• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sygic 13.0.1

classe273

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Har just laddat ned Sygic 13.0.1 för Android.
Ser då att det har tillkommit ett par nya funktioner på sidan av kartan.
Dels en analog hastighetsmätare och dels en mätare för eco-körning.

Vet någon vad mätaren för eco-körning visar? Vad bygger den på för data?
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Sygic 13.0.1

Ända problemet är att man måste ladda ner kortorna igen!
Tur att jag har tillgång till wifi!
:D
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Sygic 13.0.1

Har installerat Sygic 13.1.0 på prov i 7 dagar. Blev imponerad av alla funktioner, 3D visning och inställningsmöjligheter.
När jag sedan började testa så blev jag mycket besviken. Programmet gör helt vansinniga vägval. Provade med olika inställningar men utan bättre resultat. Som det fungerar i denna version så är Sygic inte använbart. Använder för närvarande Navigon och CoPilot för Android.
Någon mer som upptäckt dessa problem

Glad Påsk hälsning
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sygic 13.0.1

Prova med ett nej under "undvik oasfalterade vägar". Verkar vara en bugg.
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: Sygic 13.0.1

Har du testat med att ej använda funktionen alternativa vägval?

De alternativa vägvalen som föreslås är oftast inte så bra...

När man bara använder ett vägval så har jag aldrig upplevt problem.
Jag kör Android på Galaxy Tab 10.1
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sygic 13.0.1

Tyvärr knarrevik ingen förändring efter ditt tips. Har valt "Fråga mig alltid" på alla övriga val.
Men du kör väl inte på en android?

Jag fick också underliga vägval, det visade sig att Sygic hade lagt in vissa vägavsnitt som oasfalterade. När jag inte valde bort dessa blev det rätt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sygic 13.0.1

Jag provade den senaste versionen igår och kunde faktiskt konstatera att den valde för lång rutt trots min inställning. Jag hade valt snabbaste väg som blev en omväg i jämförelse med andra appar, 70 km i stället för 62. Jag får återkomma efter fler tester!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sygic 13.0.1

Jag roade mig med att testa vägvalet Knarrevik-Stigen med iGO, Navigon, Copilot, Sygic, Google maps och Apple maps. Den snabbaste och kortaste vägen är ca 60 km enligt bilens vägmätare.

Anmärkningsvärt var att Apple och Google maps tillsammans med iGO visade helt rätt medan Sygic gjorde en konstig avstickare på 8 kilometer.

Copilot och Navigon valde rätt efter lite manipulation. iGO har ett stort antal ruttalternativ.

Jag förmodar att skillnaderna mellan de olika navigeringsapparna beror på att de räknar tidsåtgången olika. I iGO kan man ställa in sitt eget körmönster på olika vägtyper och växla mellan olika fordon. En del 70-sträckor på landsbygden inbjuder till högre hastigheter så det gäller att vara ärlig mot sig själv när man lägger in körmönstret. Med husbil blir det lättare.
 

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
Sv: Sygic 13.0.1

Hej!
Kan någon vänlig själ berätta hur jag ändrar hemadress i Sygic programmet på Samsung Tabbplattan .

Må så gött.
Yngve
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Sygic 13.0.1

Jag skickade några synpunkter på senaste uppdateringen till SYGIC.
Fick svar nästan direkt att de släppt en "prerelease" av 13.1.1
Den ligger nu i Dropbox, men har inte laddat ner den ännu.
Skall bli kul att se om de löst problemen.
De är i alla fall snabba att svara och agera (även på en lördag) vilket man inte kan säga om ex Navigon.
//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Sygic 13.0.1

Installerat och klart, vad de rättat till vet jag inte, för när jag nu provocerat den med en navigation från Alicante (E) till Nancy (F) får jag fortfarande 2 knasiga vägval medan det först föreslagna är OK.
Det som är OK går via Zaragoza - Pau - Limoges - Auxerre osv
De anda förslagen vill lura mig till via Madrid - Burgos - Bilbao - Bordeaux - osv.
Inget förslag via Barcelona???
Just detta påpekade jag för SYGIC.

Jag få väl provköra lite senare.
//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Sygic 13.0.1

Jag skrev följande till SYGIC:

Dear Sirs.
I’m sorry to say that I’m not entirely happy with the latest update of SYGIC to 13,1,0.
I travelled from Alicante, Spain to Nancy, France and I got the selections of routes according to the attached screen dump “Selected routes”.

Selected routes.jpg

In my opinion it’s not thee alternative routes. It’s one alternative with two unnecessary detours. Why travel via Madrid to San Sebastian when the shortest way is via Zaragoza?
And why don’t I get an alternative route via Barcelona?
I also get the information that “Toll roads can not be avoided” which is strange as I have travelled that way six times (both via Pau, Barcelona and San Sebastian) without paying anything.

I should prefer to get the selections as I have filled in with red and green lines in the attached screen dump “Suggested routes” which give me different alternatives.

Suggested routes.jpg

Further, SYGIC want me to drive a detour between Alicante and Valencia. The best and shortest way is to use A7/A77 via Alcoy which is a free motorway.This is shown in the file “Detour”

Detour.jpg

The last update also scrambled the icons as shown in the file “Scrambled icons”.

Scrambled Ikons.jpg

Another annoying thing is that it takes too long time for the screen to stabilize after going through a roundabout. The screen rotate for a while and it’s easy to miss an exit or similar.

I use SYGIC on a Samsung tab model GT-P5100.
I want to point out.that several others also have the same problem with the latest update. I’m a member of a motor home owners club with 8500 members and there has been a lot of discussions about these problems on the web.
There are of course some good things with the update also so keep up the good job.

I just wanted to inform you about my experience of the latest update and hope that there soon will be a new update where all problems are solved.

Best regards
XXXX

//W
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sygic 13.0.1

Jag vågar inte använda Sygic längre eftersom den ger helt knasiga vägval. När jag väljer rutt till Dalsland från Brastad vill den ut på E6 norrut 4 km för att sedan köra samma väg tillbaka. Helknas!

image.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sygic 13.0.1

Jag har också Sygic på en padda men eftersom jag har pensionerat "Beirut" och ersatt henne med en ny riktig Garmin GPS-navigator så tar jag det lugnt!

Jappe
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Sygic 13.0.1

Även jag har fått vanvettiga vägval i Sygic efter sista uppdateringen. Utgår från att ny uppdatering kommer inom kort......
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sygic 13.0.1

Jag har också Sygic på en padda men eftersom jag har pensionerat "Beirut" och ersatt henne med en ny riktig Garmin GPS-navigator så tar jag det lugnt!
Jappe

Har du kollat om nya E6-sträckningen genom norra Bohuslän finns med?
En kompis köpte en fast navigator där flera sträckor fattades. Kanske ett skyltexemplar?
 
Toppen