• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sprickor i duschvägg

Sea me work

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
11676
Medlemskap
2025
På vår nyinköpta beg. husbil, årsmodell 2002, har vi upptäckt sprickor i duschväggen. Krävs det att duschpanelerna byts fullständigt eller finns det andra sätt att lösa problemet på, ex våtrumsväggmatta??
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Sprickor i duschvägg

Det viktigaste är att det är torrt bakom, så gör en fuktkoll först så du inte stänger in fukt.

Sen vad som är enklaste åtgärden är svårt att sia om, men det borde gå att klistra över med nåt som är tätt om det är svårt att ta bort o byta panelen. Är det sprickor i alla väggar (materialet) eller bara på ett ställe (nån skada?).
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Sprickor i duschvägg

Är det torrt bakom och det är ABSplast kan man ta etylacetat som smälter ihop det.
Har du vägarna förbi Falköping så kan du titta in och få lite om du inte får tag på det.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Sprickor i duschvägg

Med den enkla beskrivningen av problemet är det nästan omöjligt att ge dig goda råd om lämpligaste åtgärd på denna 12 år gamla husbil. Hur stora och hur många resp var finns dessa sprickor?

Paneler i t ex husbilars och husvagnars badrum består oftast av varm-/vakuumformade ABS-plattor, dvs en oarmerad termoplast på bas av akrylnitril-butadien-styren. Vid sådan formning blir ju nödvändigtvis materialet tunnast i hörnor, där det dragits ut mest under processen och det blir därför också svagast där.

Plastmaterial åldras liksom alla andra material. De har i regel ca tio gånger större utvidningskoefficienter än metaller. Från början kan inre spänningar och kontakt med vissa kemikalier leda till sprickbildningar. Så stora temperaturskillnader som badrum i en husbil, som används året om utsätts ju inte ens badrum i bostäder för!


Något "quick-fix" finns bara sällan att ta till, därför är nog bästa rådet att söka hjälp av sakkunnigt folk. Tills dess du hittat sådan finns ju alltid silvertejpen som hjälp att förhindra ex vatteninträngning. Akta dig för att använda starka lösningsmedel för någon form av "ihopsmältning"! Det kan troligen göra det hella ännu värre.
 

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
Sv: Sprickor i duschvägg

Vägg problem i duschen.
Har upptäckt sprickor i duschväggens plastskiva.
År det fler som har varit med om detta bilen är 5 år?
Plastskivan i duschväggen har spruckit mitt i böjen.
Är det någon som har erfarenhet av detta problem och om man kan mont. en ny skiva utanpå den gamla?
Trevlig sommar.
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: Sprickor i duschvägg

Har sett en tråd med sprickor i duschgolvet som löstes med plastfolielager (som läggs av tex reklamfirmor). Sök på sprickor och folie i forumet så hittar du tråden.
 

caysson

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Avesta
HBK-Nr
12176
Medlemskap
2024
Sv: Sprickor i duschvägg

Jag hade samma problem i våran husbil. Jag tog bort plastväggen och kollade så att det inte var fukt bakom. Sedan satt vi på en våtrumsmatta och det blev kanon. Lycka till. Mvh Caysson
 
Toppen