• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol

F

F.d. 53053

Guest
Vilken av dessa skall jag välja har hört att en har sämre gasol hur man nu kan ha det
Åhus Gasol Flötövägen 233 296 91 Åhus
eller
Nöbbelövs Gasol & Entreprenad Per Mattissons Väg 47 291 91 Kristianstad
eller
Åhusgas ( tyvärr funkade inte deras hemsida )

dom här 3 tar enligt gasolpriser.se 180 sek för PC10
så är det någon här på husbilsklubben som kan svara på detta
mvh Gert :yes::yes:
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Gasol

Hej
Har man en HB för mellan 500,000 - 1000000 är det ingen ide att köra flera mil för att tjäna en Tjuga. Det är ju snålhet.
/Vidhem
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Gasol

Sämre & bättre gasol existerar. Det finns Butan & Propan. Om jag inte minns fel så har Propan ett högre energivärde & det förångas vid en lägre temperatur än Butan. Butan används i engångständare. Många som säljer "billig gasol" säljer just Butan.

mvh
Bennsan
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Gasol

Billig gasol ar en blandning av butan och propan olika % bara.Under sommartid vet inte jag nogon skillnad.Har haft bagge sortena i Portugal/Spanien i vinter och inte upptackt nagon skillnad.

HaDe Hasse:mcride:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Gasol

En jämförelse av Butan & Propan. Propan har klara fördelar, framför allt om man brukar sin HB vintertid eftersom Butan då fungerar dåligt.

Bennsan
 

Bilagor

  • Butan vs Propan.doc
    32,5 KB · Visningar: 20

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Gasol

Hej
Har man en HB för mellan 500,000 - 1000000 är det ingen ide att köra flera mil för att tjäna en Tjuga. Det är ju snålhet.
/Vidhem

Och hur är det med dom som har en husbil under eller över det intervallet??? Är det OK då???

Sorry, kunde inte låta bli...
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Gasol

Hej
Har man en HB för mellan 500,000 - 1000000 är det ingen ide att köra flera mil för att tjäna en Tjuga. Det är ju snålhet.
/Vidhem

Mellan Nöbbelöv och Åhus Gas är det INTE flera mil. Om man som vi gör av med 5st P11 om året och fyller i Åhus jämfört med en husvagnsfirma så blir det kanske en tusenlapp på en säsong och det blir en FULL tank med diesel. Priset på husbilen har väl för f..n inget med gasolen att göra. Du tankar väl på Statoil för dom är väl dyrast och handlar på Coop. Var och en gör väl som den vill och det blir bäst så.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Gasol

Använder kanske max 2 flaskor gasol om året. Handlar det hemma hos Löddehusvagnar, kör inte omkring för att leta billigare gasol.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Gasol

Billig gasol ar en blandning av butan och propan olika % bara.Under sommartid vet inte jag nogon skillnad.Har haft bagge sortena i Portugal/Spanien i vinter och inte upptackt nagon skillnad.

HaDe Hasse:mcride:


testa i norr nästa vinter så får vi se om utfallet i testet blir annorlunda:wub:


Även om energiinnehållet är lite olika i propan/butan, har det nån praktisk betydelse, resp låga är väl "het" o verkningsgraden sisådär ändå?
 
Toppen