG
    IMG_1280[1].JPG
    872,1 KB · Visningar: 52

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: har du plåtis

Även vi har ett litet cykelställ för två cyklar som är enkelt att montera/demontera med 4 fästpunkter. Vanligtvis har vi cyklarna innanför bakdörrarna men ibland kanske man vill använda det utrymmet till annat.

yc.jpg

Det får faktiskt plats två cyklar bredvid varandra innanför bakdörrarna även om det bara hänger en där på just den här bilden.

yz2.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 51386

Guest
Sv: har du plåtis

I vår pössl win så la jag in ett extra hyllplan i lastutrymmet. Det fördubblade lastytan och jag kan nu få in elverk och annat skrymmande i den nedre delen och mer "platta" saker på den övre hyllan.

Och hur trivs då? Bättre än en plåtis tror jag att det är svårt att få enligt eget tycke. Flashiga inredningar och lull lull är inget för oss och känns lite overkill. Vi har nu haft vår i tre säsonger och stortrivs i bilen, vi och våra två katter....som också stortrivs i bilen!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28264

Guest
Sv: har du plåtis

hej och tack för alla svar. Vad lyxigt att ha er. Jag önskar jag såg detta forum när vi bestämmde vilken husbil vi skulle köpa. Det var en rolig men invecklad väg att vandra!
Det blev en knaus boxstar street 600. Lite med smidigt att parkera/i traffiken. Den är lite spartansk men som du sager behöver vi inte mycket lull lull heller.

Jag tycker också att den enklaste är att ha cyckel bak, och jag tror att min kommer att hamna där. Min sambos cyckel är en landsvägcyckel som är lite dyr (får inte veta priset ;))
Vi ska åka mycket I italien där jag kommer ifrån. Det känns tryggare att kunna ha cyckel inne om vi kan. Jag vet att tjuvarna kommar där de vill om de vill. Men vi ska åtmiståne göra det svarare!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: har du plåtis

Här i Finland så är en (plåtis) inte husbil utan kallas Campingbil vilket är nog närmare verkligheten än Hus. Även användningen är att man reser mera runt än bor på nån plats.

Twin IMG.jpg

Men det är samma regler o fodringar som husbilar har bla. ståhöjd måste vara 1.90 på en viss % av golvytan + annan utrustning finnas.
Har för mig att det är flera andra länder som har olika benämningar på (plåtisar) o husbilar.


/Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28264

Guest
Sv: plåtis

Vi har bokat båtresa till Sardinjen via webb. Det gick smidigt.
Blev lite problem när de ville ha plåtnummer....det har vi inte fått än!!! Hoppas att allting går bra med leverans. Det känns lite som att vänta barn!:p:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: har du plåtis

Tack Pialinn. Visst var det den hållaren jag menade. Länken till Skatteverket kom sig av att jag innan tittade på vad som gäller för vår dotter som bor/jiobbar i Tyskland sen ett halvår.
// Göte J
 
Toppen